Pöstyén, Trencsénteplic, Rohics, Szilács, Szováta, Bikszád, Borszék – ezek a nemzetközi hírű fürdőhelyek a századelőn az Osztrák-Magyar Monarchia területére vonzották Európa valamennyi országából a gyógyulni vágyókat. Ma már Pöstyén, Trencsénteplic, Szilács, Szlovákiában, Bikszád, Szováta és Borszék Romániában, Rohics pedig Szlovéniában található.
Az utóbbi forrását 1640-ben Zrínyi Miklós költő és hadvezér fedezte fel, sőt nemegyszer kúrálta ott magát a savanyúvízzel. Ennek ellenére a gyógyfürdő mégis Mikszáth Kálmán nevével forrt össze, aki Gárdonyi Gézával együtt rendszeres vendége volt Rohitsch-Sauerbrunnak (savanyúkút).
Az erdélyi Hargita megye városkájában, Borszéken 1882-ben Blaha Lujza feledhetetlen heteket töltött el férjével, báró Splényi Ödön huszártiszttel. A színésznő dalestjeivel többször elkápráztatta a helyieket és a fürdővendégeket. Ők meg cserébe tűzijátékkal tisztelegtek nagysága előtt. Blaha Lujza fején borszéki fenyők ágaiból font koszorúval énekelte legnagyobb slágereit, a Szeretni, szeretni és a De fáin, de fáin című dalait. Borszék legelőkelőbb klubjának, a Mulató klubnak vezetői fenyőágacskákat tűztek a zakójuk bal oldalára, ezt viselték jelvény gyanánt. A művésznő ebből inspirálódott, amikor fenyőkoszorúval a fején lépett fel a városka klubjában. Borszék belopta magát Blaha Lujza szívébe, meleg hangon írt róla a naplójába:
„Szerény kis hely, egyszerű, de nagyon jó benyomást tesz, az érkező mindjárt otthon érzi magát.”
Szilácsfürdőn Madách Imre próbálta kipihenni viharos házassága nehéz éveit, de Arany János és Kossuth Lajos is nemegyszer üdült fel a Garam vadregényes völgyében bugyogó, borzongatóan hideg gyógyvíz közelében. Mert a szilácsi forrás különlegessége az, hogy kezdetben hideg, és csak fokról fokra válik egyre melegebbé, sőt forróvá.
Kiállítás eldobott mankókból
A rómaiak fürdőkultuszát nem kell bemutatnunk. Közismert, hogy a legionáriusok és centuriók egyaránt kerestek gyógyulást – és a buja kalandokat – különböző gyógyfürdőkben, ahogyan a törökök is. A gyógyforrások és csodakutak tisztelete a még régebbi múltban, az ősi pogánykultuszokban gyökerezik.
Nem egy tiltást olvashatunk a Bibliában, később Szent István parancsaiban is erről: „ne mutass be áldozatot forrásoknál, fáknál, kutaknál!” A magyar néprajz is számon tartja a vizek, kutak, források szellemeit, akik a megfelelő áldozatok nélkül sorscsapásokat, rontásokat idézhetnek elő, sőt el is pusztíthatják a renitenseket, de ha valakinek sikerül a kedvükbe járni, azokkal szívesen tesznek csodát.
Ez az ősi néphit fejlődött tovább a kereszténység felvétele után a búcsújáróhelyeken. A gyógyulni vágyók szent kutakat, forrásokat, tavacskákat kerestek fel, hogy igyanak a vizükből, megmártózzanak bennük. Ha csoda történt velük, tanúbizonyságul hátrahagyták mankóikat, botjukat.
A gyógyfürdőkbe vetett reménység ezt az ősi hitet őrzi tovább. Pöstyénben például egy egész mankókiállítás látható. A mankókat azok a betegek hagyták hátra, akikkel szintén csodát tett a gyógyvíz. A századelőn, a harmincas évekig népszerű volt az üdvözlőlap, melyen egy megroggyant öregember mankóval csoszog a gyógyvíz felé, alatta a felirat: „A kúra elején.” Majd a lap másik részén egy megfiatalodott, snájding férfi lépdel egy boldog élet felé: „A kúra végén”.
A XIX. században a csodákat a fürdőorvosokra és kúrajavaslataikra, meg a természetre bízták a gyógyulni vágyók. Vagy mégsem? Mikszáth Kálmán Két választás Magyarországon című regényében a következő gunyoros megjegyzés olvasható: „A fürdőorvosnak semmit sem kell tudnia. Még a mutassa a nyelvét se föltétlenül szükséges, a diagnózist, ami a legnehezebb, nem kell megállapítani, fürdőre már kitalált betegséggel megy a páciens, a fürdőorvosnak csak a mellét kell meghallgatnia (vagy hall valamit vagy nem), s aztán elrendeli, hogy melyik vízből igyék és mennyit, hány órát sétáljon naponkint stb.” Mikszáth Kálmánnak, Rohácsfürdő visszatérő vendégének ilyen lesújtó véleménye volt a fürdőorvosokról 1897-ben. Ebben az időszakban még számtalan fürdőhelyen borbélyok, felcserek, mesterlevél nélküli fürdőlegények praktizáltak. A XIX. század utolsó évtizedeiben a fürdőorvosok megítélése a társadalomban sokat javult. Szakképzett, felkészült, orvosi egyetemet végzett fürdőorvosok várták a betegeket, akik a balneológia tudományában is mélyre ásták magukat.
Kúra kurtizánnal
Dr. Brenner József, a budapesti orvosegyetem tanársegéde, nyaranta különböző fürdőhelyeken rendelt. Talán túlzás, hogy rendelt, fogalmazzunk úgy, hogy női pácienseket rendelt be magához… Bár nem igazán kellett erőlködnie, hiszen a fürdővendégek társadalmának állandó visszatérői azok a hölgyek voltak, akik vagy özvegységüket igyekeztek feledni a gyógyhelyeken, vagy férjüket hátrahagyva indultak „gyógyulni”. Leginkább azok a forró kalandok vonzották őket, amelyeket gyorsan, a legnagyobb diszkréció mellett bonyolítottak le a fürdő különböző pontjain.
Dr. Brenner naplói pontos leírást adnak ezekről a kalandokról… Dr. Brenner amúgy Csáth Géza író eredeti neve, akinek inkább irodalmi babérok termettek, mint orvostudományi sikerek. Csáth titkos naplójában beszámol az 1910-es években fürdőhelyeken virágzó titkos prostitúcióról és a prostituáltakról is, akik közül sokan a szállodai személyzet soraiból, és a fürdővendégekből kerültek ki.
Ha már Dr. Brennernél és a fürdővendégnők kalandjainál tartunk, nem mehetünk el szó nélkül a gyógyfürdők mikrotársadalma mellett. Tehetős, jómódú családok, nagyméltóságú, befolyásos férfiak, jó erkölcsű hajadonok mellett bizony képviseltette magát a másik pólus is: hozományvadászok, kurtizánok, csábítók.1913-ban a pöstyéni újság legnagyobb szenzációja volt, hogy egy bécsi gyáros és egy bécsi állami hivatalnok egyszerre ostromoltak szerelmükkel egy szép varsói kurtizánt. A gyáros győzött, a vetélytárs meg bosszúból levelet írt a feleségének, aki mindvégig abban a reményben volt, hogy férje szépen gyógyul. A megcsalt asszony Pöstyénbe utazott, és a fürdősétányon enyelgő párocskát jól elagyabugyálta napernyőjével.
A fürdőhelyeken rossz szemmel néztek az egyedül érkező fiatal özvegyekre is. Dr. Russay fürdőorvos szerint: „A fürdőhelyeken kétféle prostituált fordul meg. Az egyiket csak a vak nem ismeri fel, ám az igazán veszélyes özvegyi fátylat ölt, és igyekszik belopnia magát előkelő társaságokba, ahol részvétet éreznek iránta, ám a céda ezt használja ki csak igazán, úgy szedi áldozatait.” A felháborodott fürdőorvos mindkét esetben a könyörtelen kitoloncolást javasolja. Talán elég is ennyi a „gyógyzüllésből”, ami miatt nem véletlenül mondták a korabeli erkölcsrendészek néhány fürdőről, hogy azok inkább mulatók, mint gyógyhelyek
Szőlőkúra és gyaloghintó
A gyógyfürdőkön komoly orvosi előírásokat kellett betartaniuk a betegeknek. Az ivó-, levegő- és sétakúrákat napi rendszerességgel kellett teljesíteni. Bizony nemcsak a kijelölt gyógyforrás vizét kortyolták éhgyomorra a vendégek, de ha a fürdőorvos úgy határozott, tej- vagy savókúrára fogta a beteget, netán szőlőkúrára. Az utóbbi a mai vegánok kedvence lenne. A szőlőgyógymód napi 1kg gyümölcs elfogyasztását írta elő. Reggeli előtt 50dkg, ebéd előtt 25dk, és vacsora előtt megint 25dkg.
A gyógytermekben iszapfürdő várta a betegeket, akiket egyik gyógyteremből a másikba infanteristák szállítottak. Kik voltak ők? Olyan fürdőszolgák, akik egyszemélyes gyaloghintókat húztak maguk után. Ezekben a gyaloghintókban legtöbbször mozgássérült betegeket szállítottak. Pöstyénben és Trencséntemplicén kifejezetten kedvelték a betegszállításnak ezt a módját.
Ez utóbbi két fürdőváros a mai napig megőrzött valamennyit szépségéből. A zöld színű Vág folyó ringatja hátán azt a kis szigetet, amely Pöstényfürdőnek ad otthont. A hajdani gyógytermek szecessziós színes üvegablakai bárkit elvarázsolnak. Az évszázados parkban máig áll a kis zenepavilon, melyben Beethoven adott koncertet a város lakóinak és a fürdővendégeknek.
Kiemelt kép: Szováta, Ágoston-villa (fotó: Fortepan / Keresztes Péter)