Egy Youtube-videót mutatok két éve balettozó kislányomnak, amelyen Misty Copeland gyönyörű, hajlékony és erős teste valószínűtlen mozdulatokba feszül. Pár órával később már lelkesen meséli az apukájának, micsoda balerinát látott, milyen hihetetlen mozdulatokat. Említés szintjén sem merül fel, hogy egy afroamerikai balettosról van szó. A lányomnak semmi különös nincs abban, hogy egy fekete testre feszül rá a dressz, ennek nincs hírértéke. Csak a táncos teljesítményének. Ez azonban Misty Copeland karrierjének indulásakor, a ’90-es évek Amerikájában egyáltalán nem így volt.
Késői indulás után üstökösként felívelő karrier
„A balett számomra egyértelműen a menekülést jelentette. Ez volt az első olyan dolog az életemben, ami az enyém volt – csak az enyém, nem az öt testvéremé. Általa lett saját hangom, erősnek éreztem magam tőle” – emlékezett vissza Misty gyerekkorára a Guardian hasábjain. Hétévesen látta a tévében a Nadia Comăneci román tornásznőről szóló filmet, és innentől ő lett a példaképe. Misty viszonylag későn, 13 éves korában kezdett balettozni, ezt megelőzően semmilyen balettos vagy tornász múltja nem volt. (Leszámítva, hogy Mariah Carey dalokra készített koreográfiákat, táncmozdulatokkal és ugrásokkal.) Csodagyereknek tartották, mindössze három hónap után már „en pointe” folytatta, vagyis spicc cipőben gyakorolt.
Ekkoriban édesanyjával és testvéreivel egy kaliforniai motelben élt. Nem volt egyszerű gyerekkora, 2 és 22 éves kora között nem találkozott az édesapjával, sokat költöztek, anyja négyszer ment férjhez. Félénk, alacsony gyerek volt, aki ritkán beszélt és próbált észrevétlen maradni. Az azóta eltelt 26 évben (szeptemberben tölti be 40. életévét) a visszahúzódó kislány olyan fantasztikus átalakuláson ment keresztül, amely példátlan a balettművészet világában. Ő lett az American Ballet Theatre első afroamerikai női szólótáncosa, Barack Obama, az Amerikai Egyesült Államok volt elnöke tanácsadóként alkalmazta, a popzene királya, Prince meghívta a turnéjára, és az emberek sorban állnak, hogy találkozhassanak vele a New York-i Metropolitan Opera színpadi bejárójánál.
Megharcolt azért, hogy táncolhasson
Misty tánctanulmányai nem alakultak ideálisan. Egy kis balettstúdió vezetője, Cynthia Bradley látta meg először kivételes tehetségét, és mindent elkövetett azért, hogy a lány megfelelően gyakorolhasson. Misty édesanyja ekkoriban 12-14 órákat dolgozott, nem volt kocsija, így Bradley vitte őt az iskolából a balettórákra. Később otthonába is befogadta Mistyt, aki innentől csak a hétvégéket töltötte anyjánál. Később az iskolát is otthagyta, hogy több ideje legyen gyakorolni, és Bradley tanította otthon. A Bradley-család egyre erősebb hatásából Misty anyjának egy ponton elege lett, és csúnya jogi csatározás vette kezdetét, ügyvédekkel, bírósági beadványokkal és az ezt kísérő élénk sajtófigyelemmel. Mistyt az egészből egy dolog érdekelte: hogy ne kelljen abbahagynia a táncot.
„Hát nem egy balettos alkat”
Amikor végre elsimultak a viszályok, és Misty bekerült az American Ballet Theatre időszaki kurzusaira, majd állandóra a stúdiójába, jött az újabb küzdelem: a pubertás és a változó test. Megnőttek a mellei, kikerekedtek a vonalai, és előfordult, hogy egy hónap alatt 4,5 kilót hízott.
Mindez étkezési zavarokhoz vezetett, mert először megijesztette a klasszikus balettos testalkat nyomasztásában szocializálódott lányt.
„Át kellett alakítani a dresszeimet… például azért, hogy eltakarják a dekoltázsomat. Utáltam annak a jelét, hogy más vagyok, mint a többiek… Annyira feszélyezett lettem, hogy életemben először nem tudtam erőteljesen táncolni. Túlságosan lefoglalt, hogy megpróbáljam elrejteni a melleimet” – nyilatkozta a Self magazinnak. De aztán csavart egyet a dolgon, és másként kezdett önmagára tekinteni: „Az idomaim szerves részei annak, aki most táncosként vagyok, nem pedig olyasmi, amit el kellene veszítenem ahhoz, hogy táncossá váljak. Magabiztosan és örömmel kezdtem el táncolni, és hamarosan az American Ballet Theatre munkatársai ismét pozitív visszajelzéseket adtak. És azt hiszem, mindenkinek megváltoztattam a véleményét arról, hogyan kell kinéznie egy tökéletes táncosnak”.
Balettcipő feketéknek
Misty Copeland az évek során nyíltan szembeszállt a baletten belüli intézményes rasszizmussal is. Pályája elején minden lehetséges jelzőt megkapott a túlságosan kategóriából:
túlságosan atletikus, túlságosan telt idomú, túlságosan barna, túlságosan fekete, túlságosan távol van a klasszikustól.
Egyszerűbben: nem fehér. „A legnagyobb kihívást az jelentette számomra, hogy elhiggyem, van helyem ebben a művészeti ágban, függetlenül a fanyalgóktól, és hogy elfogadjam, nem tudok mindenkinek megfelelni” – nyilatkozta.
Egészen a közelmúltig csak halvány rózsaszín balettcipő létezett, ezért a színes bőrű táncosoknak „pancsolniuk” kellett a cipőjüket: a bőrükhöz illő alapozóval kenték be, hogy a saját bőrszínük árnyalatát kapva ugyanúgy láthatatlan legyen, mint a fehér táncosokon. (Mostanra néhány márka már szélesebb színválasztékot kínál.) „Nem akartam világosabb színűre panírozni az arcom… vagy úgy sminkelni, hogy vékonyabbnak látszódjon az orrom. Az, hogy afroamerikai vagyok, valóban hatalmas akadályt jelentett számomra, ugyanakkor ez a bennem égő tűz forrása is” –fogalmazott Misty a Time magazinban.
Úttörő és példakép
Bár a klasszikus balett világa még mindig túlnyomórészt a fehér emberek játszótere, a sokszínűség ma már prioritás – és Misty Copeland kétségtelenül a változás egyik vezető képviselője. Az American Ballet Theatre a három legnagyobb klasszikus balett társulat egyike az Egyesült Államokban, és hatalmas előrelépés, hogy a 75 éve működő intézmény történetében először afroamerikai vezető táncosnő léphet színpadra. Misty sokak számára példaképpé vált és komolyan veszi ennek felelősségét. Reméli, hogy a fiatal, színes bőrű balerinák elhiszik, hogy a balett számukra is reális karrier lehet.
Ezzel nemcsak azoknak a gyerekeknek jelent inspirációt, akik balett-táncosok szeretnének lenni, hanem a közönség soraiban ülőknek is. „Arra akartam használni a hangomat, hogy a sokszínűség és a befogadás megjelenjen a klasszikus balettben… Ez csak úgy történhet meg, ha szembenézünk a problémákkal, beszélünk róluk, és van egy tervünk a változtatásra. Ebből semmi nem valósulhat meg akkor, ha hallgatunk, ezért én továbbra is beszélek róla” – nyilatkozta a Vogue magazinnak, elismerve, hogy minden fantasztikus sikere ellenére még mindig sok a tennivaló ezen a téren.
Misty az elmúlt évtizedben a világ egyik vezető balettművészeként arra használta szupersztár státuszát, hogy folytassa ezt a nemes küzdelmet, és a balett zárt világa egy sokkal befogadóbb közeggé alakuljon át.
„A legnagyobb sikeremnek azt tartom, hogy látom a közönség sokszínűségét, ami korábban egyáltalán nem volt jellemző. Nagyon jólesik tudni, hogy az emberek érdeklődnek és élvezik a balettet. Szeretném, ha ez még sokáig folytatódna azután is, hogy én már rég elhagytam a színpadot” – tette hozzá.
Balettművészből popkulturális ikon
Misty Copeland elérte azt, ami csak nagyon kevés balett-táncosnak sikerül: a kultikus híresség státuszát. Eljátszotta az összes nagy szerepet a balett színpadán, és fellépett a Broadway-n. Szerepelt Prince egyik klipjében, és turnézott is az énekessel. Két önéletrajzi könyve jelent meg, és ő volt a Ballerina’s Tale (Egy balerina története) című dokumentumfilm főszereplője. A Time magazin 2015-ben a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, és a címlapon is szerepelt. Helyet kapott Barack Obama volt amerikai elnök fitnesz-, sport- és táplálkozási tanácsadó testületében. Gigacégek kérik fel, hogy reklámozza a termékeiket, még saját Barbie babát is kapott. (A baba arca nem sikerült tökéletesre, de legalább a teste tükrözi Misty izmos alakját.)
Az Egyesült Államokban Mistynek akkora kultusza van, hogy több gyerekkönyv is elmeséli páratlan karrierjét, sajnos ezek magyar nyelven még nem elérhetők. Pár éve készült viszont egy színpompás Disney-film, amely az eredeti E.T.A. Hoffmann-féle 1816-os A diótörő és az egérkirály című mesét veszi alapul, és Misty olyan szupersztárok mellett szerepel benne, mint Keira Knightley, Helen Mirren és Morgan Freeman. A diótörő és a négy birodalom című filmben Misty stílszerűen a balerinát alakítja – azt hiszem a Youtube-videók után ezzel folytatjuk majd a kislányommal a Misty-rajongást.
Források: vogue.in, theguardian.com, wikipedia.org., Kiemelt kép forrása: Getty Images.