Ha erre a reklámra emlékszik, a hetvenes években volt gyerek. S hogy ki volt Ági? Egy gyümölcslé! A picik előbb tanulták meg akkoriban azt a szót, hogy Libero, mint azt, hogy vasaló. Reklámok kísérik az életünket – azóta is.

Az emberiség legelső hirdetését állítólag egy ókori egyiptomi ültetvényes tette közzé: szökött rabszolgáját kereste. Tömegesen azonban csak akkor jelentek meg hirdetések, amikor már olyan sok volt az áru, hogy versenyezni kellett a vevőkért.
A reklámokat általában nem szeretjük. Mert kéretlenül nyomulnak, sok van belőlük, és manipulálnak bennünket. Ráadásul – milyen bosszantó – többnyire hagyjuk magunkat. Jobban szeretünk hinni ugyanis a vonzó ígéreteknek, mint a saját tapasztalatainknak. A gyorséttermek némelyikében kifüggesztik, melyik étel hány kalóriát, mennyi zsírt, szénhidrátot tartalmaz. Elriaszt ez bennünket? Kicsit sem! Egy apró káposztalé-kapszulának elhisszük, hogy néhány szemet bevéve egy hét alatt öt kilót fogunk fogyni…
Mi a csuda az a reklám? Nehéz megfogalmazni: hirdetés, ajánlkozás, öndicséret, pszichológia sajátos keveréke. Művészet? Nem – de lehet művészi szinten művelni. Rejtő Jenő tömören és szellemesen fogalmaz: „A reklám az, ha előre bebeszéljük az embereknek, hogy valaminek örülni fognak.”
A 20. század első felében neves magyar írók, költők sem szégyelltek reklámverseket írni. Már csak azért sem, mert ez a műfaj igen jól fizetett. Karinthy Frigyes mesélte egy interjúban: „Egészen véletlenül jöttem rá, hogy a reklámmal pénzt is lehet csinálni.” Egy Ady-vers-paródiájába belevette azt, hogy Herz szalámi. A gyár ezután hálából olyan mennyiségű szalámival árasztotta el az írót, hogy alig győzték megenni.
Már jóval korábban, a 19. század második felében hirdetések, falragaszok ezrei csúfították el Európa nagyvárosait, a polgárok pedig bosszankodtak. Egy berlini nyomdász találta fel a megoldást: állítsanak fel oszlopokat, s ezekre ragasszák fel a hirdetményeket. Budapest is követte a mintát, 1879-ben hatvan oszlop felállítását engedélyezték, s létrejött a hirdetési kiragasztási ipar. Az utcai plakátokon eleinte csak szöveg volt olvasható, később azonban egyre több képzőművész foglalkozott plakátgrafikával. A nyomdatechnika fejlődésével pedig a falragaszok színesek, látványosak lettek. Magyarországon is felvirágzott az utca művészete, a reklámgrafika dinamikusan fejlődött.
A századforduló plakátjain eleinte a kortárs művészek, Ferenczy Károly, Fényes Adolf, Rippl-Rónai József hirdették aktuális kiállításaikat. Nem sokkal később azonban az utcákon már kereskedelmi plakátok virítottak, amiket kiváló, Párizsban, Berlinben tanult grafikusok, például ­Faragó Géza, Bíró Mihály vagy Berény Róbert alkottak. Az azóta is talán legismertebb magyar plakáton (Pachl Viktor munkája) egy megviselt hajótörött bukkan a víz felszínére, és vigyorogva fedezi fel „megmentőjét”, egy gömbölyű unicumos palackot. Ez utóbbi is remek reklámhordozó, a forma, a fekete címkén a vörös kereszt azonnal előhívja a márkát, amely egyébként 1883 óta védett; egy-egy régi palack ma már keresett tárgy az antikvitások piacán.

Tizenegy bakkecske a háztetőn

Sokat köszönhetett a reklámipar a technika fejlődésének. Az első, izzólámpákból összeállított reklámfelirat 1892-ben New Yorkban, a Cumberland Hotel falán villant fel, és a Manhattan Beachet hirdette. Ki hitte volna, hogy mindössze négy évvel később, II. Miklós koronázási ünnepsége alkalmából villanyfényárban úszott a Kreml – miközben a birodalom nagy részében teljes sötétség honolt…
A színes reklámokhoz nélkülözhetetlen neoncsövek története a 19. század végéig nyúlik vissza, ekkor fedezték fel, hogy a különféle gázokkal töltött üvegcsövekben a villamos áram pompás fényjelenségeket hoz létre. A fény színe a gáztól függ: a neon piros, a higanygőz és az argon világoskék, a hélium sárga fényt bocsát ki. A csövet az üvegtechnikusok tetszőleges formára tudták alakítani, így betűkön kívül bármilyen vonalas ábrát is készíthettek belőle.
A fényreklám az 1920-as évekre az éjszakai városkép elválaszthatatlan részévé vált Párizsban, New Yorkban és a pesti bulvárokon is. Az első hazai mozgó fényreklám a Dreher-gyár Bak sörét népszerűsítette: 1925 táján szerelték fel az Andrássy út és a Nagymező utca kereszteződésénél. A saroképület tetejére erősített tizenegy ugró bakkecskét esténként gyors egymásutánban egyesével világították meg, mintha az állat ugrándozna. Az utolsó „ugrással” a szemközti ház tetején, a Dreher sörösüveg mellett ért földet. A hatvanas-hetvenes évekbeli, az Úttörő Áruház oldalán labdázó gyerekekre biztosan sokan emlékeznek ma is.

„Müszi ül a fűben”

Az idők során reklámok jelentek meg gyufacímkéken, autókon, villamosokon, újságokban, mozifilmekben, vécépapíron – egyik leghatékonyabb terjesztőjük azonban kétségkívül a televízió. A mára szállóigévé vált szlogenek nagy részét a képernyőn hallottuk-láttuk először, másodszor – s azután még nagyon sokszor. Meglepő, de sokat meg is szerettünk. Keménykalapos úr lép elénk, csettint egyet, s csak annyit mond: Müszi. A kép megvan. De hogy mi volt az a Müszi? Utánaolvastam: egy mezőgazdasági szoftvereket gyártó cég. A reklámnak nem sok értelme volt, de annyira népszerű lett, hogy a gyerekek az oviban „Müszi ül a fűbent” játszottak…
A reklámszakma egyik legkiválóbb hazai művelője, Sas István (1946–2018) Rusznák Iván zeneszerzővel alkotta az elmúlt negyven év legmulatságosabb, legszellemesebb hirdetéseit. A Skála áruház kapott egy kedves kis figurát, a Skála Kópét, „aki” így hirdette a budai bevásárlóközpontot: „Bemegyek. Kijövök. De milyen jóóóól kijövök, ha bemegyek.” Hát nem remek? A „Hurka Gyurka” zabálós, vidám reklámfilmjét azok is ismerik, akik még meg sem születtek, amikor vetítették – több mint hétszáznyolcvanezren nézték meg eddig a népszerű videómegosztó csatornán.
Igen ám, de akadtak gondok is. Egy vidéki körorvos tiltakozott a televíziónál, mondván, a film végén a szereplők mind a tíz ujjukat megnyalták – s ez roppant fertőzésveszélyes! Majdnem letiltották a filmet. A Libero-reklám miatt a SZOT munkavédelmi szakértői tiltakoztak. Nem azért, mert a picik egymás pelenkájába kukucskáltak, hanem mert a díszletbölcsiben túl alacsonyan voltak az ablakok, s így a kicsik kieshettek volna…
Sas István a költő-műfordítóval, Romhányi Józseffel (1921–1983), a felejthetetlen „Rímhányóval” is gyakran dolgozott együtt. A Videoton első színes tévéjét kellett reklámozni – olyan nézőknek, akik mindezt fekete-fehérben látják. Így jött az ötlet: egy férfi odaáll egy működő színes tévé mellé, és ezt mondja: „Az új Videoton televíziónak káprázatos színei vannak. Látja? Nem látja? Na látja!” Szállóigévé vált ez is.

Fotó: Fortepan / Főfotó, Vaskapu utca, Getty Images, Wikipédia

Galéria | 5 kép