A #nemluxustaska projekt célja, hogy a menstruációs szegénységben élő nők számára olyan csomagokat gyűjtsön, amelyek nélkülözhetetlen tisztálkodási eszközökből és intim higiéniás termékekből állnak. A holmikat egy általunk már nem használt női táskába pakolva a budapesti és vidéki gyűjtőpontok valamelyikén tudjuk átadni, vagy Foxposttal is elküldhetjük, ingyenesen.

Az adománygyűjtést először 2018. decemberében szervezte meg Cserta Szandra, otthonszervezési tanácsadó, a Kívül Belül Boldogság alapítója, Huszka Ági, stílusszakértő és színtanácsadó, valamint Kovács-Pálffy Anna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársa. Utóbbi szervezet kulcsszerepet játszik a kampány logisztikájában, és garantálja, hogy az adományok valóban a rászorulókhoz jussanak el.

Kovács-Pálffy Anna, Cserta Szandra, Huszka Ágnes (Fotó: nemluxustaska.hu)

Több nőt érint, mint gondolnánk

Más országokhoz hasonlóan itthon is sok nő érintett a menstruációs szegénységben, vagyis nem tudja megvásárolni az alapvető fontosságú intim higiéniás termékeket. Ez nem csupán egészségügyi kockázatot jelent, de megfosztja a nőket méltóságuktól és szégyenérzetet kelt bennük. A #nemluxustaska kampány erre szeretné felhívni a figyelmet, és az a célja, hogy az adománygyűjtés révén hozzájáruljon a probléma megoldásához.
A legkiszolgáltatottabb helyzetben a hajléktalan nők vannak: nehezen tudnak segítséget kérni a jellemzően férfiakkal teli melegedőkben, illetve a többségében férfi szociális munkások előtt szégyellik azokat a napokat. „A hajléktalanok mellett a különböző szociális intézményekben élők is érintettek, de

a saját otthonnal rendelkezők között is sokan a szegénységi küszöb alatt élnek és adott esetben meleg vízre vagy fűtésre sincs pénzük, nemhogy intim higiéniai termékekre.”

– számol be tapasztalatairól Huszka Ági, az egyik alapító. „Sokszor észre sem vesszük, ha valaki bajban van. Áll mellettem a villamoson egy igényesen öltözött hölgy, és elmondja, hogy tíz éve hajléktalan. Kívülről nem látszik, de neki hatalmas erőfeszítésébe telik, hogy megőrizze az emberi és női méltóságát”.
A szervezőket többnyire szociális intézmények keresik meg, de egyéni segítségkérésre is van példa. Ha valakinek csomagra van szüksége, igénylését leadhatja a Máltai Szeretetszolgálat honlapján található űrlap beküldésével, illetve személyesen is odamehet bármelyik kiosztásra és kérhet egy táskát.

Mit tegyünk a táskába?

A kampány indulásakor, 2018-ban sok probléma származott abból, hogy mindenki másképp mérte fel, mi jelent valódi segítséget. Így aztán sok esetben nem odaillő dolgok is kerültek az adományba. „Szerintem élő állaton kívül mindent láttunk már a táskákba téve, a megsárgult szállodai mini tusfürdőtől kezdve a koszos fehérneműig. Ilyenkor azt éreztük, hogy a felajánló gyakorlatilag lomtalanításra használta a kampányt” – meséli Ági.

Fotó: Gergely Dóra. A mintatáskát idén is Sellei Lilla táskakészítő ajánlotta fel.

A korábbiakból tanulva a szervezők listát készítettek a létfontosságú holmikról, amit a velük kapcsolatban álló szociális intézmények javaslatainak megfelelően állítottak össze. 

Idén mindenkitől azt kérik, hogy csak az ezen szereplő, bontatlan csomagolású termékeket tegye a táskába.

Ennek részben a szigorú járványügyi szabályozás, részben pedig az az oka, hogy a táska tartalmának akár hónapokat is ki kell bírnia, mire új tulajdonosához kerül, hiszen a januárban összegyűjtött adományokat az év folyamán folyamatosan osztják szét. Fontos az is, hogy tampont vagy intim kelyhet nem várnak a szervezők a táskákba, ugyanis azoknak használata súlyos fertőzésekhez vezethet azoknál, akiknél nem megoldható a tisztálkodás. Ha valaki mégis szeretne egy kis pluszt beletenni az intim higiéniai termékek mellé, akkor a fogkefe és a fogkrém mindig jól jön. „Az első évben volt olyan, hogy saját zsebből felvásároltuk a környező drogériákból az összes fogkefét, mert abból annyira kevés volt a felajánlott táskákban” – emlékszik vissza Ági.

Elindult egy társadalmi párbeszéd

Az ötletgazdák eredetileg 100-150 táskányi adományt vártak, de már az első évben több mint tízezer táska gyűlt össze. A #nemluxustaska kampány 2019-ben Civil Díjat nyert legsikeresebb adománygyűjtés kategóriában, a következő évben pedig az Inspiráló Nők Díját vehették át a leginspirálóbb civil teljesítményért. 2020-ban már 17 ezer táska gyűlt össze, ugyanakkor a felajánlások számának növekedése mellett a segítségkérők száma is egyre nő. Tavaly ráadásul a koronavírus-járvány miatt elmaradt az akció, ezért idén különösen fontos, hogy minél több nőhöz jusson el a segítség.

A kampány legnagyobb sikere a segítségnyújtás elképesztő mértékén túl, hogy Magyarországon is elindult a társadalmi párbeszéd az eddig tabunak számító menstruációs szegénységről.

„Manapság nem olyan általános, hogy az ember elmegy a tévébe és arról beszél, hogy a nők menstruálnak, és van, akinek ez nehézséget okoz. Mi viszont pont ezt tesszük és bízunk benne, hogy egyre több helyre elér az üzenet” – mondja Huszka Ági.

Kiemelt kép: Getty Images