„Azon kaptuk magunkat, hogy Woody Allen-esen beszélgetünk” – Interjú Kern Andrással

Baj az, ha valaki a mozinézők szemében szinte összenő azzal a színésszel, akit rendszeresen szinkronizál? Ha több hasonlóságot vélnek fölfedezni, mint amennyi valójában van? Kern András és Woody Allen szinte elválaszthatatlan páros, de szerencsére Kernből azért sokkal többet kapunk, nem csak az amerikai rendező-színész magyar hangját.

– Amikor először megláttad moziban Woody Allent, mit éreztél? A fene egye meg, ez a világsztár annyira hasonlít rám, hogy elviszi a show-t előlem, vagy pedig, hogy jaj, de jó, van egy világsztár, aki hasonlóképpen látja a világot? Bosszantott, vagy örültél neki?

– Egyik sem. Ez még a nagy moziba járós időszakunkban történt, amikor Verebessel megnéztük a Fogd a pénzt és fuss! című filmet, és leestünk a székről, annyit röhögtünk. Tényleg frenetikus hatással volt ránk. Úgy jöttünk ki a moziból, hogy láttunk egy isteni, jó amerikai filmet…

– Nem is jutott eszedbe, hogy „jé, mennyi hasonlóság van közöttünk Woody Allennel”?!

– Sajnos nem. Sajnálom, mert biztosan jól jönne a cikkedbe, ha megvallanám, hogy rögtön szíven ütött, mi valójában rokonlelkek vagyunk, de tényleg sehol nem ütött. Egyébként nem is értem pontosan, hogy miért kellett volna ütögessen…

– Engem például felhívott a korszak egyik legnagyobb rendezője, hogy okvetlenül nézzem meg, mert magamra fogok ismerni benne.

– Engem nem hívott fel.

– Talán mert nem volt meg neki a számod! Én akkor nagyon örültem, hogy ott a vásznon megjelenik egy amerikai pali, és olyan dolgokról beszél, amit én addig talán megfogalmazni sem mertem.

– Talán én egy kicsivel előbbre jártam, és magamnak már meg mertem fogalmazni. De úgy emlékszem, hogy abban a filmben Woody Allen még nem nagyon foglalkozott azokkal a számunkra annyira neuralgikus kérdésekkel. A Játszd újra, Sam! is állatira tetszett, de azt még nem én szinkronizáltam, az Annie Hall volt az első olyan találkozásom vele, amely a felismerés erejével hatott rám. Illetve nem csupán rám, hanem többünkre is. Egri Mártával meg Valló Péterrel időnként azon kaptuk magunkat, hogy Woody Allen-esen beszélgetünk. „Jössz? Jössz? Elvigyelek? Autóval vagyok. Elvigyelek? Én is!” Meg persze a teniszütő is! Idéztük egymás közt a filmbeli dialógusokat, meg továbbvittük, és elmentünk cipőt vásárolni az ő párbeszédeinek stílusában, modorában. Nagyon megtetszett akkor ez nekem, előhozta a lappangó parodista énemet. Gyermekkorom óta bennem volt, hogy akik nagy hatással voltak rám, azokat megpróbáltam valamennyire utánozni. Nyolcéves koromban láttam a Trapéz című filmet Burt Lancasterrel, aki egy sánta légtornászt játszott, és úgy jöttem ki a moziból, hogy húztam a lábamat. Az Előzést látva Vittorio Gassmanként próbáltam meg beszélni, viselkedni, nem biztos, hogy sok sikerrel… Tehát az első Woody Allen-filmek szinkronizálása közben, ha kicsit kódolva is, de átvettem tőle több dolgot. Nem csupán a külsőségeket, beszédstílust, hatott rám a világlátása, gondolkodása, filozófiája is. Ebben az időszakban talált rá a Vígszínház a Játszd újra, Sam című darabra, amely, mint akkor kiderült számomra, színdarabként íródott. Jellemző rám, hogy amikor elolvastam, úgy éreztem, hülyeség az egész, úgy, ahogy van. Szerencsére átnézte a feleségem, Jutka is, és azt mondta, hogy lökött vagyok, mert ez a legjobb darab, amit az utóbbi években olvasott. Hozzáfűzte, hogy ezt még harminc év múlva is játszani fogom! Ennek immár harminchárom éve, és most is ugyanakkora a sikere, mint a bemutatás évében. Nem fogynak el az érdeklődök, azóta is zsúfolt házak előtt játsszuk folyamatosan.

– Számodra is olyan sokat jelentett Humphrey Bogart?

A válasz és az interjú folytatása a Nők Lapja 2017-es Nyár különszámában olvasható.

Szöveg: Szegő András

Fotó: Gál Bereniké