Beke Csilla emlékezetes írása a Nők Lapja archívumából.

Gérard Depardieu Amerika meghódítására készül. És ehhez nem akármilyen jelmezt öltött, hiszen e személyesíti meg az 50 millió dolláros költségen forgatott film, az 1492 főszereplőjét, aki nem más, mint Kolumbusz Kristóf, És ugyebár, a nagy hajósnak szerencséje volt az Újvilággal…

A franciák oly’ kedvelt filmszínészének nem ez lesz az első próbálkozása a tengerentúllal, bár már az első kísérlete is biztos sikerrel kecsegtette. Az Oscar-díj fő várományosa volt Cyrano de Bergerac filmbéli megformálásáért 1990-ben. Ám nemhogy az aranyszobrocskát nem kapta meg, hanem szinte el kellett bujdokolnia. Történt ugyanis, hogy nem sokkal a díjátadás előtt az egyik amerikai magazin interjút készített vele. S ebben többek között azt is elmondta, hogy kilencéves korában – más utcagyerekekkel együtt – többször részt vett nemi erőszakban.

El lehet képzelni, hogy micsoda botrány tört ki a cikk megjelenése után. Az amerikaiak hallani sem akartak Depardieu-ről, Depardieu és az ügyvédje viszont arról, hogy a sztár akárcsak ehhez hasonlót is kiejtett volna a száján. Mindent a téves fordításra, no és az újságíróra fogtak.

– Hülye egy helyzetbe kerültem – mérgelődik azóta is a filmszínész. – Hogyan tudna egy kilencéves gyerek bárkit is megerőszakolni?! Az az újságíró semmi mást nem akart, mint botrányt kavarni. Hát ezt elérte. Bűntudata csak neki lehet, mert én soha nem követtem el, de még csak nem is mondtam azt, amivel vádol.

A sztorit mindenesetre egy lehetséges Oscar-díja bánja…

Persze, bőven maradt még mit beismernie a gyermekkori csínytevésekből a 43 éves Gérard Depardieu-nek, aki az európai filmvilág egyik legszeretetreméltóbb kaméleonja. Túlméretezett, örök kamasz, akiben ötvöződik a favágók fizikai ereje és a kölykök érzékenysége.

– Gérard nyugtalanító egyéniség – jellemezte Anne Brocket, aki a Cyrano de Bergeracban volt a partnernője. – Különös keveréke a brutalitásnak és a kifinomultságnak, egyszerűen képtelen boldog lenni, ha a környezetében valaki boldogtalan.

A gátlásnak és az érzelmeknek azonban a nyomát sem lehetett felfedezni a gyermek Depardieu-ben. No és azt sem lehet állítani, hogy egyhangúan teltek volna a napjai. Autólopás, verekedés, csavargás, feketézés a közeli NATO-bázis amerikai katonáival – ez gazdagította a rendőrségi bűnlajstromát. S ezek után az már csak enyhe fenyítésnek számított, amikor 12 éves korában kicsapták az iskolából.

Szüleit, Lilettet és Dédé papát – ő szólította így őket – mindez nem érdekelte, igazából soha nem gondoskodtak róla, soha nem okozott nekik fejfájást, hogy miként is alakul fiuk jövője. Némi iróniával leplezett keserűséggel írt erről az 1988-ban megjelent önéletrajzában (Lettres volées). Rendhagyó módját választotta az autobiográfiának, soha fel nem adott levelekben írta le négy évtizede történetét. Többek között azt is, hogy tizenévesen miként lett az országutak vándora, a francia Jack Kerouac.

– Szinte még gyermek voltam, amikor eljöttem otthonról, mert látni akartam a tengert – vallotta. – Becsavarogtam egész Franciaországot, mindenhova elmentem, ahova autóstoppal elvittek. Csak arra vágytam, hogy minél több emberrel találkozzam és megismerjem az életet. Már-már betegesen hazudtam mindenkinek, mindig azt mondtam, amit mások hallani akartak.

Egyetlen egyszer még visszatért szülővárosába, Chateauroux-ba, ahol egy évig prostituáltakkal élt együtt. Ennek maradandó emléke a sírig elkíséri, hiszen az egyik lány egy csillagot tetovált a bal csuklójára. Az üzenete nem más: Egész életedben a saját csillagodat kövesd!

Ehhez mind ez ideig tartotta is magát…

Imádták, imádják a nők. Esetlensége, csúnyasága, ápolatlannak tűnő megjelenése ellenére is szexszimbólum lett. A világ legszokatlanabb szexszimbóluma.

Főként lelkiválsággal küszködő lányok, asszonyok árasztják el leveleikkel, rendszeresen kell telefonszámot változtatnia, hogy hódolói ne találjanak rá. Levélre nem válaszol, a hívásokat nem fogadja. Csupán egyetlen egyszer tett kivételt. A levél és a belecsúsztatott fénykép egy letűnt kor hangulatát idézte. Depardieu felkereste a 86 éves hölgyet, aki rögtön szerelmet vallott neki…

A forgatásokon partnernői és a statiszták sem kéretnék sokáig magukat egy randevúra.

– A kolléganőkkel mindig megtartom a három lépés távolságot – mesélte. – Kedvelem őket, de számomra ennyi is elég. Hiszen, ha közelebbi kapcsolatba kerülnénk egymással, a varázs azonnal megszűnne.

Ha már szerelmet nem kaphatnak a nagy mackótól, legalább tanácsait szomjazzák. Nemegyszer sírják el a vállán szívük fájdalmát, amit ő sokkal szívesebben vesz, mintha a saját gondjairól kellene beszélnie.

Igaz, van, ahol ő is kiönti a lelkét, jó ideje rendszeresen jár pszichoanalitikushoz. A napi 45 perces kezelések után teljesen új embernek érzi magát.

A dolog pikantériája, hogy a terápiát feleségével, az ugyancsak színész Elisabeth Guignot-val közösen kezdték el, hátha ezzel megmenthetik 22 éves házasságukat. (Két gyermekük, Guillaume 21, Julie 19 éves.) A válást azonban mégsem tudták elkerülni, ám Depardieu továbbra is folytatja a kezelést, amit annyira hatásosnak tart, hogy szakmái sikere egyik titkaként könyveli el. A válás után magánélete sem került kátyúba, a 26 éves szenegáli Karine Sylláxal és féléves kislányukkal, Roxanne-nal él együtt.

Valóságos földindulást hozott, amikor a hetvenes évek elején berobbant a párizsi színészvilágba. Energiája, ereje, elszántsága mindenkit lenyűgözött. És az első filmszerepe (Les Valseuses) 1974-ben már meg is hozta neki a hangos sikert.

– A filmezéssel teljesen megváltozott az életem – emlékezett vissza. – Ám mielőtt hozzákezdhettem volna, meg kellett tanulnom helyesen beszélni, hogy egyáltalán megpróbálhassak színésszé válni.

Szó se róla, a próba kitűnően sikerült. Az újabb és újabb forgatások kitöltik az egész életét, évente általában hat film főszerepére kérik fel, eddig mintegy száz van már mögötte. S bár ebben az esztendőben fia, Guillaume is bemutatkozott már a filmvásznon, az idősebb Depardieu-nek esze ágában sincs még átadni neki a stafétabotot. Mert akárcsak az életben, a munkában sem ad fel soha semmit.

– Olyan vagyok, mint egy igásló, de amit csinálok, soha nem éreztem munkának – mondta. – Nincs határidőnaplóm, nem írok feljegyzéseket, a szívem menetrendje szerint élek. Nem felejtem el, hova kell mennem, és legfőképpen azt nem, hogy ki vár rám. Mindenben olyan partner igyekszem lenni, mint amilyenre mások vágynak.

És hogy ezt nemcsak ő érzi így, azt igazolja az 1492 című film rendezőjének, Ridley Scofmak a véleménye:

– Soha nem éreztem még ilyen jól magam színész társaságában. Gérard figyelemre méltó ember, akinek két énje van: amikor együtt mókázik a stábbal, egészen hétköznapi fickó, ám amikor elkezdődik a forgatás, a legcsodálatosabb művész, akit valaha is láttam a kamerán át.

Depardieu egyszer már megtanulta a színészmesterség nyelvét, most tanulja, most birkózik a világsztárrá válás nyelvével, az angollal. Az első filmje, amit ezen a nyelven forgatott, a nálunk is vetített romantikus komédia, a Zöld kártya volt, s Kolumbuszként is angolul beszél.

Ő így magyarázta, miért vágott bele Hollywood nyelvének az elsajátításába:

– Szeretem a kihívásokat. És szeretem, hogy még tudok pironkodni a saját butaságomon és műveltségem hiányosságain. Az első nyelvórán úgy éreztem magam, mintha egy zongora előtt ülnék és fogalmam sem lenne, miként is kell rajta játszani. De meg kellett birkóznom a feladattal. Az egészben az a legjobb, hogy ismét gyereknek érzem magam, akinek tanulnia kell.

Amerika felfedezésének 500. évfordulójára azonban nemcsak az 1492 készült el, hanem egy másik, a Kolumbusz Kristóf: A felfedezés című film is, többek közt Marion Brandóval, aki ötmillió dollárért játszotta el a nagy inkvizítor, Tomás de Torquemada szerepét. Ám ennek a bemutatóját egykedvűen nézte végig az 1492 alkotógárdája, mert bevallásuk szerint ők egy egészen más filmet forgattak ugyanarról a témáról. Ezt az Izabella spanyol királynőt megszemélyesítő Sigourney Weawer nemes egyszerűséggel így fogalmazta meg:

– Én a jó Kolumbusz-filmben játszom…

Az 1492 valóban nem a kalandos hősköltemény oldaláról közelített a nagy felfedezőhöz, hanem húsz évet elevenít fel annak a nem mindennapi egyéniséggel megáldott embernek az életéből, aki mindvégig a saját útját járva lett a világtörténelem kiemelkedő alakja.

– A legizgalmasabb teóriát igyekeztem felkutatni róla, aki lázadóként korának minden gátját ledöntötte, nemcsak földrajzilag, hanem társadalmilag és politikailag is – nyilatkozta a 31 éves forgatókönyvíró, Roselyne Bosch, aki most mutatkozott be a filmszakmában, korábban egy francia magazin újságírója volt. – Elképzelni sem lehet Kolumbusznál összetettebb egyéniséget. Alakjában egyszerre testesül meg több, egymástól teljesen különböző férfi.

Főszereplő-választásáról viszont csak ennyit mondott Scott rendező:

– Ki más alakíthatná Kolumbusz Kristófot, mint Depardieu?! Az ő egyéniségének az ereje sem mindennapi.

Valóságos áhítattal beszélt a főhősről Gérard Depardieu is:

– Kolumbusz ötszáz év távlatából is elkápráztatott. Az emberek ma a Holdról és a világűrről álmodnak, az ő álma a Paradicsomról és az Új Világról szólt. Tökéletesen megértettem őt: mindig legyenek álmaink, mindig keressük az újat, a jobbat, és mindig higgyünk az emberi szellemben. Elhitette velem, hogy minden megtörténhet.

Beke Csilla

Nők Lapja 1992/51. (Forrás: Nők Lapja archívum)
Kiemelt kép: Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images