Tegnap debütált A korona (The Crown) című sorozat ötödik évada a Netflixen, amelyben ismét új szereplőgárda alakítja a brit királyi család tagjain alapuló karaktereket. Az új részek középpontjában egyértelműen Károly és Diana házasságának felbomlása áll, annak részeként a hercegné ellentmondásos, a királyi családban nagy felzúdulást kiváltó könyve, a Diana: Her True Story (Diana igaz története – saját szavaival), valamint a híres interjú, amelyet Martin Bashirnak adott a BBC Panorama című televíziós műsorában, és amelyben leszögezte: házasságukban nem ketten, hanem hárman vannak.
Az egyik (hanem a) legfontosabb szereplő tehát ebben az évadban Diana, így az új részekben őt alakító Elizabeth Debicki került a sorozatnézők figyelmének középpontjába – valamint a British Vogue címlapjára is.
A címlapinterjúban megkérdezték a színészt arról, hogy mégis mit gondol a sorozatot övező közfelháborodásról (Sir John Major, a sorozatban is megjelenő miniszterelnök szerint a műsor „nem más, mint káros és rosszindulatú fikció”, Dame Judi Dench pedig nyílt levelet írt a The Timesnak, amelyben „durva szenzációhajhászással” vádolta a sorozatot), az ausztrál Debicki pedig derűsen nyilatkozott az ügyet illetően. „Nincs komoly véleményem a királyi családról. Ez előnynek számít, nem igaz?” – majd nevetve azt is hozzátette: néhány munkatársával ellentétben ő még soha nem találkozott a királyi család egyetlen tagjával sem. „Talán most már soha nem is fogok. Bár Harry herceg szórakoztatónak tűnik” – tette hozzá, ugyanakkor elmondta, egyáltalán nem követi a velük kapcsolatos híreket, a munkája miatt viszont neki is képbe kellett kerülnie a karakterek történetet illetően.
A kis fekete ruha hatása
Diana életének legnehezebb (és egyben utolsó) éveit jelentették a kilencvenes évek, és Debickit komoly színészi kihívások elé állította az, hogy minél érzékenyebben, ugyanakkor tisztelettel és a valósághoz hűen formálja meg a néhai hercegnét – az interjúból azonban kiderül: Debicki barátait a legjobban mégis az érdekelte, hogy vajon felveheti-e a majd a legendás bosszúruhát.
„A bosszúruha nagy nyomás volt” – emlékezett vissza Debicki. Diana a fekete, dekoltált, Christina Stambolian minit ugyanaznap este viselte 1994-ben egy nyilvános eseményen, amelyik nap Károly egy interjúban beismerte házastársi hűtlenségét. Debicki elmesélte, hogy a ruhapróbák nagyon hosszúak voltak, mivel egy furfangos kreálmányról van szó. Bevallása szerint ő „csak hagyta”, hogy körülötte dolgozzanak az öltöztetők, miközben azon elmélkedett, hogy pontosan mi is volt a ruha valódi jelentősége. „Miért épp ez a ruha? Már két vagy három éve megvolt neki. Akkoriban szuper kockázatos volt – elmélkedett. – Be kell valljam, óriási ajándék, hogy ennyit mindent megtudhattam erről az emberről. (Diana története) sok szempontból egy hatalmas átalakulás története, és egyben egy diadalé is”.
A fekete ruhát Diana 28 évvel ezelőtt a Serpentine Gallery Vanity Fair partiján viselte, ugyanazon az estén, amikor Károly hűtlenségéről szóló interjúját adták a televízióban. A merész, váll nélküli koktélruha a görög tervező, Christina Stambolian alkotása volt, és Diana küzdelmének, hogy a saját feltételei szerint élje az életét, legmaradandóbb jelképévé vált.
A választás minden bizonnyal nem volt véletlen; walesi hercegnőként Diana hamar felismerte a megjelenés erejét. A palotában állandó és intenzív nyilvános vizsgálatnak volt kitéve, és ritkán volt lehetősége arra, hogy saját magától beszéljen, így a ruhaválasztása az önkifejezésmódjává vált. A ruha, amelyet átlátszó fekete harisnyával, fekete cipővel, vörös manikűrrel, valamint gyöngy és zafír choker nyaklánccal viselt, egyértelmű üzenetet küldött arról, hogy Diana nem tragikus szemlélője ennek a zűrös helyzetnek, hanem egy erős, rugalmas és gyönyörű nő, aki nem fog otthon ülni és a kezét tördelni, miközben házasságtörő férje szennyesét a nyilvánosság előtt kiteregetik.
Diana állítólag egy Valentino-ruhát akart felvenni a gálára, de az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy a testresimuló fekete miniruhát veszi fel. Egy interjúban, amely a Diana hercegné ruhái: Az aukció című 2013-as Channel 4 dokumentumfilmben Stambolian elárulta, hogy Diana valójában három évvel korábban vásárolta a ruhát, de soha nem viselte, mert túl merésznek tartotta. De amikor aznap este mégis felvette, „úgy játszott, mint Odile”, a hattyúk tavának antihősnője, a fekete hattyú. Ugyanebben a dokumentumfilmben Diana stylistja, a brit Vogue egykori szerkesztője, Anna Harvey tömören összefoglalja, hogy mi motiválta őt, hogy megváltoztassa a véleményét: „Diana lenyűgözőnek akart látszani. És ez sikerült is.”
Azzal, hogy Diana a kis fekete ruhája viselésével visszaszerezte az uralmat a róla szóló történetek felett, bevezette a bosszúruha fogalmát is a köztudatba. Bár a meggyőződés, hogy a szívfájdalom ellenére is jól kell kinézni, aligha új keletű, Diana fekete ruhája kristályosította ki a popkultúrában azt az elképzelést, hogy a jól kinézés a legjobb bosszú.
Szívszorító jelenetek
Debicki őszintén mesélt az interjúban arról, hogy a legnagyobb kihívást nem a karakterek motivációinak megfejtése jelentette számára, hanem az, hogy mivel újra és újra le kellett forgatniuk a felkavaró szakítási jeleneteket, napokon át az azoknak megfelelő, mély lelki fájdalommal kellett dolgoznia. A sorozat egyik jelenetében például Károly Dianát hosszasan, elképesztő kegyetlen módon szidalmazza, miközben felesége a konyhaasztalnál ülve, zokogva törik össze. Ilyesmit még csak kívülről szemlélni is megrázó dolog (ahogyan ezt nézőként megtapasztalhatjuk), nem hogy újra és újra átélni – hiába csak színészi játék az egész.
Debicki egyébként tizenévesen még (szüleihez hasonlóan) balett-táncosnak készült, de elragadta a színház világa, sokaknak pedig onnan lehet ismerős, hogy közel egy évtizeddel ezelőtt Baz Luhrmann A nagy Gatsby című filmjében szerepelt Jordan Bakerként. Manapság ideje legnagyobb részét Londonban tölti, színészi szerepei mellett pedig a Dior ékszereinek arcaként tevékenykedik.
A korona hatodik (egyben befejező) évadának forgatásait már megkezdték.
Kiemelt kép: Netflix Media Center