Az 1938-ban született amerikai Yvon Chouinard sziklamászó először a sziklaszögeket reformálta meg mérnöktársával, majd a mászófelszereléseket, később pedig a Patagonia nevű ruházati márkájukkal a betörtek a ruházati piacra is – amelyet már már nem csak a hivatásos mászóknak szántak, de a tágabb közönségnek is. Fél évszázaddal a Patagonia megalapítása után a vállalatnak több száz üzlete van több mint 10 országban, 5 kontinensen, valamint gyárai 16 országban, Yvon Chouinard pedig milliárdossá vált.
Chouinard nemrég úgy döntött, hogy ahelyett, hogy 3 milliárd dollárt érő cégét eladná, tulajdonjogát egy erre a célra létrehozott alapítványra és egy nonprofit szervezetre ruházza át. Mégpedig azért, hogy biztosítsa a cég függetlenségét, és hogy a vállalat nyereségét (évente mintegy 100 millió dollár) az éghajlatváltozás elleni küzdelemre, illetve a még beépítetlen területek védelmére fordítsák.
Chouinard döntésével a The New York Times foglalkozik egy hosszú cikkben – a férfi az újságírónak elmondta, hogy a családi vagyon ily módon történő átadása összhangban van eddigi tevékenységével, hiszen régóta semmibe vette már az üzleti normákat, és egész életében a természet szeretete vezérelte.
„Remélhetőleg ez hatással lehet a kapitalizmus egy új formájára, amelynek nem az a vége, hogy néhány ember nagyon gazdag, rengeteg pedig nagyon szegény lesz
– mondta. – A lehető legtöbb pénzt fogjuk odaadni azoknak, akik aktívan dolgoznak a bolygó megmentésén.”
Ideális megoldás
A Patagonia továbbra is a kaliforniai Ventura városában működő, nyereségorientált magánvállalkozásként fog működni, amely évente több mint 1 milliárd dollár értékben ad el kabátokat, sapkákat, táskákat és egyéb termékeket. De a Chouinard-ok, akik a múlt hónapig irányították, többé már nem birtokolják a vállalatot. Augusztusban a család visszavonhatatlanul átruházta a cég összes szavazati jogot biztosító részvényét (ez az összes részvény 2 százalékának felel meg) erre az újonnan létrehozott szervezetre, a Patagonia Purpose Trustra. A tröszt, amelyet a család tagjai és legközelebbi tanácsadóik felügyelnek majd, azt hivatott biztosítani, hogy a Patagonia beváltsa a társadalmi felelősségvállalás és a nyereség elajándékozása iránti elkötelezettségét. Mivel Chouinard-ék a részvényeket adományozták, a család körülbelül 17,5 millió dollár adót fog fizetni az ajándékozás után. A család ezután a Patagonia másik 98 százalékát, azaz a törzsrészvényeket egy újonnan létrehozott nonprofit szervezetnek, a Holdfast Collective-nek adományozta, amely mostantól a vállalat teljes nyereségének kedvezményezettje lesz, és a pénzt az éghajlatváltozás elleni küzdelemre fordítja.
Azáltal, hogy a Chouinard-család (Yvon, felesége, Malinda és két gyermekük, Fletcher és Claire, akik mindketten 40 évesek) hatalmas vagyonuk nagy részét elajándékozzák, az Egyesült Államok egyik legjótékonyabb családjává vált.
A legtöbb milliárdos ugyanis nettó vagyonának csupán töredékét szokta jótékony célra fordítani.
Mezítlábas milliárdos
És még ha teljesen felfoghatatlannak is tűnik a tett, Yvon Chouinard-tól azért nem teljesen meglepő. Az 1960-as években a sziklamászás úttörőjeként gyakorlatilag az autójában élt, miközben a Yosemite-völgyet járta, és sérült csomagolású macskaeledeleket vásárolt olcsón – azokat ette. És hiába milliárdos már jó ideje,
még mindig régi ruháit viseli, továbbra is egy leharcolt Subarut vezet, és máig nem használ se számítógépet, se mobiltelefont.
Cége pedig, bármennyire is hatalmas hasznot hozott, végig az ő és felesége idealista gondolkodását tükrözte: biopamutot használ, és munkavállalóiról is mindig átlagon felül gondoskodott. Fizeti a munkavállalók egészségügyi ellátását, beteg- és fizetett szülési szabadságot biztosít (apáknak és anyáknak egyaránt), illetve a dolgozók helyszíni gyerekfelügyeletet is igénybe vehetnek munkahelyükön. (Az Egyesült Államokban ez komoly előnynek számít, hiszen mind az egészségbiztosítás, mind nappali gyerekfelügyelet hatalmas anyagi terhet jelent.) Ráadásul ők voltak azok, akik egy Black Friday-en (a híres akciós napon) egy egész oldalas hirdetést jelentettek meg a The New York Timesban: ezen egy dzsekijük volt látható és a hatalmas felirat: „Ne vedd meg ezt a dzsekit.”
A vállalat egyébként már évtizedek óta eladásainak 1 százalékát adja oda többnyire alulról szerveződő környezetvédelmi aktivistáknak. Az elmúlt években pedig a vállalat politikailag is aktívabbá vált, egészen odáig ment, hogy beperelte a Trump-kormányzatot a Bears Ears Nemzeti Emlékmű védelmében.
Yvon Chouinard azt mondja, egyszerű volt számára a döntés, mivel még az utódlási kérdés tekintetében is kielégítő megoldást nyújt. „Nem akartam üzletember lenni. Ha holnap meghalnék, a vállalat a következő 50 évben is helyesen fog cselekedni, és nekem nem is kell ott lennem” – mondta.
Kiemelt kép: Yvon Chouinard 2019 áprilisában – Fotó: Ben Gabbe/Getty Images for Tribeca X)