Itt a legbetegebb „játék”: valóban meghalhatsz tőle

Ezt biztosan nem fogják sokan a karácsonyfa alá tenni.

Az Eredet című filmben Leonardo DiCaprio úgy fogalmaz, hogyha az álomban meghalunk, akkor a valóságban is. Nos nagyon úgy néz ki, hogy egy játékfejlesztőnek annyira megtetszett ez a gondoltat, hogy lemásolta és meg is valósította. Az ötlet egészen olyan, mintha csak egy disztópikus horrorfilm forgatókönyvének alapja lenne: ha meghalunk a játékban, a való életben is  vége az életünknek. Bármilyen hihetetlenül hangzik is, úgy néz ki, ez már valósággá is vált. Többek között a Forbes beszámolója szerint Palmer Luckey, az Oculus VR-játékokat gyártó cég alapítója azt állítja, hogy pontosan ezt nyújtja a legújabb VR-headset (virtuális valóság „szemüveg”), amelyet ő tervezett.

Luckey bevallása szerint olyan hardvert fejlesztett ki, amely szerint a virtuális környezetben történő bukásnak súlyos és valós következményekkel járnak.

„Mindig is lenyűgözött az ötlet, hogy a valós életünket a virtuális avatárunkhoz kössük. Ezzel ugyanis azonnal a maximális szintre emeljük a tétet, és arra kényszerítjük a különböző játékokban részt vevő embereket, hogy alapvetően gondolják át, hogyan lépnek kapcsolatba a virtuális világgal és a benne lévő játékosokkal – idézi Luckey blogját a Futurism magazin. A felpumpált grafika ugyan valósághűbbé tehet egy játékot, de csak a komoly következményekkel való fenyegetés teheti igazán valóságossá a játékot számunkra és a játékban résztvevő többi ember számára. Ez a videojáték-mechanikának egy olyan területe, amelyet eddig még soha nem vizsgáltak, annak ellenére, hogy a való világ sportjainak hosszú története hasonló, szintén hatalmas tétek körül forog. A jó hír az, hogy már félúton vagyunk egy ilyen eszköz elkészítéséhez. A rossz hír viszont az, hogy eddig még csak azt a felét találtam ki, ami megöl.”

Luckey fejfedője

három robbanótöltettel van felszerelve, amiket egy olyan érzékelőhöz köt, amely képes érzékelni a játékban a lövésekhez kapcsolódó piros villanásokat, és a Game Over felirat megjelenésekor be is indítja a tölteteket.

Ha mindez nem lenne elég horrorisztikus, Luckey azt a tervét is felvázolta, hogy olyan „manipuláció elleni mechanizmussal” is el szeretné ezeket a készülékeket látni, amely lehetetlenné teszi, hogy a felhasználó levegye a fejfedőt anélkül, hogy a robbanószerkezetek működésbe lépnének. Az ötletét egészen hajmeresztő többségnek az olyan veszélyes extrémsportok példáját hozta fel, mint amilyen a motorversenyzés. Szerinte ezek pont a potenciális halál miatt olyan népszerűek, ő pedig ebből következtet arra, hogy az embereknek szükségük van a tétre, vagyis a valós következményekre ahhoz, hogy igazán élvezzék a játékot, ezt pedig fel tudja kínálni ezzel a VR-szemüveggel.

Szerencsére még nem valósította meg ezt az eszement tervét, legalábbis tömeggyártásban nem, mindössze egy ilyen fejfedőt készített el, amit az irodájában tart. „Ezen a ponton ez még csak egy irodai műalkotás, egy gondolatébresztő emlékeztető a játéktervezés még kiaknázatlan útjairól. Emellett, amennyire én tudom, ez az első nem fikciós példa egy olyan VR-eszközre, amely valóban képes megölni a felhasználót. De nem az utolsó” – zárta a nyugtalanító gondolatmenetét.

Eddig is rejthettek veszélyeket

Amióta léteznek, azóta folyik a videójátékok körül a vita, hogy mennyire veszélyesek vagy sem. Azóta több kutatás is cáfolta ezeket a félelmeket, kiemelve, hogy néhány esetben még hasznosak is lehetnek (például új barátságok, szerelmek is születhetnek az online térben nekik köszönhetően), viszont egy friss eredmény szerint bizonyos esetekben káros hatással is lehet a gyerekek szívére. Luckey tervéhez nem kell tudósnak lenni, hogy belássuk, mennyire túlmutat mindezeken, és valódi, halálos veszélyt hordoz. 

Kiemelt kép: Getty Images / Canva