Az átlagos hétköznapok során is fontos, hogy ha lelki támaszra van szüksége a gyereknek, mi szülők legyünk ott neki. A segítségünk és támogatásunk sokféle formát ölthet, a beszélgetésen kívül szerepjátékozással vagy közös rajzolással is teremthetünk olyan légkört, amelyben a kicsi kifejezheti a gondolatait és megélheti az érzelmeit: félelmet, aggodalmat, haragot. Most azonban, hogy a gyerekek a szokványosnál nagyobb érzelmi megterhelésnek lehetnek kitéve és legújabban a háborúval kapcsolatos nyugtalanító hírekkel jöhetnek haza az iskolából, óvodából, különösen fontos számukra a szülői érzelmi támogatás. Míg a nagyobb gyerekek már önállóan meg tudják fogalmazni a kérdéseiket és aggodalmaikat, a kisebbek esetén segítségül hívhatjuk a meséket, amelyekkel megfelelő légkört teremtve közelebb kerülhetünk annak megismeréséhez, hogy mitől fél vagy min szorong a kicsi, valamint segíthetünk eme félelmek és szorongások feloldásában.
Shonna Innes: Ölelj meg!-sorozat
Shona Innes klinikai pszichológus és igazságügyi pszichológus szakértő az 1980-as évektől segít abban – gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt –, hogy megbirkózzanak az élet nehéz kérdéseivel. Shona Innes 12 éves korában Charlie angyala szeretett volna lenni, hogy segíthessen az embereknek és üldözhesse a rosszfiúkat, miközben magas sarkút visel, és csodásan fest a frizurája, végül a pszichológia lett az ő igazi segítségnyújtási területe. Könyveiben olyan kérdésekre igyekszik megoldást nyújtani, amelyeket a gyerekek a leggyakrabban vittek be a pszichológiai praxisába. Legújabb, a 2-5 éves korosztályhoz szóló Ölelj meg! című sorozatának minden könyvecskéje hasznos segítőnk lehet a mindennapokban, a szorongás leküzdésére különösen A gondolatok kertje és A rosszkedv olyan, mint a felhő alkalmasak. A gondolatok kertje lehetőséget teremt a lassításra, megállásra és a belső, lelki folyamatok tudatosítására: néha jó, ha ellátogatunk a fejünkben burjánzó kertbe, hogy a folyamatosan növekvő gondolatvirágok sűrűjében ki tudjunk igazodni. A rosszkedv olyan, mint a felhő pedig azt tudatosítja, hogy senki sem mosolyog a nap huszonnégy órájában, és ez rendben is van, szabad rosszkedvűnek lenni, a kisgyerekeknek is. Szülőként ilyenkor sokféleképpen segíthetünk nekik: öleléssel, kérdezéssel, beszélgetéssel, kizökkentéssel, magyarázással, békén hagyással, vagy éppen külső segítség igénybevételével – ami éppen beválik.
Lori Lite: Buborékrepülés –Relaxációs mesekönyv
A 4-8 éveseknek ajánlott relaxációs mesekönyv-sorozat Buborékrepülés című kötete olyan vizualizációs technikát tanít a gyerekeknek, melynek segítségével kezelhető a stressz és a szorongás. A módszer lényege, hogy a gyerekek egy képzeletbeli utazás során megalkotják a saját buborékjukat, amelybe belépve biztonságban érezhetik magukat. A könyv segítségével elsajátítható a progresszív izomrelaxáció, amely ellazítja a testet és lecsendesíti az elmét, ezáltal segíthet csökkenteni a stresszt, a szorongást és az agressziót, a gyerek képes lesz uralni nehéz érzéseit, és könnyebben elalszik. A könyv szerzője, Lori Lite forradalmi újítónak számít a gyerekek stresszkezelése területén, annak szentelte az életét, hogy segítsen a családokban csökkenteni a stresszt, a szorongást és a dühöt. Lite módszere lenyűgözte az orvostársadalmat: kutatásokon alapuló, stresszcsökkentő technikáját történetmesélésbe csomagolja, ezáltal szinte észrevétlenül segít a kicsiknek.
Aurélie Chien Chow Chine: Gaston érzelmei – Félek
Aurélie Chien Chow Chine, grafikus és óvodai relaxációs terapeuta könyvének főhőse, Gaston egy különleges unikornis: sörényének színe mindig az érzelmeit tükrözi. Az eredetileg szivárványszínben pompázó sörény egyszínűvé válik, ha Gastont valamilyen erőteljes érzelem vagy hangulat keríti hatalmába. Lefekvés előtt Gaston gyakran fél a sötétben, ilyenkor élénk zöldre váltanak a színei. Azonban, ha elismétel egy három lépésből álló légzőgyakorlatot, eltűnik a félelme, és a sörénye visszanyeri szivárványcsíkjait. Ha bármikor máskor újra félne, már tudja, mit kell tennie. A Gaston-könyvek a 4-7 éves gyerekeket célozzák meg: érzelmeik feltárásában és kezelésében nyújtanak segítséget. Olvasás közben a szülő és a gyerek együtt játszhatja el, milyen az, amikor ugyanúgy éreznek, mint a kis Gaston, és együtt próbálhatják ki az egyszerű mindfulness gyakorlatokat, a mókás, de annál hatásosabb technikákat. Ezeket a módszereket a gyerekek egész életük során hasznosítani tudják majd, és segíteni fognak nekik problémáik, konfliktusaik és érzelmeik kezelésében.
Joar Tiberg: Szia, Félelem!
Mindenki fél valamitől, minden gyerek és felnőtt. Sokszor azonban azt sem tudjuk pontosan megfogalmazni, hogy valójában mitől szorongunk. Joar Tiberg svéd író könyve segít abban, hogy szorongásainkat nevén tudjuk nevezni, hiszen csak akkor leszünk képesek szembenézni velük. Ez egy igazi beszélgetős könyv, amellyel körbejárhatjuk a félelem témakörét, segít megfogalmazni és feloldani szorongásokat. Az egyszerű képek és játékos hasonlatok megtanítják a gyerekeket arra, hogy ne féljenek félni, hiszen ennél nincs természetesebb dolog. A félelem jó is lehet, például megtaníthat arra is, hogy mit ne csináljunk. A skandináv gyerekkönyvekre jellemző, merész(nek tűnő) gondolatok és képzettársítások ezúttal sem hiányoznak: ne lepődjünk meg, ha a szokásos félelmek mellett (félelem a sötétségtől, kutyától) egy-két extrémebb verzióval is találkozunk (félelem a boldogságtól, a rendetlenségtől). A könyvet 4 éves kor felett ajánljuk.
Hogyan segíthetünk a szorongó gyereken?
- Használjuk ki a nyugodt pillanatokat/időszakokat arra, hogy beszéljünk a gyerekkel a szorongásairól. Tárjuk fel közösen, hogy van-e valami olyan konkrét tényező, ami miatt szorong.
- Segítsünk felismerni a gyereknek azokat a jeleket, amik a szorongásos állapot közeledtét jelzik. A szorongás fellépésekor a gyerekek rosszul érezhetik magukat, kalapálhat a szívük. Ha tudatosítják ezeket a jeleket, akkor később kevésbé lesz rémisztő számukra ezek megélése, és tudni fogják, hogy mikor kérjenek segítséget, vagy mikor használják önállóan a bevált önnyugtató technikákat.
- Találjunk ki együtt olyan tevékenységeket, amelyek csökkentik a szorongását. A tornázás, rajzolás, festés, naplóírás, kedvenc mesefilm nézése, sütés-főzés, barátokkal beszélgetés mind-mind olyan tevékenységek, amelyek segítenek abban, hogy a gyerek nyugodtabbnak érezze magát.
- Próbáljunk ki relaxációs tevékenységeket, mint például a mindfulness, a jóga vagy a meditáció.
- Készítsünk „gondfaló” dobozt! Segíthet, ha a gyerek leírja az aggodalmait és beteszi őket egy dobozba, ezáltal egy fizikailag meghatározott térbe zárva őket. Vagy készíthetünk másféle dobozt is, amit csupa olyan dologgal töltünk meg, amelyek segíteni szoktak a gyereknek úrrá lenni a szorongásán: kerülhetnek bele fényképek, nyugi-játékok, illóolajok, pozitív idézetek.
- Töltsünk együtt minőségi időt és beszéljünk másról is! Elterelhetjük a gyerek gondolatait az aggasztó témákról, ha együtt bolondozunk, pihenünk és nevetünk egy kicsit. A sportolás, kézműveskedés vagy zenélés közben csak az adott dologra és a pillanatra koncentrálnak, ezáltal ki tudják kapcsolni a rossz gondolatokat.
Forrás: youngminds.org.uk, kiemelt kép: Getty Images