Hajlamosak vagyunk meglepődni, ha az általunk megszokott helyett más időszámítási rendszerekkel találkozunk, pedig ezek nem is olyan ritkák, mint gondolnánk.
Az egyiptomi naptáron alapuló Julianus-naptárról a mostanra legelterjedtebb Gergely-naptárra többnyire a tizenhatodik század során tértek át az országok – Nagy-Britannia és a protestáns országok kivételével, ők a 18. században fogadták el hivatalosan, az ortodox hagyományú országok pedig még később, csak a 20. század elejétől tértek át rá. Ellentétben az orosz ortodox egyházzal, ami viszont egyáltalán nem tért át a Gergely-naptár használatára, így az egyházi naptár ahhoz képest kéthetes eltolódással számol – emiatt bizonyos orosz családok duplán (de nem egyformán) ünneplik a karácsonyt és az újévet is: a Gergely-naptár szerinti karácsonyt december 25-én, majd január elsején az Új Újévet, ezután a régi ortodox naptár szerinti karácsonyt január 7-én, 14-én pedig a Régi Újévet. Ha pedig mindez nem lenne elég, a zsidó naptárat még nem is említettük, de ott van a thai naptár is, amely tekintve, hogy nem Krisztus, hanem Buddha születését tartja mérvadónak, 2565-öt ír ezekben a pillanatokban.
Ezen eltérő időszámítások sorát gazdagítja az etióp naptár, amely nem csak az ünnepnapokat, hanem alapvető szerkezetét tekintve is máshogy számol: az évet 12 darab 28-31 napos hónap helyett 13 olyan hónapra osztja, amelyek közül tizenkettő egyformán 30 napos – a tizenharmadik, paguemainnak nevezett hónap viszont 5 (szökőév esetén 6) napot fed le. Ennek eredményeképp az etióp naptár a Gergely-naptártól folyamatosan 7-8 év „lemaradásban van” – jelenleg például 2014-et írunk az etióp naptár szerint.
Az etióp naptár a már említett orosz ortodox egyházihoz hasonlóan január 7-én tartja a karácsonyt, az újévet (melyet enkutatash néven ünnepelnek) viszont egy három hónapon át tartó, csapadékos évszak után, szeptember 11-ével kezdi – amikor is beköszönt a napsütés, és a növények virágba borulnak (valamint megkezdődik az iskolai év is).
Etióp hagyományok szerint négyéves körforgásban „ismétlődnek” az évek – ezeket pedig a négy apostol után Máté, Lukács, Márk és János évének nevezik.
Forrás: Wikipedia, BBC , Upworthy, Kiemelt kép: II. Menelik etióp császár szobra az általa alapított főváros, Addis Ababa terén– Fotó:Gift Habeshaw/Unsplash