Bár az idei tanévben nyitva vannak az óvodák, iskolák, és valamennyire visszatért az élet a normál kerékvágásba, az elhúzódó járványnak sok negatív hozadéka van gyerekeink életére is. Szakértőink elmondják, mit tehetünk szülőként, hogy enyhítsük a járványfáradtság miatti testi és lelki tüneteiket.
Még nehezebb lett az iskolatáska a Covid évei alatt. A diákok hónapok óta 7-8 tanítási órát töltenek maszkban. Betegség miatt sok óra elmarad, nincsenek délutáni szakkörök, iskolai rendezvények, ahol érdeklődési körük tágulhatna, erősödhetne a közösség, barátságok, szerelmek szövődhetnének. Az iskolások többsége két éve nem volt osztálykiránduláson, a külföldi nyelvtanulásról is le kellett mondaniuk. Sokuk anyagi körülményei rosszabbodtak, mert szüleik munkanélkülivé váltak a járvány miatt, és sajnos mindannyian hallottunk Covid-árvákról.
Látszólagos kívülállás
„A koronavírus befolyásolta évek a gyerekek lelkét is megterhelik, miközben az érzelmi feldolgozókapacitásuk éretlenebb a felnőttekénél. A járványhelyzet miatt kialakuló poszttraumás állapot vagy kifáradás alattomos, és kevés szülő gondol arra, ha a gyereke indulatos, kedvetlen vagy sokat hízott, hogy a járványba fáradt bele. A spontán szülői működésben nincs is benne feltétlenül, hogy a gyerekekkel, kamaszokkal rendszeresen megbeszéljék, ki hogyan éli meg a helyzetet, mik a félelmeik” – mondja Tari Annamária pszichoterapeuta.