Az internet sötét oldala: tehetünk bármit a virtuális nemi erőszak ellen?

Egyre többet lehet hallani a metaverzumról, azaz a virtuális valóság egyik univerzumáról, amibe az emberek egy speciális szemüveg (és program) segítségével léphetnek be. Ott viszont a technológiának köszönhetően mindent valóságosnak éreznek – a tárgyakat, embereket, magasságot –, bár el sem hagyják a szobájukat. Ez úgy hangzik, mint egy megvalósult sci-fi, de ahogy lenni szokott, hamar megjelent az árnyoldala is: már most előfordult, hogy egyesek nem játékra használták, hanem például csoportos nemi erőszakra. De mi is ez az egész, és tudunk-e védekezni ellene?

Szexuális zaklatás az élet minden területén létezik, és ez alól a 3D-s virtuális valóságszimuláció, a metaverzum sem kivétel. A szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a virtuális valóság magával ragadó, mindenre kiterjedő jellege miatt a virtuális szexuális erőszaknak rosszabb következményei lehetnek, mint a más digitális tájakon tapasztalható zaklatásnak – írja az Independent magazin.

Nina Jane Patel pszichoterapeuta, aki a metaverzummal kapcsolatos kutatásokat végez, első kézből szerzett tapasztalatokat a virtuális környezetben elkövetett szexuális erőszakról. A 43 éves, négygyermekes anya nemrégiben felfedte, milyen „szürreális rémálom” volt számára, amikor a virtuális valóságban csoportosan megerőszakolták.

Fizikailag nem sérülsz, de a lelked igen

„Szó szerint egy 360 fokos digitális környezetbe lépsz” – magyarázta Patel az Independentnek, hogy hogyan is kell elképzelni a metaverzumot. „Mivel a virtuális valóságot úgy tervezték, hogy a lehető legvalóságosabb legyen, hasonló ahhoz, mintha meghívnál valakit a nappalidba, így a jogsértést sokkal élesebbnek érzed, mint egy közösségi médiaplatformon.”

Illusztráció: Getty Images

Egy december végi Medium-bejegyzésében Patel azt írta, hogy a szimuláció technológiai fejlettsége miatt olyan érzés volt, mintha a való életben történt volna, pedig a Facebook Horizon Venues metaverzumában volt, amikor az eset történt. „A belépést követő 60 másodpercen belül verbálisan és szexuálisan zaklattak. Három vagy négy férfi (legalábbis férfi hangú) avatár gyakorlatilag csoportosan megerőszakolta az avatáromat, és fényképeket készítettek rólam, amikor pedig megpróbáltam elmenekülni, azt kiabálták: »Ne tégy úgy, mintha nem tetszett volna«, és »menj, és elégítsd ki magad a fotón«. A szexuális zaklatás és erőszak nagy probléma a metatérben, annak jelenlegi állapotában – gondolkodik tovább. Több nő is jelentkezett nálam, hogy elmondja, ott tapasztalt szexuális zaklatást.”

Nina Jane Patel, aki az immerzív élmények pszichológiai és fiziológiai hatásait kutatja, elmondta, hogy a Horizon Worlds online értékelései között sokan osztanak meg zaklatásról szóló történeteket.

Mi az immerzív élmény?

Az egyes szám első személyű virtuális valóság például fejre erősíthető megjelenítők, sisakok, optikai kábeles kesztyűk, pozíciókövető eszközök és a térhatású hangrendszerek használatával.

Szerinte az internet fejlődésével az anonimitás elsőbbséget kapott az elszámoltathatósággal szemben. Most azonban itt az ideje, hogy tanuljunk a hibákból, és ezen a ponton felhívta a figyelmet a metaverzumban felmerülő problémák kezelésének elmaradására. „Sok olyan nővel beszéltem, akik az internet hajnala óta nap mint nap elviselik a szexuális közeledést, a zaklatást és a szóbeli támadásokat – mondja – és elfogadják, hogy ezek az internet furcsaságai. De elérkezik az az idő, amikor ezt már nem tudjuk elfogadni, a metaverzum megtestesült, mindent átható, több érzékszervet is magában foglaló természete miatt” – magyarázza, arra utalva, hogy

a virtuális valóságban mindent valóságosnak érzünk, így az erőszakot is, amelynek a való világban megtörténthez hasonlítható a hatása.

Patel véleménye szerint a virtuális valóságban elkövetett erőszakos cselekmények a fizikai térben történő incidensek növekedéséhez vezethetnek. „A gyermekeink érdekében zéró toleranciát kell alkalmaznunk, miközben biztonságosabb metaverzumot fejlesztünk – mondja. – Ezeket a befolyásolható és még érlelődő elméket mentális és érzelmi romlás veszélye fenyegeti, ha nem vesszük komolyan a biztonságot a metaverzumban, és nem gondoskodunk a megfelelő biztosítékokról, hogy gyermekeink valóban élvezhessék a technológia előnyeit.”

Online megszűnnek a gátlások

Tavaly októberben Mark Zuckerberg a Facebook anyavállalatának nevét Meta névre változtatta, mondván: „Idővel remélem, hogy metaversus vállalatként tekintenek ránk, és szeretném, ha munkánkat és identitásunkat arra alapoznánk, ami felé építkezünk.” A Meta szóvivője szerint nemrég vezettek be egy „új személyes határt”, amely megkönnyíti a nem kívánt interakciók elkerülését a virtuális térben.

Fotó: Getty Images

„Sajnáljuk, hogy ez történt – tette hozzá a képviselő. – Azt szeretnénk, hogy a Horizon Venuesban mindenkinek pozitív élménye legyen, és könnyen megtalálja azokat a biztonsági eszközöket, amelyek segíthetnek neki, és segítenek nekünk a nyomozásban és a megfelelő szankcionálásban.”

Patel megjegyzései azután hangzottak el, hogy A digitális gyűlölet elleni küzdelemért Központ (Centre for Countering Digital Hate) által

a metaverzummal kapcsolatban tavaly decemberben végzett kutatás során 11 óra 30 perc alatt száz lehetséges jogsértést fedeztek fel a Meta virtuális valóságra vonatkozó irányelveinek megsértésével kapcsolatban, ami hétpercenként egy jogsértést jelent.

A központ kutatói elmondták, hogy a jelentési rendszer nem volt megfelelő: a 100 incidensből csak 51 esetben tudtak jelentést tenni a moderációs rendszerben. A Meta ezen 51 visszaélésszerű viselkedésről – beleértve a kiskorúak szexuális zaklatását is – szóló bejelentés közül egyet sem ismert el semmilyen módon.

Ott lesznek a gyerekeink is

A Meta 13 évben határozta meg a felhasználük alsó korhatárát, de a kutatók szerint sok felhasználó – hang alapján – jóval fiatalabbnak tűnt ennél. A szakértők elmondták, hogy jelenleg nincsen hatákony korhatár-ellenőrzés a Metánál, ezért könnyű kijátszani a rendszert. 

„Ha a Meta nem hajlandó komolyan venni ezeket a zaklatási és visszaélési problémákat, akkor a probléma egyre rosszabb és rosszabb lesz” – tette hozzá. „Már most is vannak emberek, akik megragadják a metaverzum és a VR (virtual reality, azaz virtuális valóság) által kínált új lehetőségeket, hogy bántalmazzák és zaklassák az embereket, és gyűlöletet terjesszenek.”

Elena Martellozzo, a Middlesex Egyetem Gyermekbántalmazás és Trauma Tanulmányok Központjának kriminológus docense azzal érvel, hogy bár

a metaverzum előnyei közé tartozik az anonimitás és a játék szabadságának érzése, vannak hátrányai is, mivel potenciálisan fokozza a gátlástalanságot, amelyet az emberek néha a digitális szférákban mutatnak.

„A gátlástalanítási folyamat arra utal, hogy az ember online kevésbé gátlásossá válik, amikor nincs meg a szemtől-szembe interakció – mondja Martellozzo. – Az emberek még az e-mailekben is sokkal őszintébbek lehetnek és tudnak agresszívek is lenni. Ha a beszélgetés szemtől szemben zajlana, sokkal óvatosabbak lennének. A metaverzum még inkább fokozza ezt a gátlástalanítási folyamatot, és még valóságosabbá teszi az interakciót a résztvevők számára.”

Mihamarabbi szabályozás szükséges

„Sajnos, mivel a metaverzumban nincs rendőrség vagy más hatóság, nem sokat tehetett, hogy megvédje magát, főleg azért, mert az avatár nem a tiéd, hanem a Meta tulajdona – magyarázza David Taylor, a NextEarth, a világ jelenleg 3. legnagyobb metaverzumának token-tervezője. (A NextEarth nagyon leegyszerűsítve egy olyan magyar alapítású nemzetközi cég, amely a Föld NFT-alapú replikáját értékesíti globálisan, tehát sokkal nagyobb rálátásuk van az egész Metaverse-re és az azzal kapcsolatos problémákra.) – Ez egy új korszak, ahol kiterjesztjük az emberi tapasztalatot. Lehet, hogy az avatárod digitális, de a trauma ugyanolyan valóságos – azonban a Metaverzumban nincs rendőrség, nincs védelem, az alkotmányos jogaid valójában nem jelentenek semmit.

Illusztráció: Getty Images

Nina Jane Patel megerőszakolása csak egy példa a virtuális terekben rejlő számos veszélyre. Egy decentralizált, azaz nem központi irányítási rendszer nélkül nincs mód arra, hogy az emberek biztonságban legyenek és védve legyenek a bajtól. A metatérben az alkotmányos jogaid valójában semmit sem jelentenek. És ha a traumád ellentétes egy olyan cég PR-narratívájával, mint a Meta, akkor azt a szőnyeg alá söpörhetik” – mondja a szakember azzal kapcsolatban, ami szerinte a legnagyobb probléma Zuckenberg virtuális világával. „Biztonságos környezetet kell teremtenünk a több milliárd ember számára, akik csatlakozni fognak a metaverzumhoz. Ez csak egy önszabályozó, decentralizált környezetben történhet meg, ahol az embereknek saját tulajdonuk, ügynöksége, és irányításuk van az életük felett.”

Miért kulcsfontosságú az átláthatóság a biztonsághoz?

„Az »internet sötét oldala« kifejezést nem véletlenül találták ki. Az internet által biztosított anonimitás mindenféle aljas tevékenységet lehetővé tett, a cyberbullyingtól kezdve a gyermekek kizsákmányolásáig. Az internet kezdeti időszakában nem igazán volt mód az internet szabályozására vagy ellenőrzésére – magyarázza David. – Most, hogy a virtuális világba lépünk a VR és a metaverzum révén, hasonló veszélyekkel kell szembenéznünk. Pontosan ezért van szükségünk decentralizált kormányzásra a metaverzumban. Egy központosított rendszerben van egy irányító testület  – ebben az esetben ez a Meta (korábban Facebook) vagy más technológiai óriás – lenne. Ez a testület teljes mértékben uralja a környezetet. Mivel rendes jogi értelemben egy metaverzumos avatár nem más, mint egy vállalat terméke, nincsenek olyan hatóságok vagy szabályozó szervek, amelyek megvédhetnék a felhasználókat – az egyetlen valódi hatóság maga a vállalat, amely egy disztópikus cyberpunk rémálomban maga bíró, esküdt és hóhér is.”

Forrás: Independent Kiemelt kép: Getty Images