„Olyan légkört próbáltunk teremteni, hogy ide be merjenek jönni azok is, akik egyébként idegenkednek egy kortárs képzőművészeti galéria sokszor steril közegétől. Ez egy vidám, színes, hívogató tér, ahol a látogatók otthonosan és fesztelenül nézelődhetnek, vásárolhatnak” – mondja Vera. A koncepció sikeresnek tűnik, hiszen alig pár perce nyitott meg a pop-up kiállítótér, egy babakocsit tologató anyuka máris érdeklődve kukkant be, hogy szemügyre vegye a falakat sűrűn beborító alkotásokat. Ha már a babakocsis anyukáknál tartunk, érdekes, hogy Vera és a youngart.hu története is éppen így indult hat évvel ezelőtt.
Műkedvelőből mecénás
„Két hónapos volt Panni lányom, amikor mózesben toltam egy karácsonyi vásáron, és nem győztem kapkodni a fejem, hogy milyen gyönyörű alkotásokat látok. Az otthonunkba és az ügyvédi irodámba szerettem volna egyedi műveket vásárolni, elérhető áron. Annyira megtetszettek egy művész képei, hogy személyesen is szerettem volna megismerni. Amikor elkezdtünk beszélgetni, kiderült, hogy éjszaka dolgoznia kell ahhoz, hogy meg tudjon élni. Nem lehet úgy nappal alkotni, ha egyébként egész éjjel dolgozik, úgyhogy elkezdtem anyagilag támogatni. Így abba tudta hagyni a kényszerűségből vállalt munkát, és csak a művészetre koncentrálhatott. Utána egyre több olyan alkotóval találkoztam, akik hasonló cipőben jártak, és kikristályosodott, hogy ha segíteni szeretnék, akkor az egyedi támogatásnál komplexebb megoldásra van szükség. Akkor még offline dolgokban gondolkodtam, mint például egy művésztelep vagy fesztivál, viszont közben kitört a Covid-járvány. Így végül egy online platformot hoztunk létre, amely összefogja a fiatal és tehetséges művészeket, valamint értékesítési felületet biztosít nekik, ezáltal összekötve őket a potenciális vásárlóközönséggel” – mesél a kezdetekről Vera, aki ügyvédi praxisa és két kisgyerek mellett vágott bele a szerelemprojektbe. (A youngart.hu indulásáról annak idején mi is beszámoltunk.)
Művészlét manapság
Az online galéria időközben egy tényleges, offline galériával is kiegészült, ahol a netes böngészés után személyesen is megtekinthetők a képzőművészeti alkotások. A szolgáltatások köre is bővült, mivel a művészek hatékony támogatásához önmagában egy online értékesítési felület nem elég.
„Ma már, ha egy művész sikeres akar lenni, pr-osnak, marketing szakembernek és közösségi média gurunak is kell lennie.
Ezeket a plusz feladatokat szeretnénk mi átvállalni tőlük, ezért elkezdtük a művészeket marketingelni, pr tevékenységet végzünk, vásárokat és kiállításokat tartunk, pályázatokat írunk ki” – sorolja Vera. Ennek a sokrétű munkának a legújabb állomása a karácsonyig nyitva tartó X-mas Art Fair, ahol a festmények mellett szobrok, grafikák és fotók is várják az érdeklődőket.
Papír Porsche, karúszó fából és bokszoló Mickey egér
A kiállítótér kétségkívül legszembetűnőbb alkotása az a Porsche 911-es modell, amely négy művész kollaborációjából született: Juhász Szilárd, Kővári Kamillavirág, Révész Ákos és Pintér András Ferenc (PAF) ötven darab fehér kartonlemezt festett meg mindkét oldalán, így mondhatjuk, hogy összesen száz önálló alkotásból épül fel a különleges, autó formájú installáció. Emellett a legváltozatosabb témájú és technikájú művek közül szemezgethetünk, amelyek között mindenki megtalálhatja azt, ami a szívéhez igazán közel áll, legyen szó Labrosse Dániel senkivel össze nem téveszthető grafikáiról, Nagy Gábor acélból és gyantából készült Mickey egér figuráiról vagy Békési Ervin fából faragott karúszójáról.
Küszöbfrász
A kortárs képzőművészeti galériák életének jellegzetes velejárója a „küszöbfélelem” néven elhíresült jelenség:
azt gondolják, hogy a kortárs művészet pusztán a kiválasztott kevesek számára fenntartott ínyencség.
„Teljesen természetes, hogy azt szeretjük, amit ismerünk és amiről van tudásunk. Amiben nem vagyunk jók, amiről keveset tudunk, attól idegenkedünk. A képzőművészet területén sajnos valóban nagyon gyenge az oktatás, többek között ezért is van az, hogy sokan nem mernek belépni egy kortárs galériába” – mutat rá Vera, hozzátéve, hogy ezek a művek mindenfajta előképzettség nélkül is élvezhetők. A kortárs képzőművészet meg tud nevettetni, inspirál, elgondolkodtat vagy egyszerűen csak kiragad bennünket néhány pillanatra a hétköznapokból. Milyen jó lenne ezt sűrűbben megtapasztalni! Például úgy, hogy a saját otthonunkat díszíti egy ilyen alkotás. Ezen a ponton azonban felmerül a kortárs képzőművészetet övező másik gyakori tévhit: tudniillik, hogy biztosan rettenetesen drága.
Megfizethető egyediség
„Menjünk fel a népszerű svéd lakberendezési áruház honlapjára és nézzük meg, mennyibe kerül ott egy olyan kép, amelyből minden bizonnyal több millió darabot adnak el világszerte. Ehhez képest akár már hasonló árkategóriában is választhatjuk fiatal magyar művészek alkotásait is, amelyek egyediek, és biztosak lehetünk benne, hogy senki más otthonát nem díszíti ugyanolyan” – mondja Vera. (Direkt utánanéztem, és találtam a youngart.hu több mint kétezer műalkotást számláló kínálatában olyan munkákat is, amelyek ugyanannyiba vagy kevesebbe kerülnek, mint az említett bútoráruház egyes keretezett képei, a szerk.) Vera missziója, hogy a kortárs műtárgyak ugyanolyan kiegészítői legyenek az életünknek, mint például a szépen formatervezett bútorok, és ezáltal nem csak a saját otthonunkat tehetjük egyedivé, hanem tehetséges, feltörekvő magyar művészek útját is támogathatjuk. Erre mondják: win-win.
Kiemelt kép: youngart X-mas Art Fair megnyitó (Fotó: Benda Fruzsi)