Rózsaszínt a fiúknak, kéket a lányoknak? – Régen így volt!

Amikor egy gyereknek ruhát vagy bármilyen kiegészítőt választunk, kézenfekvőnek tartjuk, hogy olyan szín mellett döntünk, amelyik illik az adott nemhez. De miért is gondoljuk, hogy egy bizonyos szín egy bizonyos nemhez tartozna? Miért alakult ez ki, és hogyan volt mindez alig 100 évvel ezelőttig?

Mára már teljesen egyértelműen elterjedt és bevett szokás, hogy a kislányok rózsaszínt, a fiúk pedig kéket hordanak. Nem volt ez azonban mindig így, hiszen a gyerekek évszázadokon keresztül semleges színű ruhákat hordtak (általában ugyanazt a fazont), és minden kisgyereket többnyire fehérbe öltöztettek. A tipikus rózsaszín és kék színösszeállítás, azaz a nemek színek szerinti azonosítása később kezdett kialakulni, és csakúgy, mint szinte a divatban minden, csupán egy társadalmi, vagyis mesterséges konstrukció. Magyarán közmegyezés kérdése, azért lett ez, mert így döntöttünk. De dönhettünk volna másként is.

A nemekhez kötött ruhaszínek felé vezető út nem volt lineáris. (Akárcsak az, hogy most éppen mely ruhadarabok tartunk női vagy férfi ruhadarabnak: a magas sarkú cipő például eredetileg a férfiak viselete volt, illetve szoknyát is éppúgy hordtak férfiak, mint a nők.) Már ömagában a két „gyerek” szín, a rózsaszín és a kék is csak a 19. században kezdett meghonosodni. Ezt megelőzően a két nem gyermekeit szüleik leginkább egységes fehérbe öltöztették. Ennek fő oka az volt, hogy régen még nem voltak olyan színes ruhadarabok, melyek egy-egy mosás során megtartották volna eredeti színüket. Az olcsóbb vegyi ruhafestékek – melyek lehetővé tették a színes ruhák kimosását és az eredeti szín megtartását – csak később jelentek meg, így az emberek a legtöbb babának és kisgyereknek fehér színt választottak. Ettől egy-egy különleges alkalom során tértek el, akkor is véletlenszerűen kiválasztott darabok kerültek a kicsikre.

A két színt mint a kisgyerekek nemi jelölőjét csak az első világháború előtt kezdték el népszerűsíteni, és akkor sem a mai megszokott párosításban, hanem – mai szemmel meglepő módon – a fiúkat a rózsaszínnel, a lányokat a kék színnel azonosították. Ezt bizonyítja számos, 1910-es évek környékén megjelent amerikai folyóirat és szaklap, melyek egytől egyig a színek mai megfelelőinek fordított állásáról írnak. Egy 1918-as amerikai újságcikkben például a rózsaszínt a fiúk színének, a kéket pedig a lányokénak titulálták. Az Earnshaw’s Infants’ Department szakmai kiadvány meg is indokolta a színek szétosztását a két nem között.

Úgy gondolták ugyanis, hogy a kék érzékibb, lágyabb szín, ezért az a lányoknak való, míg a rózsaszín, erősebb és határozottabb árnyalat lévén inkább a kisfiúkhoz illik jobban.

Az emberek igyekeztek ehhez tartani magukat, és ezekbe a színekbe öltöztetni gyerekeiket, de így is sokan figyelmen kívül hagyták a nemekre vonatkozó ajánlásokat, mert egyszerűen csak nem tartották fontosnak. A maitól eltérő színkombináció a kereszténységben is megfigyelhető, ahol Szűz Mária eredetileg kék ruhát hord, mely a nyugodtság, finomság, higgadtság jelképe. Ezzel ellentétesen Jézust inkább pirosas-rózsaszínes árnyalatokkal jellemzi az egyház, hiszen a vörös Krisztus szívét és az áldozati vérét szimbolizálja.

A nemek színekkel való azonosítását egyértelműen a ruhagyártók és nagyvállalatok törekvéseinek eredményének tudhatjuk be. 1927-ben a The Times közzétett egy táblázatot, mely a vezető amerikai ruhakereskedők színek szerinti elgondolását tartalmazta. Az akkori divat megmondói azt tanácsolták a szülőknek, hogy a kislányokat kékbe, a fiúkat pedig rózsaszínbe öltöztessék. Kutatók úgy gondolják, csak és kizárólag a nagy ruhagyártók marketingkampányának eredménye a két nem szín szerinti azonosítása.

Ha ugyanis az egyik gyereknek a szülők megvesznek bizonyos színű ruhákatt, de utána másik nemű gyerekük is születik, kénytelenek legyenek a másik, általánosan elfogadott és preferált színű termékeket is megvenni neki, ezáltal még több pénzt költeni a ruházkodásra.

Fotó: Getty Images

Mikor fordult meg a trend?

A régi, fordított kék-rózsaszín elmélet az 1940-es években kezdett a mai képére átalakulni, ám ennek pontos okát egyelőre nem tudni, ugyanis csak elméletek vannak arról, miért is lett a rózsaszín hivatalosan a lányok, a kék pedig a fiúk színe. 1940-től a ruhagyártók a rózsaszínt valamiért már kizárólag kislányoknak, a kéket pedig csakis kisfiúknak ajánlották. Egyes elméletek szerint a náci Németország – szakítva a keresztény hagyományokkal, meg akarta fordítani a régebbi hithű színkombinációt. Mások úgy vélik, a II. világháború gyáraiban dolgozó nők megunták az akkor rájuk szabott általános színű darabokat (mint a szürke vagy a kék), és változatosságot akartak belevinni az otthoni mindennapokba és a gyermeknevelés világába, így került előtérbe a rózsaszín mint „női” árnyalat.

Manapság – bár még mindig a rózsaszín-lány/kék-fiú színelmélet dominál társadalmunkban, ennek már nincsen olyan nagy jelentősége, mint régebben, hiszen a színek közti határ már-már összemosódni látszik.

Rózsaszín és kék – ma is népszerű színek

Akármelyik színről is beszélünk e kettő közül, mindegyiknek nagy jelentősége van mindennapjainkban, és közkedvelt árnyalatokként az élet számos területén megjelennek, nem is beszélve a divatban képviselt fontos szerepükről.

A kéket a remény és a béke színeként tartják számon, ez pedig nem véletlen, hiszen ránézve egy kék ruhadarabra vagy tárgyra, nyugtató hatást érezhetünk. A kék mindkét nemnél közkedvelt szín, kiváltképp, hogy az egyik legnépszerűbb ruhadarabunk, a farmernadrág uralkodó színe. Egyébként megbízhatóságot, nyugalmat, biztonságérzetet sugall, és szimbolizálja az intelligenciát és a bizalmat.

A rózsaszín élénk és erős színváltozatai vidámságot és jókedvet kölcsönöznek viselőinek, a nyarak klasszikus színeiként pedig állandó slágernek mondhatók. A rózsaszín manapság leginkább a nők színe, mely számos dolgot szimbolizálhat, így kedvességet, feltétel nélküli szeretetet és egyetemes harmóniát is. A rózsaszín masni nem véletlen vált a mellrák elleni küzdelem hivatalos szimbolumává. Nem utolsó sorban, a 2023-as év színévé a Viva Magentát választották, mely egy optimizmusra és örömre ösztönző árnyalat, és egyébként a férfiaknak is remekül áll.

Kiemelt kép: Johannes Cornelisz Verspronck: Kislány kék ruhában 1641-ből, illetve ismeretlen festő műve: Fiú rózsaszín ruhában (1840) /Wikimedia Commons/nőklapja.hu