Sok mindentől függ, hogy reagál az ember: ha mi magunk se vesszük olyan halálosan komolyan a munkánkat, például mert inkább csak ugródeszkaként gondolunk rá, vagy mert a főnök úgy csinál, mint aki fizet, mi meg úgy csinálunk, mint aki dolgozik, egészen jól el lehet lavírozni visszajelzés és megerősítés nélkül. Ha viszont akár csak kicsit is fontos nekünk az, amit napi átlag nyolc órában csinálunk, meg fogjuk sínyleni, ha nem jól bánnak velünk.
Arra, hogy valami nem stimmel, állandósult rossz közérzeted és kisebbrendűségi érzésed mellett az alábbiak is utalhatnak:
- gyakran kapsz kritikát vagy negatív visszajelzést, dicséretet viszont szinte soha
- nem kapsz releváns visszajelzést az elvégzett munkákról, projektekről
- másokat ismernek el helyetted
- nem kapsz ugyanolyan anyagi megbecsülést vagy fizetésemelést, mint mások
- vezetőid, kollégáid nem engedik meg, hogy elmondd, mint gondolsz, nem hallgatnak meg, nem vesznek komolyan
Ha rendszeresen tapasztalod ezeket, minden valószínűség szerint nem becsülnek meg eléggé a munkahelyeden, és ez még akkor is igaz, ha esetleg jogosak a téged érő kritikák. Ha ugyanis felettesed annyira elégedetlen veled, hogy soha nem ad pozitív visszajelzést, azzal kellene, hogy megadja a kellő megbecsülést, hogy behív magához, és lehetőséget ad arra, hogy átbeszéljétek a helyzetet, majd esetleg döntést hozzatok arról, máshol folytatod a karrieredet.
Ha a megbecsülés hiánya ellenére szereted a munkád, és szeretnéd jobban érezni magad a munkahelyeden, fontold meg az alábbi pár tippet!
1. Lépj hátra egyet!
Először is mérd fel a helyzetet objektíven. Valóban lemaradtál valamilyen elismerésről? Munkateljesítményedet vagy a cégnél töltött időt figyelembe véve is reálisan érzed mellőzve magad? Kollégáid hasonló pozícióban, egyenlő munkatapasztalattal és azonos elhivatottság mellett kapnak többet figyelemből vagy elismerésből? Ha igen, teljesen jogos a rossz érzés. Érdemes ugyanakkor azt is megnézned, nem fejezi-e ki más módon elégedettségét a főnökség. Ha például a cég számára fontos projekttel bíznak meg, az azt jelenti, hogy bíznak a felkészültségedben, ez pedig jó tárgyalási alap lehet számodra, amikor esetleg fizetésemelést kérsz. (Persze vigyázz, nehogy a voluntelling jelenség áldozata legyél!)
2. Figyeld meg munkatársaid és a vezetők viszonyát!
Figyeld meg, mások kapnak-e elismerést, tudakold meg, mennyire hallgatják meg az ötleteiket, számíthatnak-e bármilyen visszajelzésre a vezetéstől akár szóban, akár írásban. Ha ez a kollégák döntő többségénél éppúgy elmarad, mint nálad, érdemes lehet együtt beszélni a főnökséggel, jelezve, hogy
mindenkinek szüksége lenne egy ennél élőbb főnök-beosztott kapcsolatra
ahhoz, hogy jobban menjen a munka.
3. Kérj visszajelzést a kollégáidtól!
Ha a vezetődtől nem kapsz, kérj hát visszajelzést egy megbízható kollégától. Értékes, elfogulatlan nézőpontja lehet, ami segíthet abban, hogy kevesebb érzelemmel, és inkább racionálisan lásd mindazt, ami a munkahelyeden történik, továbbá felvértezd magad arra az időre, amikor főnököddel szemtől-szemben kell kiállnod magadért. Egyúttal partnerre is szert tehetsz, ha később úgy adódna, egész követség járul a főnök elé, mert mások sem elégedettek a kommunikációval.
4. Beszélj a vezetőddel!
Kérj találkozót a vezetődtől, hogy megbeszélhessétek, hogyan érzed magad a pozíciódban, mire lenne szükséged ahhoz, hogy még jobb teljesítményt nyújts, és ő mit vár el tőled pontosan. Ha van a cégnél teljesítményértékelés, kérd ki azt is vezetődtől, mielőtt beszélnél vele, és gyűjts össze minden olyan adatot, visszajelzést, ami azt igazolja, igenis jó vagy abban, amit csinálsz. Kérd meg főnöködet, hogy reagáljon ezekre a felvetésekre, vagy segítsen megérteni, mit csinálhatnál jobban. Kérheted azt is, hogy néhány havonta rendszeres legyen egy fél órás beszélgetés, hogy amiben kell, abban fejlődni tudj, és le is lehessen ellenőrizni a haladást.
5. Mutass jó példát!
Például azzal, hogy te magad is elismered a veled, körülötted, a hierarchiában alattad-feletted dolgozókat. Ezzel nemcsak abban segítesz, hogy munkahelyeden meghonosodjon egy, a korábbinál támogatóbb munkahelyi kultúra, de azt is elérheted, hogy kollégáid is rendszeresen megerősítsenek, amikor valami jót csináltál, ez pedig megint csak hasznodra válhat egy a főnökségnél tett látogatáskor, vagy más alkalommal, amikor rátermettségedet kell bizonyítanod.
6. Erősítsd meg magad!
Ha más nem, legalább te ismerd el a teljesítményedet! Rendszeresen gyújtsd össze azokat a dolgokat, amikre büszke vagy a munkahelyeden, és akár jutalmazd is meg magad, ha igazán nagy dolgot értél el. Tűzz ki célokat és figyeld a saját fejlődésedet, igyekezz megtalálni a munkádban azt, amitől az igazán értékes a számodra, és meríts ebből motivációt.
Ahhoz, hogy növelni tudd önbizalmadat, összpontosíts a legapróbb napi eredményekre is,
például arra, hogy megírtál egy kihívást jelentő e-mailt vagy befejeztél egy feladatot, amit eddig halogattál.
7. Eddz munka előtt!
Ha munka előtt átmozgatod a tested, energikusabbnak érezed majd magad, megnő az önbizalmad, kevesebb stresszt tapasztalsz majd, mindezeknek köszönhetően pedig jobb teljesítményt nyújtasz, és az esetleges mellőzöttség is kevésbé veszi el az önbecsülésed. A reggeli edzés ugyanis azzal a jó érzéssel ajándékoz meg, hogy aznapra már egy fontos dologgal készen is vagy.
+1 Fontold meg a váltást!
Ha a fenti pontok kipipálása után még mindig úgy érzed, hogy alulértékelnek a munkahelyeden, ha továbbra sem érzed jól magad, vagy szorongsz, érdemes megfontolnod, hogy új munkahelyet keresel, mert a fizikai és mentális egészséged minden másnál fontosabb. Bár most, amikor mindenkit egyre növekvő terhek sújtanak, teljesen érthető, hogy az ember nem ugrál olyan könnyen, ha hosszú távon gondolkodsz, egy mérgező munkahelyet akár egy valamivel csekélyebb fizetést kínálóra, vagy picit messzebb lévőre is érdemes leváltani, mert az ember egészsége a tét. És ki tudja, hátha ott több lehetőség van az előrelépésre is.
Kiemelt kép: Getty Images