„Csemege” és „Mintabolt” – Neonmentés Budapesten

Magyarország egykor „neonnagyhatalom” volt, mára viszont csak néhány tucat ütött-kopott felirat és cégér maradt hírmondónak. Szerencsére van, aki megmentse őket.

A keleti blokk többi országához hasonlóan Budapestet is központi utasításra borították fénybe: 1969-ben a Magyar Szocialista Munkáspárt  kongresszusán született meg a döntés a neonosításról. A cél egyértelműen az volt, hogy – legalább külsőségekben – felzárkózzunk Európához, és világító feliratok tömege hirdesse: Budapest csillogó és gazdag nagyváros.

Az 1970-es évek elejére már mintegy tizenkilencezer neon világított országszerte, a budapesti belváros szinte minden épületén ragyogott egy felirat. A neonok a hetvenes-nyolcvanas években értek csúcspontjukra, a Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat csak úgy ontotta magából a Cipő, Ibusz, Divatáru és Mintabolt szavak újabb és újabb, változatosan tekeredő verzióit. A feliratok mellett megjelentek a mára klasszikussá vált logók, mint az antikváriumot jelölő bagoly, a Patyolat tisztaságot sugalló fehér hattyúja vagy a csemegekosár. A neonreklám szó egyébként félrevezető, hiszen a feliratoknak vajmi kevés reklámértékük volt a szocializmus hiánygazdaságában. Az esztétikai szerep mellett a hatalmas, világító szövegek sokszor ideológiai funkciót töltöttek be. A lakosság által követendő magatartási mintákat jelenítették meg. Ilyen jellegzetes intelmek voltak a „Ne szemeteljen!”, az „Érdemes takarékoskodni!”, a Gyűjtsd a vasat és a fémet, add át a MÉH-nek!”, vagy a biztonságos közlekedésre felhívó „Óvatosság, türelem, udvariasság!”.

Kihunynak a fények

Az irányított felfutás után hamar hanyatlásnak indult a neonvilág. A nyolcvanas években már csak nagyjából kétezer fényfelirat világított Budapesten, a rendszerváltást követően pedig óriási ütemben tűntek el a rikító neonok az utcákról. Az ezekkel hirdetett üzletek közül sok megszűnt, az állami vállalatok pedig magánkézbe kerültek, és az új tulajdonosoknak már nem kellettek a régi cégérek. A kétségkívül impozáns városképet eredményező neonoknak egyébként is sok hátrányuk volt. Az épületek lakói gyakran panaszkodtak, hogy zavarják őket, mert zörögnek és bevilágítanak a lakásba. A kültéri elhelyezés miatt ráadásul ki voltak téve az időjárás viszontagságainak és könnyen törtek, a költséges felújítás vagy csere helyett pedig kényelmesebb volt hagyni, hogy egyszerűen az enyészeté legyenek. Mára alig száz neon maradt Budapesten, és ezeknek is csak töredéke világít. A megmaradt példányok iparművészeti alkotásnak tekinthetők, és egyben fontos kortörténeti emlékek, így érdemes lenne megőrizni őket az utókornak. Néhány lelkes rajongó az elmúlt években már elkezdett dolgozni ezen.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .