A Első Lépéseket Támogató Alapítvány és a VIDd Többre Alapítvány közös szervezésében útjára indult kiállítás 20 történeten keresztül mutatja be, hogy változhat meg egy diagnózis után egy pillanat alatt bárkinek az élete, hogy kapcsol túlélő üzemmódba egy szülő, hogy válik egy-egy betegség / rendellenesség szakértőjévé, milyen lemondásokkal és örömforrásokkal jár egy fogyatékossággal élő gyermek nevelése, és a szinte teljes önfeladás mellett / után hogy találja, találhatja újra meg magában az anya a nőt. A fogyatékossággal élő gyereket nevelő családok úgy definiálják magukat, hogy próbatételes családok, hiszen a gyerek próbatétel elé állítja őket.
Ez a visszatalálás az, amit Csillag Zsuzsanna fényképeinek beállításai is sugallnak: a főszereplő itt nem a család, hanem a nő, sminkben, stúdióban fotózva, gyereke(i) nélkül. A közös történetek csak a képek mellett olvashatók. Minden szereplőnek más a háttere, más élethelyzetben vannak, de valami közös bennük: mindenüket arra tették fel, hogy minél teljesebb életet biztosítsanak próbatételes gyerekeiknek, de mindezt nem alárendelve, hanem kiteljesítve saját női identitásukat. Ők is főszereplők.
A fotósorozatnak önmagán túlmutató jelentése van, hiszen olyan tabukat feszeget, mint
- hogyan hatnak a nemi egyenlőtlenségek a próbatételes családokra?
- élhetnek-e teljes életet próbatételes családban a szülők?
- hogyan élhetik meg nemi identitásukat azok az anyák, akik alapvetően 0-24 órában saját gyermekeik gondozói?
- hogy lehet én-ideje egy próbatételes gyermeket nevelő anyának?
- hogy lehet feloldani azt a belső konfliktust, ha egy próbatételes gyermeket nevelő anya önzőségnek éli meg, hogy önmagával is foglalkozik?
A kiállítás és a témaválasztás alapvetően Kerekesné Vincze Judittól és Marosi-Pózmány Andreától származik. Valamilyen formában mindketten érintettek: Judit konduktorként segíti a próbatételes családokat, Andrea pedig egy kacifántos utat járó szülő. Hozzájuk csatlakozott Barabás Melinda, aki koraszülött ikrei kapcsán szintén átlagtól eltérő életutat járó édesanya, akinek nem mellesleg a kiállítások az egyik szívügye.
„A pályám elejétől korai fejlesztéssel foglalkozom. Ez egy nagyon intim munka, szinte a család részévé válik az ember: általában az anyukákkal együtt hasalunk a szőnyegen csörgővel a kezünkben, próbálva a gyermeket helyváltoztatásra bírni, együtt örültünk a legapróbb sikereknek. Az idő múlásával ezek a kapcsolatok egyre sokrétűbbé váltak, ma már sok családnál azzal is tisztában vagyok, hogy hol mikor viszik el a szemetet. Szép lassan megismerek mindenkit – de nemcsak mint szülőt, mint a munkám egyik alanyát, hanem mint embert, és sok esetben mint nőt. Ez a felismerés pedig nagyon felszabadítóan hatott rám, a kötelező önfeladás cáfolataként értelmeztem” – mondta el Kerekesné Vincze Judit.
„Az esetek nagy százalékában az anya vállalja azt a feladatot, hogy gyermekét terápiáról terápiára hurcolja, sok esetben úgy, hogy mindent feláldoznak ezért. Ennek az az eredménye, hogy kizárólag egy (vagy több) próbatételes gyermeket nevelő édesanyává válnak, magukkal pedig egyáltalán nem foglalkoznak. Ez egy olyan csapdahelyzet, amit érdemes elkerülnie minden velünk egy cipőben járó nőnek”
– mondta el Marosi-Pózmány Andrea. „A kiállítás egyik fontos mondanivalója, hogy a próbatételes anyukák ránézésre hétköznapi nők, de mégis gyakran előfordul, hogy a perifériára szorulnak, ami az ismeretek hiányából fakad. Ezen a láthatóság megteremtése, a tabuk ledöntése, a próbatételes és nem próbatételes szülők közötti párbeszéd változtathat” – mondta el Barabás Melinda. A kezdeményezés támogatójaként Budapesten a Millenáris ad otthont a vándorkiállításnak. „Azért döntöttünk a támogatás mellett, azért adunk teret, felületet a kezdeményezésnek, hogy minél többekhez eljuthasson 20 bátor nő történetének üzenete. Fontosnak tartjuk a különböző élethelyzetekben lévő nőket érintő kérdéseket, a nyitottságot, a megoldások és kapcsolódási pontok keresését” – mesélte Dankó Virág, a Millenáris ügyvezető igazgatója.
A Nő az anya mögött című kiállítás 2021. április 24. – május 2. között a Millenáris Park D épülete előtti szabadtéri részén tekinthető meg. A belépés díjtalan.
Kiemelt kép: Unsplash