Mitől (nem) működik egy házasság? Milyen az apává válás folyamata? Hogyan álljunk helyt szülőként? Mennyire fontos a pénz? Tényleg a vesztébe rohan a világ? Csupa olyan kérdés, amely kiemelten foglalkoztatja a ma emberét. Ezekre adnak – hol humoros, hol megrendítő – választ a friss budapesti és vidéki színházi bemutatók.
1. Macska a forró bádogtetőn
Tenessee Williams fülledt hangulatú klasszikusáról sokunknak egyből Elizabeth Taylor és Paul Newman kettőse ugrik be az 1958-as filmváltozatból. Williams Pulitzer-díjas drámája egy gazdag déli család hazugságokkal és képmutatásokkal teli életébe enged bepillantást, amelynek minden résztvevője szenved, látványosan vagy kimondatlanul. Titkok, hazugságok, szexuális frusztráció, alkoholizmus és halálos betegség – a szereplőknek van mivel megküzdeniük ebben a feszültségekkel teli színdarabban. A Vígszínház nem először tűzi műsorra a drámát, olyan legendás párosok játszották már el Maggie és Brick szerepét mint Ruttkai Éva és Darvas Iván az 1967-es magyarországi ősbemutatón, valamint Eszenyi Enikő és Kamarás Iván 2000-ben.
A legújabb szereposztásban – a Vígszínház kamaraszínházában, a Pesti Színházban – Szilágyi Csenge és Brasch Bence kapták a feladatot, hogy bemutassák a szétesett házasságuk maradványai fölött agonizáló házaspár küzdelmét. Brick, a kiöregedett futballsztár folyamatosan iszik, míg felesége kétségbeesetten küzd házasságuk megmentéséért. A macska természetű Maggie bármire képes célja eléréséért: talpon marad a jég hátán is, vagy a forró bádogtetőn… Valló Péter rendezésében a darabban szereplő másik fiatal házaspár, Gooper és Mae (Telekes Péter és Radnay Csilla) életével is jobban megismerkedhetünk. A családfő, Big Daddy szerepében Hegedűs D. Gézát láthatjuk, feleségét, Big Mamát pedig Igó Éva játssza.
Időpontok: március 31., április 12, 15, 30., május 3, 9, 18, 26, 27.
Helyszín: Pesti Színház
2. Tapasztalt asszony
„A nő nem férfi, a férfi nem nő. Ennyi.” A négyszereplős kamaraelőadás arra a kérdésre keresi a választ, vajon miként lehet életben tartani évtizedeken át egy intenzív testi és lelki kapcsolatot, tágabb értelemben: hogyan lehet együtt tartani a családot? Kin múlik? A nőn? Az elmúlt pár ezer évben erre alapvetően IGEN volt a válasz, hiszen ahogy mondani szokás, a nő a család lelke, a gyökere. Senkinek nem ismeretlen az az elképzelés, hogy ha a nő eléggé aláveti magát a férfinak, ha eléggé biztos, nyugodt, meleg otthont tud teremteni számára úgy, hogy közben szexuálisan is izgató maradjon, akkor a férfi maradni fog. De mi a helyzet ma?
Az előadás egy száz évvel ezelőtti leánynevelő brosúra, az 1937-es Boldog vagy-e, asszony című kézikönyv tanácsaiból kiindulva igyekszik megtalálni a mára érvényes válaszokat. Az előadás végére pozitív hangvételű finálét ígérnek az alkotók, annak ellenére, hogy olyan vízválasztó problémák is felmerülnek a darabban, miszerint együtt lehet-e élni egy olyan férfival, aki beleiszik a tejesdobozba, illetve hogy megbocsátható-e, ha egy nő nem tekeri vissza a zsinórt a fűnyíróra. A darab írója és rendezője Tasnádi István, az előadás négy szereplője Péterfy Bori, László Lili, Pataki Ferenc és Schruff Milán.
Időpontok: március 31., április 1, 16., május 25.
Helyszín: Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
3. Kutyabaj
Cain, Riyad és Jonjo az iskolapad helyett egy cellában ülnek. A fiatalkorúak börtönében töltik napjaikat, gumicukrot cserélgetnek, cipőkről dumálnak és közben készülnek az apaságra: vagy már apák, vagy azok lesznek, mire kiengedik őket. Fiúk, akik maguk is gyerekek még, de már nem csak a saját életükért, hanem a gyermekükért is felelnek. Grace feladata, hogy felkészítse őket az apaság mellett arra, hogy a kezükbe vegyék a jövőjüket. De vajon fel tudnak elég gyorsan nőni ahhoz, hogy kitörhessenek a rendszerből? Letöltendő helyett le tudnak érettségizni?
Mi lesz velük, ha egyszer csak kinyílik a világ? A fiatal angol drámaíró, Samuel Bailey 2019-es, díjnyertes darabját Horváth János Antal fordította magyarra, és ő is rendezi a magyarországi ősbemutatót. (Horváth János Antalról nemrég felesége, Lovas Rozi színésznő mesélt a vele készült Nők Lapja címlapinterjúban.) Az előadás a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (Füge) és a szombathelyi Weöres Sándor Színház koprodukciója, így Vas megye szívében és Budán is látható lesz a szívbemarkoló történet, amely rengeteg humorral mesél azokról a fiatalokról, akiket a társadalom hiába zár ki magából, egy új élet lehetőségével térhetnek vissza. Az előadás dramaturgja Tóth Réka Ágnes, róla korábban költői minőségében, Lana Del Rey első verseskötetének magyarra fordítása kapcsán írtunk.
Időpontok: április 21, 22, 25, 26.
Helyszín: szombathelyi Weöres Sándor Színház, budapesti Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház (május 14-15.)
4. Cseresznyéskert
A Katona József Színház eredetileg nem az egyik legismertebb Csehov-darab bemutatóját tervezte, hanem az Istenek alkonya címmel egy „zenés erőpróbát” állított volna színpadra Wagner Ring-ciklusa alapján. A nagyszabású, háromfelvonásos darab előkészületei már elkezdődtek, amikor a színház elsősorban gazdasági okokból úgy döntött, hogy a Cseresznyéskert lesz a színház utolsó bemutatója az évadban. Csehov művét Morcsányi Géza fordításának felhasználásával, az Istenek alkonya szereplőivel állítják színpadra, többek között Ónodi Eszter, Elek Ferenc, Rezes Judit, Rujder Vivien, Szacsvay László és Pálmai Anna közreműködésével.
A rendező is ugyanaz maradt – Tarnóczi Jakab. A Katona József Színház legfiatalabb, számos díjjal bíró rendezőjétől már megszokhattuk, hogy biztos kézzel és üdítő kreativitással nyúl a klasszikusokhoz (nagy sikerű Bánk bán-rendezése éppen most búcsúzik a Katona Kamra színpadától), így hasonló elvárásokkal tekinthetünk a Csehov-bemutató elé is, amelyet az alkotók ekként jellemeznek: „A Cseresznyéskert egy tizenkét szólamú, kegyetlen szimfónia. Szimfónia az elmúlt idők traumáiról; a jelen nehézségeiről és tehetetlenségéről; a jövő kérdéseiről, egy korszak végéről.”
Időpontok: április 22, 23, 30., május 3, 13, 20, 30.
Helyszín: Katona József Színház
5. Segítség! Iskola! – avagy Túlélőkalauz szülőknek
Nem mindennapi előadás és stand up mindannyiunk életének legvidámabb, esetleg leggyötrelmesebb próbatételéről: az általános iskoláról. Két gyakorló, humanista beállítottságú apa megmutatja a legjellemzőbb iskolai élethelyzeteket, amelyekbe egy szülő kerülhet. A több mint tíz szerepet alakító – és egyben az előadást rendező – Simon Kornél és az önmagát nyújtó Lukács Miklós egyfelvonásos, életvidám előadásában mindenki magára (vagy szülőtársaira) ismerhet.
Ajánlott előadás minden érintett vagy leendő apának és anyának, továbbá mindazoknak, akik már túl vannak ezeken a keserveken, vagy igyekeznek elkerülni. Az előadás Szily László Beírás című 2016-os könyve alapján készült, amelyből ez a kiemelt részlet jól szemlélteti a szülőség ama új állomását, amely a gyerek iskolába kerülésével kezdődik: „Amikor már azt hitted, hogy érted és akár uralod is az életedet és a gyerekpásztorolást, egyszerre csak minden korábbi rendszer széthullik, és akkora tragédia szakad rád, mintha visszajöttek volna a szovjetek. Újra parancsuralom lesz, más osztja be az idődet, és ha nem gazsulálsz a Felsőbbségnek, a családtagjaid isszák meg a levét. Vagyis iskolába megy a gyerek.”
Időpontok: május 1-2.
Helyszín: Átrium Színház
6. A fösvény
Moliére komédiáiban pellengérre állítja az ember gyarló tulajdonságait – szókimondóan és humorosan. Legtöbb műve a családon belüli viszályokat, konfliktusokat ábrázolja. Félreértések, félrehallások, félreinformálások kusza és roppant mulatságos útvesztőin át mindig a fiatalok és a szerelmesek győzedelmeskednek. Minden idők egyik legnagyobb vígjátékírója A fösvényben egy olyan apáról rajzol kíméletlen karikatúrát, aki a pénz imádatában nem ismer se embert, se istent, mindent ennek rendel alá. A Szolnoki Szigligeti Színház színpadán Harpagont Mucsi Zoltán alakítja, aki éppen itt, a szolnoki színháznál kezdte pályafutását segédszínészként 1979-ben. Az előadás rendezője Szabó Máté.
Időpontok: április 27, 28, 29.
Helyszín: Szolnoki Szigligeti Színház
+1: Dekameron 2023
A Budapest Bábszínház nem csak gyerekeknek kínál előadásokat, sőt! Régóta szerepelnek a repertoáron kifejezetten felnőtteknek szóló darabok is: A vihar Shakespeare-től, vagy a Frankenstein Keresztes Tamás rendezésében jelenleg is futó előadások, de korábban rendezett itt felnőtt darabot Alföldi Róbert (Moliére: A képzelt beteg) és Garas Dezső is (Madách Imre: Az ember tragédiája). Idén tavasszal egy igazán nagyszabású produkció debütált a Bábszínházban, március 11-én mutatták be a Dekameron 2023 című előadást, amely tíz népszerű kortárs magyar író – Fábián Péter, Gimesi Dóra, Háy János, Jászberényi Sándor, O. Horváth Sári, Parti Nagy Lajos, Székely Csaba, Szikszai Rémusz, Tasnádi István és Závada Péter – történetei alapján született.
Boccaccio eredetijében egy világjárvány idején, 1348-ban tíz fiatal vidékre menekül a pestis elől. Bezárkóznak, várnak, és történeteket mesélnek, hogy elüssék az időt. Közel hétszáz évvel később sajnos nagyon is ismerős ez az állapot: pandémia, háború a szomszédban, válság. Az előadás arra vállalkozik, hogy szórakoztató, megrendítő, elborzasztó és gyönyörködtető történetekben adjon lenyomatot a korról, amiben élünk. Az elképesztő látványvilágú produkcióban a tíz történet tíz különböző bábtechnikát vonultat fel, amely egyfajta beavatás a nézőnek a felnőtt báb világába. Az előadás kapcsán Tasnádi István íróval készített interjúnk itt olvasható.
Időpontok: március 25, 26., április 15, 16, 29, 30., május 2, 25, 26.
Helyszín: Budapest Bábszínház
Kiemelt kép: Kovács Judit, Podlovics Laura, Ellinger Edina, Spiegl Anna és Pallai Mara a Budapest Bábszínház Dekameron 2023 című előadásában (Fotó: Piti Marcell)