Szenvedély a tányéron: Terei Miklós lett az év gasztrofilmese

A fagylaltkészítést bemutató kisfilm aratott a legnevesebb szakmai fesztiválon.

A 2011-ben a Food Awards Company által életre hívott Pink Lady Food Photographer of The Year díjátadó a kreatív ételfotózást ünnepli. A fesztivál nemzetközi zsűrijét rendre neves fényképész- és filmes szakemberek, művészeti vezetők, séfek és újságírók alkotják – elnökük pedig idén nem más, mint Jamie Oliver fotósa, David Loftus fotográfus volt.

Terei Miklós első helyezést érő alkotása a nagykanizsai DaCrema kézműves fagylaltozó fagyijainak elkészítését mutatja be – a többi között a 2019-ben az év fagylaltjának választott Piemont Királya fantázianevű fagyiét is. A fagylaltozó Wilheim Dávid és felesége, Virág nagy sikerű családi vállalkozása; az általuk készített fagylaltok különlegessége, hogy mesterséges alapanyagot nem tartalmaznak: a már említett Piemont Királya például mindössze piemonti mogyorófagylaltból, tonkababos szederszószból és csokoládés mogyoróropogósból áll. 

A kisfilmet a covid-lezárások közepette, két nap alatt forgatták le a fagylaltozó műhelyében, aminek összes falát feketébe burkolták a kívánt fényhatások eléréséhez. A munkálatokban Tokodi Gábor és Schäffer Gábor működött közre, az filmben hallható zene pedig a szintén magyar Twelvetones Production Music zenetárából származik. 

Pink Lady Food Photographer of The Year 2022 – Food Film Shorts kategória első díj: Terei Miklós/DaCrema image film

A „csillagos” fogások is jobban mutatnak

Terei Miklós 2012-ben készítette első gasztro témájú imázsfilmjét – rögtön a két Michelin-csillagos Onyx étteremnek. Ezután sorra kérték fel őt a legnevesebb vállalkozások, például a Kistücsök, a Harrer Chocolat, a Gerbeaud és a Salon, hogy dolgozzon nekik – mára pedig valamennyi magyarországi Michelin-csillagos étterem imázsfilmje az ő keze munkáját dicséri. 

Gasztrofilmes sikereit Terei –saját bevallása szerint– annak köszönheti, hogy felesége (aki maga is ételfotós és magasan képzett „házi séf”) bevezette őt a gasztronómia világába, emiatt pedig egyrészt a filmes világban megszokottnál jobban érti a konyhai szakzsargont, másrészt nem csak a megörökítendő tárgyat látja a fogásokban, hanem mindazt az elkötelezettséget, szenvedélyt, odaadást és lemondást, ami ezek mögött van. Jellegzetes munkametódusa, hogy adott konyhán egy teljes szerviznapot dolgozik – teszi mindezt annak érdekében, hogy tudatosítsa magában, mi mindent követel ez a szakma és hivatás.