Benzinszag, a motorok felbődülő hangja, ami hamar olyanná válik, mintha ezernyi szúnyog húzná a fülemben – na és a sebesség! Elképesztő élőben látni, hogy milyen gyorsak ezek a versenyautók, amelyeknek a sétatempójába – amikor bejön a biztonsági autó, és mögé kényszerülnek – is belekáprázik a szemem. Az pedig, hogy tudom, a száguldó gépekben nők ülnek, fura büszkeségérzéssel tölt el. Ugyanis, bár egyre több nő van a motorsportokban, a csúcsnak számító Száguldó Cirkuszban egy sem szerepel mint pilóta.

Itt megy! És megint! Nagyjából ennyit látok a pálya melletti lelátóról, de az ereimben futó vér megtelik adrenalinnal. Nem hiába mondják, hogy az autóverseny egy életérzés, és aki belekóstol, többé nem szabadul.

Elgondolkodtató viszont, hogy a népesség fele nem igazán tűnik fel a nagy versenyeken: nőket elvétve látni a pilóták között, de a csapatok háttérben dolgozók között is maréknyi van, az együléses nagy versenyeken és a csúcsnak számító Száguldó Cirkuszban egy sem szerepel mint pilóta. Ezen próbál változtatni a W Series, ami a Forma1-es nagydíjak egyik betétfutama, így hatalmas közönség láthatja mind élőben, mind világszerte a tévében és online. Ahogy a neve is mutatja, women, azaz nők az indulók, de ez egyáltalán ne tévesszen meg: ugyanolyan kemény futamokra számíthat a néző, mint a „nagy” versenyen.

A Magyar Nagydíj hétvégéjén a Heineken jóvoltából eljuthattam én is a Száguldó Cirkusz színfalai mögé, hogy személyesen is megnézhessem a W Series nyolc futamából a budapestit. Ráadásul volt szerencsém a paddockban tölteni egy délutánt az ezen dolgozó lelkes csapattal, és interjút készíteni a széria egyik legkiemelkedőbb pilótájával, Beitske Visserrel, aki hatalmas versenyben szerezte meg a harmadik helyet a Hungaroringen.

Immár hetedik alkalommal álhatott dobogóra Beitske (Fotó: W Series)

A most 27 éves versenyző a Sirin csapat színeiben indul, de karrierje még óvodásként indult. 2007-ben kezdődött csillogó nemzetközi gokartos karrierje során számos FIA-díjat nyert, és 2014-ben a Formula Renault 3.5 sorozatban több jelenlegi F1-es pilóta ellen versenyzett. Három évvel később a BMW Motorsport Junior programjának első női versenyzője lett, és több GT4-es futamot is megnyert a német márka színeiben.

2019-ben második lett a W Series első versenypályás szezonjában, 2020-ban pedig megnyerte az első W Series Esports League-et. Azóta a Richard Mille Racing Team színeiben versenyzett az Európai Le Mans sorozatban, történelmet írt a Le Mans-i 24 órás versenyen, ahol először indult egy kizárólag nőkből álló csapat az LMP2 kategóriában, és kilencedik lett az osztályban. 

Először is gratulálok a harmadik helyezésedért! Milyen érzés volt ismét dobogón állni?
Igen, mindenképpen nagyszerű érzés újra dobogón végezni. Nagyon jó verseny volt számomra. Némileg kockáztatnunk kellett az esőgumikkal, hogy mikor cseréljük át szárazra, emiatt a futam második része nagyon nehéz volt számomra, de örülök a pódiumnak.

Nagyon fiatalon kezdtél el vezetni. Hogyan kezdődött az érdeklődésed az autósportok iránt?
A szüleimnek régebben autókereskedésük volt, így már egynaposan ott voltam. Nagyon kicsiként is folyton ott játszottam, a futómotorokkal mentem körbe-körbe a bemutatóteremben, aztán háromévesen megláttam egy baby gokartot, és elkezdtem könyörögni a szüleimnek, hogy engedjék meg, hogy felüljek rá. Akkor még túl fiatalnak tartottak hozzá, de aztán az ötödik szülinapomra megkaptam a gokartot, én pedig ott hagytam csapot-papot, és rohantam a versenypályára, hogy kipróbáljam.

Mennyire gyakori Hollandiában, hogy egy kislány elkezd autóversenyezni? 
Akkoriban még nagyon szokatlannak számított nemcsak holland lányok számára, hanem bármilyen más lány számára is, hogy vezessenek. Még amikor én elkezdtem 13 évesen nemzetközi szinten versenyezni, akkor is én voltam az egyetlen lány a futamokon, vagy legfeljebb még egy-kettő volt rajtam kívül. Most már úgy néz ki, hogy egyre több lány van meghívva ebbe a buliba, szóval remélhetőleg ez a változás folytatódni fog.

Tapasztaltál bármilyen nehézséget a karriered során a nemed miatt?
Amikor ötévesen elkezdtem, nem éreztem semmilyen különbséget, mert mindannyian csak egy csapat gyerek voltunk, akik szerettek gokartozni a pályán. Amikor 12-13 évesen elkezdtem a nemzetközi versenyzést, akkor kezdtem felfigyelni erre, mert onnantól kezdve már nem kedveltek annyira. Például amikor előttük voltam a pályán, akkor többször letoltak, meg ilyesmi, de szerencsére elég gyors voltam ahhoz, hogy újra és újra az élre kerüljek, és végül kiérdemeltem a tiszteletüket.

Már háromévesen rabul ejtette az autósport, azóta is ez a szenvedélye (Fotó: W Series)

Szerinted lehet belátható időn belül női pilóta a Forma 1-ben is?
Remélem, nagyon ideje lenne. De nagyon sok mindentől függ: sok pénz kell hozzá, és elég gyorsnak is kell lenned. Szóval meglátjuk.

Mit gondolsz, milyen a nők helyzete a technikai sportokban? Nemcsak a pilótákra gondolok, hanem a háttérbe dolgozókra, mérnökökre.
Szerencsére ma már egyre többen vannak. Ha itt szétnézel a paddockban, akkor láthatod, hogy van egy pár női mérnök. Azt veszem észre, hogy egyre többen vannak ezen a területen is, ahogy annak lennie is kell.

A versenyek során van kedvenc részed?
Szeretem, amikor a pálya még nedves az esőtől. (nevet) De a viccet félretéve minden egyes részét szeretem a versenynek.

Szereted az esőfutamokat?
Nem bánom az esőt, de azt sem, ha száraz, vagy olyan, mint a mai, trükkös futam volt.

Van esetleg valami rituáléd, amit csinálsz a futamok előtt? Hogyan készülsz fel?
Nem igazán, nagyon unalmas vagyok. (nevet) Az első gokartbajnokságomat egy kék és egy piros kesztyűben nyertem meg, ez a babona a mai napig tart.

Nem izgulsz?
Nem. Csak a rajtrácson fog el az izgalom, de ez a jó fajta. Amikor elfordítom az indítókulcsot, akkor kezdek el izgulni, de erre szükségem van, mert jobban vezetek tőle.

Sokat kell utaznod a munkád miatt – hogyan kapcsolódsz ki a futamok között?
Gyakorlatilag annyi időt töltök a családommal és a barátaimmal, amennyit csak tudok. Igazából ez jelenti számomra a kikapcsolódást. A barátom pedig szintén a szériában dolgozik, így nem kell távol lennem tőle. De mivel más kiskorom óta ebben a közegben mozgok, megtanultam kezelni a szeretteimtől való távolságot. A versenyzés az, amit a világon a legjobban szeretek csinálni, egész életemben ezt akartam, így ameddig a pályán lehetek, addig szívesen meghozom ezeket az áldozatokat is érte.

Mi tesz valakit jó pilótává?
Elsősorban szenvedély kell hozzá, és elkötelezettnek kell lenni, mert sok áldozatot kell hozni. És erre csak akkor vagyunk képesek, ha szívből szeretjük, amit csinálunk.

Mi a W Series?

A W Series egy 2018 októberében indított, ingyenesen nevezhető bajnokság, amely egyenlő esélyeket biztosít a nők számára, és megszünteti azokat az anyagi akadályokat, amelyek történelmileg megakadályozták őket abban, hogy a motorsport felsőbb szintjére jussanak. Ugyanis a technikai sportokban, mint amilyen a Forma1 is, rengeteget kell fizetni a nevezésért, a többi költség csak erre jön rá. A nőknek viszont nehezebb szponzort találniuk.

Beitske Visser a 95-ös számmal versenyzik a szériában (Fotó: W Series)

Emiatt a W Series versenyzőit pusztán a képességeik alapján választják ki, és a sorozat autói mechanikailag azonosak, ami azt jelenti, hogy a W Series versenyeit és bajnokságait a legtehetségesebb versenyzők nyerik, nem pedig a leggazdagabb támogatók. A szervezők úgy vélik, minél több ismert női példakép születik majd a versenyek során, annál inkább inspirálják majd a fiatal lányokat a gokartozásra, és annál több nőt hoznak be a sportág alapjaiba. Idén a W Series a Forma-1 mellett kerül megrendezésre 8 nagydíjhétvégén.

Kiemelt kép: W Series