A technológiai újításoktól sokan tartanak még manapság is, főleg az idősebb korosztály körében, pedig, ha nagyon leegyszerűsítjük a dolgot, ők is ugyanúgy használják ezek vívmányait, mint a fiatalabb generáció tagjai. Népszerű funkció például a lépésszámláló (az okostelefonokon és fitness órákon is elérhető), de ott vannak a senior okosórák is, amelyek automatikusan segélyhívást indítanak, ha viselőjük elesik. A hordozható technológiának épp ez a lényege: hogy megkönnyítse, segítse életünket – kortól, nemtől függetlenül.
Idén január 5-8. között tartották a Consumer Electronics Show-t (CES). Ez a Las Vegasban évenként megrendezett vásár a fogyasztói elektronika technológiai innovációjának fellegvára, és mint mindig, most is rengeteg izgalmas újítást mutattak be a cégek a közönségnek. Nem úgy kell ezt elképzelni, mint egy tipikus kütyüboltot, itt ugyanis tényleg minden megjelenik, amit technológia címszó alatt el tudunk képzelni – és ennek köszönhetően azt is jól láthatjuk, hogy a technológia manapság már gyakorlatilag az egész életünket átszövi. Ezen a vásáron a környezetvédelmi megoldásoktól kezdve az okosotthonok-, okosvárosok lehetőségein, a játékokon, szexuális segédeszközökön, a metaverzum különféle felhasználási módjain, a biztonságtechnikán és a szórakoztatóipar megoldásain át az oktatásig gyakorlatilag minden cég képviselteti magát, ami valamiféle technológiai újítást mutat be (idén okosvécé és fókuszálást elősegítő fejpánt is volt a repertoárban) – és most már évek óta egyre nagyobb szeletet ad ki az egészből a femtech is.
Mi az a femtech?
A femtech szót állítólag Ida Tin dán vállalkozó, a Clue nevű női menstruációkövető alkalmazás társalapítója használta először 2016-ban, majd a kifejezés gyorsan terjedni kezdett, és kifejezetten nagy népszerűségre tett szert előbb az egészségügy, majd a wellness területén. A female (nőnemű) és technology (technológia) szavakból alkotott mozaikszót elsősorban
olyan technológiai vívmányok fémjelzésére használják, amelyek nőknek, tipikusan női élethelyzetekre adnak megoldást.
Lehetnek ezek diagnosztikai eszközök, applikációk, szolgáltatások, szoftverek, viselhető eszközök vagy egyéb olyan termékek, amelyek a technológiát használják a nők egészségügyi problémáinak kezelésére – beleértve a menstruációs- és reproduktív egészséget, a szexuális egészséget, az anyai egészséget, a menopauzát, vagy éppen olyan, általánosságban több nőt érintő jelenségeket, mint például a csontritkulás.
A legismertebb femtech-eszközök talán a menstruációkövető appok (például a magyarul is elérhető Clover), amelyek manapság már a legtöbb fiatal nő életében fontos szerepet töltenek be: ezekben az alkalmazásokban nemcsak a ciklus napjait lehet feljegyezni és figyelemmel kísérni, de azt is, hogy annak mely napján milyen tünetek jelentkeznek (a PMS tüneteitől és az alvásunk minőségétől kezdve bőrünk, hajunk állapotán át a szexuális aktivitásig és emésztésig) – ezek pedig nagyban hozzájárulnak az egészséggel kapcsolatos adataink jobb átláthatóságához, ezáltal ösztönzik a tudatos öngondoskodást, javítják a különféle problémák diagnosztizálását, valamint érzékenyebb és személyre szabottabb megközelítést biztosítanak az ellátáshoz.
A femtech felfutása egyrészt persze örvendetes, főként, hogy gyakran emlegetett probléma, hogy sok nő azért nem megy orvoshoz, mert „egyszerűen nincs rá ideje”, mert túl sokszor esett már orvosi gázlángozás áldozatául, vagy mert családtagjai egészségét helyezi előtérbe a sajátja helyett (tudunk például olyan esetről, hogy egy édesanya rendszeresen vitte gyerekét anyajegyszűrésre, magát azonban nem nézette meg, emiatt pedig végül későn vették észre a melanómáját).
Na de miért nincs mentech?
Mielőtt az izgalmas újdonságokra rátérnénk, érdemes elidőzni egy kicsit a kérdésnél… Szabad a gazda? Azért, mert a történelem során a nők mindig is a rövidebbet húzták egészségügyi ellátás tekintetében.
Évtizedeken át az egészségügyi termékeket úgy tervezték, hogy nem fordítottak nagy figyelmet a férfiak és nők közötti élettani különbségekre – az alapot pedig a férfiak jelentették,
hiszen a menstruációs ciklust túl bonyolultnak tartották a modellezéshez, és még az olyan tech óriások, mint az Apple is rendre megfeledkeztek a menstruációs ciklusról – de mára már persze ők is fejlesztettek egy saját cikluskövetőt. És ha még mindig mocorog bennünk a kérdés, hogy miért nincs mentech, akkor gondoljunk úgy a kérdésre, hogy: van, csak éppen nincsen felcímkézve, mert ez a norma. Nem kell hozzá feminista filozófusnak lenni, hogy belássuk, mennyire valós ma is, amit Simone de Beauvoir az 1949-ben megjelent A második nem című művében leír: az egész világ erről szól – a férfi az ember, a nő a különbség, a másság, a másik.
Annak ellenére, hogy a bolygó népességének fele nő, az egész világunkat férfiakra szabták. Erre egyébként Caroline Criado Perez a Láthatatlan nők című könyve mutat rá igen érzékletesen, számtalan példát felsorolva és elemezve. Az egész egészségügyi ellátás, de még az városok utcái és az irodák hőmérséklete is úgy lettek kialakítva, hogy azok tervezésekor csak férfiak adatait vizsgálták. Igen jó példa a szívroham esete is: széles körben a kar zsibbadását és a mellkasi fájdalmat tekintjük jellemző tüneteknek, pedig a nők esetében gyakran jelentkeznek olyan panaszok is, mint a gyomorfájdalom, hányinger, légszomj vagy fáradtság. Ezeket azonban gyakran még az orvosok sem kezelik infarktusra utaló tünetként, amiatt aztán sok nő hal bele szív- és érrendszeri betegségekbe. Vagy ott vannak a töréstesztbábuk: 2022-ig kellett várni, hogy legyen női bábu is, a női test arányaival. (Korábban a női bábu a férfi kisebb mása volt…) Hogy ez miért olyan fontos, és miért nem jó, ha a női testet egy kisebb méretű férfiéval modellezik, azzal részletesen foglalkoztunk egy korábbi cikkünkben.
A nők egészsége csak akkor számít, ha pénzt hoz
Nem rájuk van szabva, mégis a nők hozzák meg a család egészségügyi költéseivel kapcsolatos döntéseket, és általában többet is költenek egészségügyre (szűrővizsgálatokra, higiéniai termékekre, terhesgondozásra, szülésre stb.) a férfiaknál. A nemzetközi kutatások is rendre erre a következtetésre jutnak: a mindennapokat érintő láthatatlan munkán felül a nők tartják számon és intézik a család egészségmegőrzésével, -kezelésével vagy gyógyításával kapcsolatos teendőket is – van kutatás, ami szerint 80, míg van, amely szerint 90%-ban ők a döntéshozók. Egy 2020-as felmérés adataiból az derült ki, hogy az anyák 79%-a számolt be arról, hogy ők azok, akik kiválasztják gyermekeik orvosát – az apáknak csak 22%-a mondta azt, hogy ők felelősek a döntésért. És hogy ki viszi a gyereket orvoshoz? 77%-ban az anyák.
Egyébként mindezek ellenére nemrég egy magyar piackutatás arra az eredményre jutott (ez pedig arra rímel, hogy saját egészségüket gyakran mellékesnek tartják), hogy a 18 és 49 év közötti magyar nők csupán kétharmada vett részt 2022-ben méhnyakrákszűrésen, és minden ötödik megkérdezett nő mondta azt, hogy 3 évnél ritkábban megy el, vagy még sosem volt ilyen jellegű egészségügyi szűrésen. A 40-49 éves nőknek már alig negyede, mindössze 23%-a járt méhnyakrákszűrésen az elmúlt évben, 17%-uk pedig 3 éve volt utoljára – vagy soha. Ezek az adatok azt jelzik, hogy még így is sok a tennivaló a rendszeres nőgyógyászati vizsgálatok és szűrések fontosságának erősítésében. A femtech térhódítása tehát mindenképpen örvendetes, amennyiben az egészségtudatosságról van szó, illetve arról, hogy ezek
a technológiai újítások nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy bizonyos témák (például a menstruáció és a változókor) ne számítsanak tabunak, és a nők egészségével kapcsolatos előítéltek megszűnjenek.
Ráadásul az, hogy a femtech vállalatokat nagyrészt nők alapítják és vezetik, már önmagában a nők igényeinek és problémáinak jobb megértését idézi elő.
A femtech azonban hatalmas üzlet is. A Precedence Research szerint a globális femtech piac 2030-ra több, mint 103 milliárd dollárt fog érni, és 2022 és 2030 között az iparág összetett növekedési rátája (CAGR) 8,12% lesz. Már most is számos egészségügyi startup ígéri, hogy a menstruációs egészségtől kezdve a termékenység kezelésén át a menopauzáig mindenhez innovatív módon közelít majd, és egyre több befektető is nagy fantáziát lát az egészben – mindez pedig csak még tovább ösztönzi a femtech-biznisz növekedését.
A tavalyi év nyertesei
A Global Women’s HealthTech Awards olyan innovatív startupokat ismer el (a CES-t is tulajdonló Consumer Technology Association és a Világbank-csoport hozta létre), amelyek a technológiát a nők egészségének és biztonságának javítására használják. A 2022-es évben a díjra 35 országból több mint 70 vállalat jelentkezett, amelyek három díjkategóriában nevezték innovatív termékeiket és szolgáltatásaikat: ezek a reproduktív egészség és terhesség, az általános női és serdülőkori egészség, illetve a női biztonság és védelem voltak. A tavalyi év nyertesei több területen is nagy áttörést hozhatnak.
Az Antiva Biosciences például a HPV-fertőzés kezelésére kínál újszerű megoldást – igen, a HPV-fertőzésre, amire egyelőre az orvostudomány válasza annyi, hogy a fertőzésben szenvedő nő járjon sűrűbben rákszűrésre, hiszen a fertőzéssel csak akkor tudnak mit kezdeni, ha már rákos elváltozást okoz. Ezt változtatná meg a cég technológiája.
Aztán ott az InnAccel, amely a Fetal Lite-ot, egy mesterséges intelligenciával működő, magzati szívritmust figyelő készüléket fejlesztett ki. Ez a vajúdó vagy a terhesség 36. hete után járó anyák esetén mutatja ki, hogy a magzat nem szenved-e oxigénhiányban.
A Niramai is díjazott lett:
a cég egy alacsony költségű, pontos, automatizált, hordozható rákszűrőeszközt kínál, amely az eddigieknél jóval egyszerűbben, de nagy pontossággal deríti fel a korai stádiumú mellrákot is.
Akárcsak a UE LifeSciences, amely szintén az élmezőnybe jutott az iBreastExam nevű sugárzásmentes készülékével, amely szintén alacsony költségek mellett teszi lehetővé a mellrák minél korábbi stádiumban történő felismerését.
2023 femtech-sztárjai
Lássuk csak, mit ígér az idei év!
Okosgyűrű nőknek az Evie-től
Az idei CES egyik nagy kedvence ez Evie nevű cég okosgyűrűje volt. Maga az okosgyűrű nem újdonság, léteznek már hasonlók pár éve (például az Oura vagy a Circular Ring, de van olyan is, ami kifejezetten az alvást monitorozza), az Evie fejlesztése azonban azt ígéri, hogy a fitness tracker funkció mellett a nők számára egy tökéletes orvosi eszköz is lesz, amellyel nyomon tudják követni nemcsak reproduktív éveiket, de a perimenopauza és menopauza, illetve az az utáni évek változásait is. Az óra a test egyedi biometrikus adatait elemezve olyan információkat ad a felhasználóknak, amelyek segítségével ők egészségesebb életmódot folytathatnak. Méri például a szívfrekvenciát, a szívfrekvencia-variabilitást és az artériás oxigéntelítettséget, természetesen cikluskövetővel is rendelkezik, figyeli az alvás közbeni életjeleket, és elemzi az adatokat, mintákat alkot, és tippeket ad a pihentetőbb alváshoz, illetve természetesen aktivitási tracker is, méri az anyagcserét és az aktív kalóriaégetést.
A cég előzetes információi szerint a gyűrű 300 dollár körüli összegbe kerül majd, és nem kér további előfizetési díjat az általa gyűjtött adatokhoz való hozzáféréshez és azok elemzéséhez. Valamikor 2023-ban dobják piacra.
A magyar befutó: Artemis body az Alpha Femtechtől
Kormos Anna Zsófia és Pelczer Dóra alapítók találmánya a világszerte tabunak számító menstruációs fájdalmat orvosolná, mégpedig egy olyan termékkel, ami ruhadarabként is működik, nemcsak orvostechnikai kiegészítőként. A body – ami elvileg már idén kereskedelmi forgalomba kerül – hőszabályozással és mikrorezgésekkel enyhíti viselője menstruációs fájdalmait, működését pedig mobilalkalmazással lehet szabályozni.
Ugyan már léteznek vibrációs tappancsokkal működő fájdalomcsillapító-készülékek, de ezek kütyük, így a magyar body is egyedülállónak számít a piacon.
Társ a menopauzában: Vira Health, Midday és a többiek
A nők akár 48 különböző tünettől is szenvedhetnek a menopauza során, a leggyakoribbak ezek között a hőhullámok, a hangulati változások és az alvászavarok – de drámaian megnövelheti a csontritkulás, a szív- és érrendszeri betegségek és a demencia kialakulásának kockázatát is, egyértelmű tehát, hogy valamit kezdeni kell a helyzettel. Ennek megoldására egyre több olyan startupot hívnak életre, amelyek a nők adatainak elemzésével személyre szabott terápiás stratégiákat ajánlanak klimax idejére. Ilyen például a Vira Health vagy a Midday, amelyek szintén AI-alapú (vagyis mesterséges intelligenciára épülő) alkalmazások, és ugyanúgy a technológia segítségével kínálnak személyre szabott megoldásokat a változókorral járó kellemetlen tünetek kezelésére.
És ez még csak a kezdet – izgatottan várjuk, mit hoz a jövő, és azt, hogy ezek a remek technológiai újítások hogyan járulnak majd hozzá ahhoz, hogy megszűnjenek a nők egészségével és testi működéseivel kapcsolatos tabuk.
Kiemelt kép: Getty Images