A vágány mellett, kérjük, vigyázzanak – és csodálják meg az épületet kívül-belül!

Gyakran a legelső dolog, amit egy új városból látunk, a vasútállomása – amely sok esetben turisztikai látványosság is, hiszen az adott desztináció történelméről, kultúrájáról is mesél. Ahelyett, hogy sietve áthaladnánk rajta, érdemes hát alaposan körülnézni! A világ legszebb pályaudvaraiból hozunk most tízet – a szemfülesek pedig kiszúrhatták, hogy plusz egyet, amely a szívünkhöz különösen közeláll, a cikk nyitóképén is megjelenítettünk.

Cincinnati Union Terminal

Fotó: Getty Images

Az art deco építészet remeke az ohiói épület, amely ma már nemcsak vasútállomásként, hanem múzeumként is funkcionál. Átadásakor, 1933-ban a világ legnagyobb félkupolájával büszkélkedhetett – egészen 1973-ig, a Sydney-i Operaház elkészütléig.

Cshatrapati Sívádzsi pályaudvar

Fotó: Getty Images

A grandiózus mumbai pályaudvar India legforgalmasabb vasúti pályaudvara, és egyben a város jelképe. Az 1878-88 között épült viktoriánus neogótikus stílusú komplexumot hagyományos indiai díszítőelemek is tarkítják. A bejárati kapuknál megtalálható Nagy-Britannia jelképe, egy oroszlán, és India jelképe is, a tigris.

Gare du Nord

Fotó: Getty Images

Az 1864-ben Párizs 10. kerületében megnyílt pályaudvar a világ egyik legrégebbi, és még mindig az egyik legforgalmasabb – és talán legpompásabb – vasútállomása. A Beaux-Arts stílusú Gare du Nord homlokzatát 23 női szobor díszíti, amelyek a legfontosabb kiszolgált városokat jelképezik.

Grand Central Terminal

Fotó: Getty Images

Az Armageddon, a Sötét zsaruk, a Gossip Girl és megannyi amerikai film és sorozat hátteréül szolgált már az 1913-ban átadott New York-i pályaudvar, amely 44 peronjával és 67 vágányával világelsőnek számít. Hatalmas előcsarnokához márványlépcsőkön vezet az út, kupolás mennyezetét állatövi csillagképek borítják, de kívülről is érdemes megcsodálni: a 42. utcai homlokzatán egy méretes Tiffany&Co. óra ketyeg.

Kuala Lumpur-i pályaudvar

Fotó: Getty Images

Malajzia fővárosának neomór stílusú, a keleti és a nyugati esztétikát ötvöző pályaudvara több mint száz éve üzemel; a fehér és krémszínű minaretek, kupolás pavilonok, oszlopsorok és boltívek meseszerű látványt nyújtanak.

Los Angeles Union Station

Fotó: Getty Images

Los Angeles főpályaudvara John és Donald Parkinson építészek ízlését dicséri. Apa és fia mesterien vegyítette a spanyol gyarmati stílust az art decóval, az épület a mai napig a város egyik ékköve – és nemcsak azért, mert a mennyezete 23 karátos aranyozással van ellátva.

Madrid Atocha

Fotó: Getty Images

A madridi főpályaudvar 1851-ben nyílt meg, ám egy tűzvészben megsemmisült, így 1892-ben újjá kellett építeni. A feladattal a paloták és hidak építésében is jártas Alberto de Palacio Elissagnét és az Eiffel-tornyot épp befejező Alexandre-Gustave Eiffelt bízták meg. Az Atocha ma is Spanyolország egyik legnagyobb vasútállomása, de az elmúlt húsz évben már bevásárlóközpontként is üzemel, sőt egy négyezer négyzetméteres trópusi kert is található a főcsarnokban.

Milano Centrale

Fotó: Getty Images

Az 1931-ben nyílt milánói központi pályaudvar Olaszország második legnagyobb pályaudvara a római Stazione Termini után. Az épületet eredetileg a washingtoni főpályaudvar mintájára készítették, Mussolini hatalomra kerülése után azonban a szecesszió és az art deco stílusjegyeinek megfelelően alakították át. 118 ezer négyzetméter márványburkolat, megannyi izmos kőszobor és öt hatalmas, vas- és üvegtetővel fedett csarnok várja az ide érkezőket.

Rotterdam Centraal

Fotó: Getty Images

Rotterdam központi pályaudvarán naponta több mint százezer utas halad át, és óránként futnak ki a nemzetközi nagy sebességű vonatok. Emiatt a jelentős forgalom miatt kellett az elmúlt években teljesen újragondolni a korábbi vasútállomást, és így kapott a holland város egy új ikonikus épületet – a futurisztikus, bumerángszerű előtetős komplexumon ráadásul 130 ezer napelem is helyet kapott! A minimalista órát azért megtartották az 1957-es épületről…

São Bento pályaudvar

Fotó: Getty Images

José Marques da Silva építészt a 19. századi Párizs inspirálta a portói pályaudvar homlokzatának tervezésekor, a belső tereket azonban száz százalékban Portugália ihlette: Jorge Colaço festőművész az ország történelméből kiragadott jelenetekkel borította be az átrium falait. A nagyjából húszezer azulejo csempéből álló alkotás 11 éven át készült.

Kiemelt kép: A budapesti Keleti pályaudvar homlokzata – Getty Images