A neves specialistát egy zágrábi látogatás ihlette meg, amikor a Museum of Broken Relationships egykori szerelmesektől visszamaradt személyes tárgyai között sétált. Az Európa leginnovatívabb múzeumának kinevezett intézményben a szakítások után hátra maradt tárgyakat őrizték meg és állítottak össze belőlük egy személyes történetekkel teli frappáns tárlatot, a gyűjteménynek pedig akkora sikere lett, hogy csakhamar világkörüli útra indult, azóta pedig többszázezer látogatónál jár. A porba hulló szerelmek relikviáit elnézve Dr. Samuel West arra jutott, hogy igenis van potenciál az emberi élet kudarcaiban, sőt, sok esetben épp a hullámvölgyeinkből meríthetjük a legtöbb erőt a következő lépés megtételéhez, mely könnyen lehet, hogy már meghozza a várva-várt sikert. Az alapítóként és kurátorként is működő pszichológus a bizarr vívmányok nyilvános szemléltetésével azt szerette volna elérni, hogy
a kudarcot a „haladás és az innováció alapvető aspektusaként” értelmezzük, a vállalatok pedig klisék helyett ne féljenek inkább valami egyedit alkotni, bármennyiszer is lesz kiábrándító a végeredmény.
Kutatásai során a munkahelyi kísérletezés ösztönzésével kapcsolatban megállapította, hogy a kudarctól való félelem még a legprogresszívebb vállalatoknál is megbénítja az innovációt és a tanulást ünneplő múzeum egy új, izgalmas módja annak, hogy levonhassuk bukásainkból a következtetéseket. Mára a tárlat több mint százötven abszurdnak tűnő alkalmatosságot számlál, köztük az Apple, a Google és a Microsoft innovációit is. A valóságban egyik tárgy sem működött (vagy csak egészen rövid ideig), szórakozás és inspiráció gyanánt mi is kigyűjtöttük a kedvenceinket.
Growing Up Skipper, felnőtté válás Barbie-módra
A Mattel úgy vélte, Skipper Robertsnek, azaz a most már 64 éves Barbie baba kishúgának is joga van a felnőtté váláshoz, ezért a cég a hetvenes években létrehozta ezt a nem mindennapi kettő az egyben változatot, mely igencsak megosztotta a publikumot. A Felnőtt Skippert úgy tervezték, hogy amikoraz óramutató járásával megegyező irányba forgatják a bal karját, a baba mellei megnőjenek, ha pedig hátramozdítják, ismét visszatérjen serdülőkori méreteihez. A „Két baba egyben a kétszeres szórakozásért” szlogen azonban nem váltotta be a reményeket: a média perverznek, a connecticuti feminista közösség pedig rombolónak találta a nők imázsát illetően. Miután a Mattelt számos kritika érte, hogy Growing Up Skipperrel szexualizálják a tinédzserlányokat, a cég 1977-ben megszüntette a játékot és egy életre megtanulta, hogy a játékbabáknak nem éri meg felnőniük.
Google Glass, információk egy pillantással
Aki csak látta a Totally Spies – Született kémek című animációs sorozatot, az biztosan vágyott Clover, Sam és Alex mindentudó röntgenszemüvegére, ami valószínűleg a Google tudóscsapatát is megihlette, hiszen az okoseszköz kis híján a valóságunk részévé vált. Az úgynevezett Google Glass 2012-ben került a piacra ezerötszáz dollárért, mai viszonylatban úgy ötszázezer forintért, ám a felmerülő adatvédelmi, jogi és biztonsági aggályok miatt a cég rövid időn belül leállította az értékesítést.
A futurisztikus kütyü beépített kamerával, hangvezérléssel és forradalmian új képernyővel rendelkezett, de a drága prototípus még így is messze állt a kifejlesztett verziótól; az utolsó kegyelemdöfést pedig az adatvédelmi problémák iránti aggodalom adta meg a betiltott találmánynak. Azért valóban nyugtalanító belegondolni, milyen lenne, ha a felhasználók egy ártatlan pillantással bármikor beszkennelhetnének bennünket az utcán.
Hawaii szék, a szórakoztató edzőgép
A 2007-ben kiadott Perfect USA Hawaii Chair azt ígérte, úgy karcsúsítja a potenciális fogyasztó derekát, hogy ülés közben hula táncra kényszeríti, így az álomalak eléréséhez tulajdonképpen nincs is más dolgunk, mint kényelmesen hátradőlni és élvezni a tradicionális trópusi mozdulatok jótékony hatását.
A háromszázötven dollárért piacra dobott szerkezet iránt megugrott a kereslet. 2008 elején még az Ellen DeGeneres Show-ban is megjelent, ám a használók az eredményt látva kiábrándultak voltak, holott a gyártó honlapján fennhangon hirdette „a Hawaii Chair gyakorlatai erősen hatnak a derékra, a fenékre és a combra, hogy megerőltető edzés nélkül szabadulhassanak meg a felrakódott zsírtól.” A fitneszcsodaként beharangozott szék kilenc sebességfokozatot is kínált, de még ez sem győzte meg a megrendelőket, és a Perfect USA leállította a termék gyártását. Csodaszerek és bizarr találmányok helyett inkább próbáljunk meg figyelni testünk jelzéseire – az intuitív táplálkozás módszerének hívei szerint ez ugyanis az egészséges testsúly elérésének (és megtartásának) a valódi „titka”, ráadásul bűntudat nélküli étkezésben is segít.
Crystal Pepsi, a ’90-es évek legdrágább kudarca
Az színtelen Crystal Pepsi a nagy tisztasági divathullám egyik méregdrága marketingterméke volt az 1990-es években – körülbelül 474 millió dollárt tett ki csak az első szezonban –, amikor a tiszta italok egyet jelentettek az egészséggel, és már ez a tulajdonság elegendő volt ahhoz, hogy azonnali sikert arassanak. Denverben és Sacramentoban is pozitív visszajelzés érkezett a termék bevezetése során, és a nagy vetélytárs, a Coca-Cola nem sokkal később ki is jött a saját „clear cola” változatával, a csoda azonban itt tényleg három napig tartott, pontosabban csak pár hétig. Miután az emberek rájöttek, a termék színén kívül semmiben sem különbözik az eredeti karamellaárnyalatú Pepsitől, a vásárlókat nem hozta többé lázba az újítás, és a Crystal Pepsi egy évvel később, 1993-ban lekerült a boltok polcairól. A Pepsi a 30 éves jubileum alkalmából tavaly korlátozott ideig visszahozza az üdítőt, azonban az átlátszó ital nem lesz megvásárolható. Ehelyett a cég egy versenyt írt ki, a résztvevők közül pedig kiválasztottak 300 szerencsést, akik nyereménye fejenként hat darab hat decis Crystal Pepsi.
Hannibal elbújhat: itt van a Rejuvenique arcmaszk
Elnézve ezt a hátborzongató kivitelezést, valószínűleg sokan gondolhatták, inkább lemondanak a feszes arcizmokról, az 1999-ben debütált Rejuvenique arcmaszk pedig valóban a biztonság kérdése miatt nem jutott el a vásárlókhoz. A szépségmaszk lényege, hogy a fejre erősítve elektromos stimulációval feszesíti az arcizmokat, és a kívánt eredmény eléréséhez mindössze tizenkét hétnyi használatra van szükség.
A maszkot hetente három-négy alkalommal tizenötpercre kell felhelyezni az arcra, legalábbis ezt hirdette a Dinasztia sorozatból ismert Linda Evans színésznő, miután a mellékelt oktatóvideóban gratulált a tulajdonosnak ehhez az izgalmas választáshoz. A felhasználói élmény ellenben már nem volt ennyire lelkes, a legtöbben arról számoltak be, hogy a kilenc voltos maszk használata olyan, mintha ezer hangya csípné az arcbőrt – ennyit a horrorfilmes asszociációról. Az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala 2000-ben veszélyesnek nyilvánította a maszkot és kijelentette, hogy a „Rejuvenique forgalmazása törvénysértő”.
A sort egyébként még számtalan ötletes, rémisztő vagy épp elrugaszkodott vívmánnyal lehetne folytatni, melyek mindegyike helyet kapott a Kudarcok Múzeumának gazdag gyűjteményében. Ott van például az önmegsemmisítő DVD, a Donald Trump-féle ingatlanos Monopoly, a hal- és marhaízű ital kifejezetten macskáknak és kutyáknak, vagy a zuhanyzós kávéfőző szappanadagolóval. A bizarr ízkísérletezéseknek se szeri se száma: wasabis oreo keksz, ketchup Shrek színekben (az ízének nem mertünk utánanézni), és mentolos cigaretta-ízű Marlboro-jégkrém, de a konyhán túlmutató egyik legbizarrabb találmány kétségkívül a Spray On Condom, a férfi nemi szervre felfújható olvasztott latex óvszerrel válaszolt a túl kicsi-túl nagy problémára. A hordozható készülék tökéletes méretarányú óvszert készített három perc száradási idő után, ám használata megrémítette a férfiakat és a libidónak sem tett jót.
A kiállítást végigjárók egy vallomásfalon saját kudarcaikat is megoszthatják a szervezőkkel, a katasztrofális süteménysütésektől a meghiúsult romantikus ambíciókig minden személyes történet Samuel West filozófiáját, a tökéletlenség felszabadító, olykor sikert hozó élményét jelképezi.
Kiemelt kép: Getty Images/nőklapja.hu