Ahány család, szülő, annyiféle nevelési elv: nagyon különböző nézeteket vallunk abban, mikor is jön el az ideje, hogy gyerekünk megkapja első mobilját. A lehető legkésőbbre kell tolni az időpontot? Esetleg kapjon, amint lehet? 

Az iskolakezdés környéke vízválasztó ebben a kérdésben: sokan vannak ugyanis, akik a tanulmányok megkezdéséhez kötik az első telefon vásárlását. Egy nemrégiben készült felmérés szerint ugyanakkor az iskolaérettség nem mindig jár kéz a kézben a digitális érettséggel és ez sok szülőt aggodalommal tölt el. A reprezentatív kutatás szerint ugyanis 10-ből 4 szülő tart attól, hogy a mobillal olyan eszközt ad a gyereke kezébe, amit aztán nem tud felelősen kezelni. 

Amikor becsengetnek

A felmérés alapján jól látszik, hogy a magyar gyerekek korán belecsöppennek a digitalizációba: az első telefont 6 éves koruk körül kapják; ezeket inkább a játék és mesenézés lehetősége miatt adják a kezükbe a szülők. Az életkor előrehaladtával nő a mobiltelefon vagy más olyan digitális eszköz, például gyerek okosórák népszerűsége, mellyel elérhető a gyerek napközben: a SIM-kártyával rendelkező, teljes használatra kész okostelefonokat átlagosan 8 éves koruk után kapják a kicsik.

A 10-11 éves fiatalok majd háromnegyedének már SIM-kártyás okostelefonja van, de ennek a korosztálynak a fele rendszeresen használ már laptopot és tabletet is. Csupán 5 százalékuk, aki semmilyen digitális eszközzel nem ismerkedett meg erre az életkorra. 

Ki itt belépsz

A kutatásából kiderült az is, hogy a telefonvásárlásnál a gyerek elérhetősége a legfontosabb, mégis sok szülőt visszatart a készülékvásárlástól az aggodalom, hogy ezzel túl nagyra tárja a digitális világ kapuját is. Visszatartó erő lehet, hogy a szülők szerint még túl kicsi a mobilhasználathoz a gyerek: 4 szülőből 3 vélekedik így.

Az aggodalom, hogy esetleg túl sokat telefonozik a csemete, kiugróan magas az iskoláskorúak szüleinél:

a válaszadók 42 százalékát tartja vissza ez a fajta félelem a készülék beszerzéstől. Ezen szülők 31 százaléka tart tőle, hogy a gyerek a mobiltelefonján keresztül felnőtteknek szóló tartalmakkal és olyan funkciókkal találkozna, amelyekre még nincs szüksége. Ezzel párhuzamosan megfigyelhető a szülői aggodalom amiatt is, hogy a kütyüzés az aktív testmozgástól vonja majd el az időt; 10-ből 4 szülő aggódik, vagy kifejezetten aggódik emiatt.

Mire fogja használni? 

Fontos kérdés az is, miért érzi a szülő, hogy kitárja a digitális világ kapuit gyereke számára. Óvodáskorban egyértelműen a mesenézés, míg iskoláskorban már az elérhetőség a fő érv: a reprezentatív felmérés alapján kiderült, ez adja meg a legnagyobb löketet ahhoz, hogy megkapja az első hívásra képes eszközét a gyerek.

A szülők fele tehát azért ad mobilt a gyereknek, hogy ha egyedül kell mennie valahova,

vagy épp egyedül van otthon a csemete, akkor probléma esetén bárkit fel tudjon hívni. 

Egy okostelefon persze nem csak hívásra, de internetezésre is használható, és ezzel a funkcióval meglehetősen nagy számban élnek az 5-11 éves gyerekek: tízből kilenc mobiltelefonnal rendelkező gyerek használ internetet rendszeresen (többnyire wifin keresztül), és legtöbbször online vagy offline játékok miatt nyomkodják azt – ez utóbbi aktivitás a telefonnal rendelkező gyerekek kétharmadára igaz.

Biztonságban offline és online

Egyes eszközökkel, például gyerekeknek fejlesztett okosórával a szülők finoman vezethetik be gyerekeiket a digitális világba, miközben offline és online is biztonságban tudhatják őket. Az okosórát jelenleg nem használó gyerekek szüleinek bő negyede tervezi, hogy beszerez ilyen eszközt a közeljövőben. Leginkább a 7-8 évesek szülei nyitottak erre, náluk tízből négy szülő tervezi gyerekeknek szánt okosóra vásárlását.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy egy gyerek okosóránál mely funkció bír a legnagyobb vonzerővel; – meglepő módon az állandó elérhetőség lehetőségét felülmúlja az az előny, ha az órában GPS helymeghatározó funkció van, amivel a szülők nyomon követhetik gyermekük helyzetét. Azok a szülők, akik nyitottak egy ilyen eszköz beszerzésére, különösen pozitívnak tartják ezt a lehetőséget.

Forrás: a Yettel és az Xplora közös, 500 fő megkérdezésével lezajlott reprezentatív kutatása.

Kiemelt kép: Getty Images