Ismert emberek mesélnek életük legfontosabb hét napjáról. A Nők Lapja 2021/32. számának összeállítása.

Látom, hogy kedves lapom népszerű rovatában eddig jórészt vonzó ifjú hölgyek vagy ifjú, energikus urak mondták el életük eddigi meghatározó hét napjának történetét, ám én hozzájuk képest annyira koros vagyok a magam 89 esztendejével, hogy nehéz lenne ezek közül mindössze hetet kiválasztani. Ezért kérném a szerkesztőséget és az olvasókat, hogy megtoldhassam még két ajándék nappal a felsorolást. Ennyi talán kijárhat korkedvezmény gyanánt!

1945. január 12. Háborús emlék

Az óvóhelyen, ahol addig 12 éves fejjel a világon semmit sem értettem abból, ami a világon történt, megjelent az első szovjet katona. Akkor egy csapára megértettem a lényeget. Felszabadultam. 

1949. május 25. A hírnév kapujában

A Színművészeti Főiskolára tizenegy embert vettek fel, és én is szívszorongva ott tolongtam a négyszáz drukkoló, reménykedő jelentkező között. Vajon azok között leszek-e, akiket felvesznek? Köztük voltam…

1951. szeptember 7. Az Opera aranykora

Négyen voltunk az Operaház első ösztöndíjasai: Melis György, Házy Erzsébet, Gáncs Edit és jómagam. Egyik aranykorát élte akkoriban a pesti Opera. Csodálatos érzés volt, hogy már főiskolásként a tagja lehettem.

1954. november 3. – 1955. december 25. Utazás a Csárdáskirálynővel

Az a kivételes megtiszteltetés ért, hogy én rendezhettem a műsorra tűzött Csárdáskirálynőt. Valóban parádés szereposztással, Honthy Hannával, Feleki Kamill-lal, Német Marikával, Rátonyi Róberttel, egetverő siker született. A csilláron is lógtak minden előadáson. Ugyanilyen sikerünk volt a moszkvai, majd a leningrádi vendégjátékunkon, sőt, mivel a szovjet kommunista párt első titkára, Hruscsov anno nem látta, az egész társulatot visszahívták Moszkvába. A tomboló sikerű előadás végén Hruscsov meghívott a páholyába. Ott mélyen a szemembe nézett, és azt mondta, „malagyec”, ami magyarul körülbelül annyit jelent, hogy derék fiatalember.

A Csárdáskirálynő filmváltozata Latinovits Zoltánnal

1960. szeptember 20. Színházalapítás

Nagy fába vágva a fejszémet a Petőfi Színházban megalapítottam az első magyar musicalszínházat. A zenei vezető Petrovics Emil volt, a dramaturg pedig Ungvári Tamás. Rögtön bele is vágtunk az első hazai bemutatóba, az Egy szerelem három éjszakájába, ami azóta is a műfaj klasszikusa. Olyan nagyszerű színészek játszottak nálunk, mint Domján Edit, Sennyei Vera, Feleki Kamill, Agárdi Gábor, Bodrogi Gyula és Lorán Lenke

1962. május 10. Magyar klasszikusok

A színházból felsőbb utasításra egyik napról a másikra áthelyeztek a Magyar Televízióba. Huszonnyolc évet dolgoztam ott. Erre az időszakra esett Az ember tragédiája, a tévé zenés színházában ötven darab és Németh László műveitől a Bánk bánig több mint száz magyar klasszikus tévéjáték. No meg a Fekete város, a Rózsa Sándor, a Ki mit tud?, a Röpülj páva vagy a Karmesterverseny. Ezekre azóta is büszkén gondolok vissza. Meg arra a sok nemzetközi díjra is, amit fesztiválokon nyertünk.

1962. július 6. Megszületett a fiam

Apa lettem. Új szerepkör, új felelősség, sok öröm.

1973. augusztus 13. Szeretetben, biztonságban

Összeházasodtunk Hámori Ildikóval. Ő a harmadik és egyben az utolsó feleségem. Elmondhatatlanul sokat köszönhetek neki: szeretetet, biztonságot, egy nagyszerű lánygyereket és három csodálatos unokát.

Egy megtalált nagy szerelem − Hámori Ildikóval

2005. június 23. Tartás és szolidaritás

Drasztikus költségcsökkentések miatt lemondtam az Opera igazgatói posztjáról, amit az akkori kulturális miniszter társulati ülésen jelentett be. Ahogy kimondta a nevemet, az Opera társulata tapsban tört ki, és bár a miniszter három ízben is folytatni akarta közlendőjét, képtelen volt az egyre erősödő szolidaritás- nyilvánítás dübörgésében. Nyolc percig tartott a tapsvihar. Ez volt talán a csúcsa pályafutásomnak.

Foto: MTI/Czimbal Gyula, Friedmann Endre, Smagpix/Birton Szabolcs