Az Ipsos felmérése szerint a magyar nők 80%-a már tapasztalt utcai zaklatást, 26%-a állította azt, hogy valaki segített.
A L’Oréal Paris és a a Right To Be megalkotott „5D”, öt jól megjegyezhető angol kifejezés takar, a módszer elemei pedig a következők:
- Distract – Zavarja meg
Tegyen úgy, mintha egy barátja lenne, kérdezze meg a pontos időt, terelje el a figyelmet, legyen kreatív. - Delegate – Delegáljon
Keressen valakit, aki valamilyen hatáskörrel rendelkezik - Document – Dokumentáljon
Figyeljen és tanúskodjon, jegyezze le vagy vegye fel videóra a zaklatást és adja oda az áldozatnak a rögzített bizonyítékokat - Direct – Irányítson
Emelje fel a hangját és szólítsa meg a zaklatót, majd fordítsa a figyelmét a zaklatást elszenvedőre - Delay – Késleltesse
Az incidens után vigasztalja meg a zaklatást elszenvedő személyt és erősítse meg őt abban, hogy a zaklató viselkedése helytelen volt.
Az utcai zaklatást sokszor nehéz felismerni. A zaklatás gyakran nagyon ravaszul tálalt és alig felismerhető a kívülállók számára, mert a szereplők ismeretének hiányában a jelenet kétértelműnek tűnhet. Az utcai zaklatás típusai közé tartozik: a „véletlen” dörgölődzés, vagy ha a zaklató azt mondja „mosolyogj rám”, kétértelmű bókok, tapogatás, a személyes terébe való betolakodás, ha valaki a testrészét a másik testéhez nyomja, hirtelen szexuális támadás (pl. ha valaki megfogja a másik mellét vagy fenekét), szexista viccek, szexuális célozgatások, de akár egy szexista és sértő graffiti is.
Fontos tudni, hogy amint kéretlen verbális, nonverbális vagy testi kontaktus történik, az zaklatás.
Az utcai zaklatás nem bók
A kéretlen megnyilvánulás az áldozatokban félelmet kelthet, megalázva és semmibe véve érezhetik magukat, súlyosabb esetben pedig traumatizálódhatnak is. Nincs köze az áldozat megjelenéséhez, öltözetéhez vagy viselkedéséhez és a zaklatás bármilyen társadalmi helyzetű, kultúrájú, szexuális irányultságú nőt érinthet. Ha zaklatás szemtanúi vagyunk anélkül, hogy közbelépnénk, azzal az elszenvedőben elmélyítjük a traumatikus élményt és a zaklató felé azt mutatjuk, hogy a viselkedése elfogadható.
Az emberek 73%-a már szemtanúja volt szexuális zaklatásnak köztereken, de többségünk mégsem cselekszik. Úgy érezzük, tennünk kellene valamit, de inkább csendben maradunk. Tenni akarunk ellene, de nem tudjuk, mit. Ezt felismerve egyesítette erejét és tudását a L’Oréal Paris a Right To Be és a PATENT Egyesülettel, hogy a nők és férfiak biztonságáért, egy olyan jól bevált eszközrendszert hozzon létre. A Stand Up egy olyan program, amely segíti a nyilvános helyen elkövetett szexuális zaklatás megakadályozását, megtanítja a nőket és a férfiakat arra, hogyan avatkozzanak közbe, amikor zaklatás szemtanúivá válnak. amely segítségével biztonságosan közbeavatkozhatunk, ha nyilvános helyen zaklatás áldozataivá vagy tanúivá válunk.
“Örömmel csatlakoztunk a kezdeményezéshez, mert óriási szükség van arra, hogy Magyarországon is elinduljon a párbeszéd a nők biztonságos köztér-használathoz való jogáról. Szinte nincs olyan lány és nő, aki ne lett volna utcai zaklatás áldozata, a közvéleményben mégis rengeteg tévhit él ezzel az erőszakformával kapcsolatban. Reméljük, hogy a kampányhoz csatlakozva minél több embernek tudunk eszközöket adni ahhoz, hogy magabiztosan és hatékonyan fellépjen a zaklatás és a nők elleni erőszak ellen.” – Mészáros Gréta, a PATENT Egyesület munkatársa, nőjogi aktivista