Egyre többen fedezik fel, hogy biciklivel könnyen, egyszerűen, gyorsan, viszonylag olcsón (már az alapfelszerelések költségén felül), környezetkímélően és a legnagyobb szabadsággal közlekedhetnek a mindennapokban vagy kapcsolódhatnak ki a szabadidejükben. Nem kell dugóban ülni, kimaradt buszokra várni. Ha nincsenek nagy igényeid, és nem kell rendszeresen emelkedőkön tekerned, egy városi közlekedésre alkalmas egyszerűbb bicikli már 2-3 tank benzin árából megvásárolható. A szükséges kiegészítők 5-10 ezer forintba kerülnek, a fenntartási költség minimális. (És azt tudtad, hogy a biciklizésnek is köszönhető a nők szavazati joga? Pedig így van, erről ebben a korábbi cikkünkben írtunk.)
Ha kerékpárral közlekedsz, pontosan tudod, miről beszélünk – ha nem, akkor viszont ideje, hogy megismerkedj ezzel a felszabadító, és közlekedés szempontjából igen hatékony eszközzel. Mert nem, a bicikli nem csak a hétvégi, sportszettben teljesítménytekerő embereknek való (bár szuper, bringás kirándulóhelyek vannak), és nem, nem leszel az autósok ellensége sem, amennyiben betartod a szabályokat (ez pedig nem túl nagy ördöngösség).
És még csak arról sem kell letenned, hogy csinosan öltözz hozzá, hiszen biciklizni valójában mindenben lehet.
Két dolgot kerülj: a szűk szoknyát vagy ruhát, amiben nem tudsz szabadon tekerni, és a denevérujjú felsőket, amelyeknek aljára ráülve megrövidül karjaid mozgástere.
Ha úgy érzed, bizonytalan vagy, a Magyar Kerékpáros Klub oldalán rengeteg tanácsot találsz (ha nincs jogosítványod, a KRESZ-re vonatkozó rész is hatalmas segítségedre lesz). Azt soha ne felejtsd el, hogy a kerékpár egy jármű, a kerékpárral közlekedő ember a forgalom teljes jogú résztvevője, így ugyanúgy ismerned kell(ene) a KRESZ-t, mint az autóval és motorkerékpárral közlekedőnek.
Ha ismered a közlekedési táblákat és a forgalomnak megfelelően közlekedsz, nem leszel veszélyben. Ha kerékpárra pattansz, fontos, hogy magabiztos légy, ismerd a járművet, tudd, hogy milyen manőverekre vagy vele képes. Amennyiben kezdő vagy, először kezdj kisebb, csendesebb utakon, így fokozatosan szokhatsz hozzá a közlekedéshez – később már a forgalmasabb utakon is természetes módon fogsz tekerni. Ha úgy érzed, hogy segíthet, érdemes egy már tapasztaltabb bringással együtt kezdened, hiszen ha mögötte haladsz, gyorsabban beletanulhatsz a városi biciklizés szabályaiba.
Kell egy kerékpár!
Elképesztő mennyiségű bicikli közül választhatsz, használtan néhány tízezer forint körüli összegtől nagyjából a csillagos égig terjednek az árak. Ha nem állandóan sima terepen haladsz majd, érdemes szakemberrel konzultálni, hiszen nem mindegy, hogy a biciklivel való közlekedés élmény lesz, vagy szinte elviselhetetlen szenvedés. Egy új kerékpár nagyjából százezer forint körüli összegből vásárolható meg, ha menő külföldi cégek modelljeiből akarsz válogatni, esetleg személyre szabott darabra vágysz, akkor a kezdő ár nyilván sokkal magasabb lesz.
Ha szíveden viseled a magyar termékeket, jó hír lehet, hogy az 1928 óta létező legendás magyar márka, a Csepel egy ideje újra aktivizálta magát, és nemcsak a régi klasszikusokat (Campinget vagy a gyerekkorból ismerős Tacskót) gyártja, de biciklik egész arzenálját kínálja mindenféle igény kielégítésére (már villanymotoros rásegítésű kerékpárokat és fixiket, sőt az idősek számára készült háromkerekes kerékpárokat is gyártanak a városi járgányok mellett). Íme néhány példa:
Illetve akár 10 000 darab elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető abból az összesen egymilliárd forintos támogatási keretből, amelyre április 14-től lehet pályázni. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a biciklik bruttó vételárának fele, de hajtási rendszertől függően legfeljebb 100 ezer, illetve 180 ezer forint támogatás nyerhető el. A korábbi pályázati konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok ezúttal nem szakaszosan, hanem folyamatosan nyújthatók be. Az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon 2022. április 14-től 2023. április 14-ig, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni. A magyarországi lakóhellyel és magyar adóazonosító jellel rendelkezők legfeljebb egy pedálszenzoros vagy nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt pedelec kerékpár utófinanszírozott támogatására pályázhatnak.
Biztonság és dizájn
Amíg motorra gyakorlatilag fel sem szállhat az ember bukósisak nélkül, addig kerékpáron még mindig ritka kiegészítőnek számít. Pedig ahogy a motorokon és a sípályákon is alapfelszereltséggé vált még a legprofibbak körében is, úgy a bringások között is alappá kellene, hogy váljon használata. Persze, melegben ki szeret sisakot viselni – de még mindig jobb az izzadt frizura, mint egy komoly fejsérüléssel járó baleset. 15 ezer forint körüli összegért vehetünk sisakot (szerencsére már nemcsak szupersportos kinézetűeket, hanem visszafogottabbakat is kaphatunk, amelyek még jól is néznek ki egy nőies szetthez) ami nem nagy a biztonságunkért. Aztán persze ott vannak az egyéb kiegészítők, mint mondjuk a kosár (az alapvető biztonsági felszereléseket, mint a lámpák, fényvisszaverők, most nem is tárgyaljuk – bízunk benne, hogy teljesen egyértelmű a szükségességük), amelyek már extra kényelmet adnak például egy bevásárlás során, és még külsőleg is feldobhatják a kerékpárt.
Miben tekerjek?
Gyakorlatilag bármiben. Már amennyiben az a darab kényelmes és elég teret enged a mozgásnak. Ceruzaszoknyában nyilván nem ez lesz a járműved, de ma már szoknyában is teljes szabadsággal bringázhatsz, főleg, amióta olyan nagy divattá váltak a 90-es évekből ismert biciklisnadrágok. Egy könnyű pamut darab nemcsak a bőrödet védi, de a villantástól is megkímél (és egyszerűen le is veheted, ha megérkeztél a célállomásra).
A táskakérdés
Igazából nem is kérdés: a legegyszerűbb, ha hátizsákot veszel, az biztos, hogy nem zavarni kerékpározás közben. Nem kifogás, ha az elegánsabb stílust képviseled – nagyon menő, akár bőrből készült darabokat is találni, a direkt biciklizéshez tervezett darabokról nem is beszélve.
A cipőkérdés
Azt gondolhatnánk, hogy a kerékpározás csak akkor biztonságos, ha egy fűzős, zárt cipőben nyomjuk, amely szorosan átöleli a lábfejet. Ez amúgy valószínűleg így is van, de valójában remekül lehet tekerni szandálban, loaferben, gyógypapucsban, vagy éppen magas sarkú cipőben is. A tanulság? Először is, ki kell próbálni, hogy mit érzünk biztonságosnak és kényelmesnek; másodszor pedig tényleg olyan lábbelit válasszunk, ami jól illeszkedik a lábfejünkhöz (kerüljük az olyan cipőket, szandálokat, melyekben csúszkál a lábunk, de egy vastag talpú, úgynevezett platform cipő sem a legjobb, mert ebben nehezebben érezzük a pedált). A lényeg, hogy érezzük jól magunkat és legyünk biztonságban!
Kiemelt kép: Getty Images