Vigyázz! Kész! Rajt! 5. – Éretebb lányok, játékosabb fiúk

Ott hagytam abba, hogy hazajőve az iskolából, a lányok – ellentétben a fiúkkal – szívesebben, bővebben mesélnek a suliban történtekről. Az ő élményelmondó rendszerük jobban működik. Szókincsük kisiskoláskorban gazdagabb. Többségükben a lányok nemcsak előbb kezdenek el beszélni, hanem tisztábban is ejtik a szavakat. S ami meghatározó: szeretnek beszélni! Ez később is így marad, ezért is teremtenek könnyebben kapcsolatot másokkal. 

Kisiskoláskorban a legtöbb fiút a kergetőzés, a versengés, a foci jobban vonzza, mint az iskolapad. Ők ezekben a tevékenységekben érnek, fejlődnek. A nagy átlag szűkebb verbális eszköztárral is indul, és általában éretlenebben. Ezért ajánlja olykor az óvodapedagógus, ezért kérik a gyereküket jól ismerő szülők, hogy maradjon a fiuk még egy évet a nagycsoportban.

Az iskolában a fiúk számára az esemény nem az, ami az órákon történik, hanem az, ami a szünetekben. Az élmény áll a középpontban, azon át dolgozzák fel a történéseket. Jó is, ha inkább erről kérdezzük őket. 

A fiúk beszédben, kifejezőkészségben általában tizennégy-tizenhat éves korukra érik be a lányokat. De akkor nemegyszer túlszárnyalják őket. Ez persze nem törvényszerű, de tapasztalat. 

Más téma. Visszatérnék az olvasáshoz. 

Létezik egy megközelítés, miszerint a jó olvasás az, amikor már nem kell ujjal követni az olvasott szöveget. Ez idejétmúlt. Idegélettanilag ugyanis igazolt, hogy az emberszabású majmoknál és az embernél is a domináns kéz mutatóujja mintha egy kis zseblámpa fénycsóvája lenne, segíti a téri figyelmi rendszerünket: hogy hova is kell pontosan (melyik téri pontra, szóra, betűre, jelre) figyelnünk.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .