1. Történelem érdekesen
Amikor belépünk az 1910–20-as évek Nagy-Britanniájába vagy az 1780-as évek frivol Párizsába, és eléri érzékeinket az akkori zene, a divat, az azóta letűnt beszédmód, a lakomák, az ártatlanság és a technika nélküli szocializálódás, azon nyomban eláraszt minket a jóleső nosztalgia. Egy jó kosztümös film olyan ügyesen idézi meg a kort, a helyet és az akkori társadalmat, hogy úgy érezzük, mintha mi is jól ismernénk mindent. A kosztümös filmek átjárók lehetnek olyan történelmi korszakokba, amelyekről a közönség többet szeretne megtudni. De az is fontos tény, hogy a korszak idealizált változatát mutatják be, az írók és producerek próbálják érdekessé tenni a történelmet. Ennek eléréséhez számos módszert alkalmaznak: világszerte ismert színészeket szerepeltetnek, eltúlozzák a drámát, speciális effekteket használnak, és megszépítik a cselekményen belüli eseményeket.
2. Korabeli társadalmi problémák
Az olyan társadalmi jelenségeket, mint a rasszizmus, a szexizmus és az osztálykülönbségek, a kosztümös filmek gyakran figyelmen kívül hagyják, és a felsőbb osztályok romantikus oldalát helyezik előtérbe. Persze kivételek mindig akadnak. Az Elfújta a szél 1939-es bemutatásakor óriási sikert aratott, mind kulturális, mind pénzügyi szempontból. Még ma is minden idők legnagyobb bevételét hozó filmje, ha figyelembe vesszük az inflációt.
De mi állt a kosztümös dráma vonzereje mögött? A mai nézők a faji megkülönböztetésből fakadó problémákat láthatják a Konföderáció kora iránti nosztalgiától övezve. Amikor olyan dolgok jelennek meg a képernyőn, mint a nők elleni erőszak vagy a feketékkel szembeni nyílt rasszizmus, arra felkapjuk a fejünket. És ez igaz az Elfújta a szélre is, amely az amerikai Délen játszódik, egy olyan érában, amely a film 1939-es bemutatásakor már régen véget ért.
3. Romantika
Elizabeth Bennet és Mr. Darcy, Marianne Dashwood és John Willoughby, Catherine Earnshaw és Heathcliff, Jane Eyre és Mr. Rochester, Daphne Bridgerton és Simon Basset – ezek a románcok mindent felülmúlnak. A kosztümös filmek (így például a fenti párok kapcsán a Büszkeség és balítélet, az Értelem és érzelem, az Üvöltő szelek, a Jane Eyre vagy A Bridgerton család) meglehetősen jók abban, hogy felejthetetlen és mindent felemésztő szerelmi történeteket tálaljanak elénk. Gondoljunk csak az Értelem és érzelemre, amely nemcsak a viharos, szenvedélyes és reménytelen románcot kínálja az imádni való Marianne Dashwood (Kate Winslet) és az aranyszívű John Willoughby (Greg Wise) között, hanem fellobbanó szerelmüket szembe is állítja a lány a világhoz észszerűbben hozzáálló nővérének (Emma Thompson) szerelmi kalandjaival.