Tanulságos filmes alkotások, amikből jobban megérhetjük az X, az Y és a Z generációk tagjait

A világ az elmúlt négy évtizedben nagyot változott, ezért egyre érzékelhetőbbé váltak a generációk közötti különbségek. Egymás megértéséhez természetesen nem árt, ha ismerjük a köztünk lévő eltéréseket – ebben segít filmes összeállításunk, amiben olyan alkotásokat vettünk sorra, amelyekből kirajzolódik a nemzedékek világlátása.

X generáció

Shop-stop

Az X-generáció a korábbiakhoz képest egy teljesen új típusú nemzedéknek számított, és ebben a technika rohamos fejlődése jelentős szerepet játszott. Az előző generációhoz képest a munkaerőpiacon felnőttként sok elutasítással kellett szembesülniük, ami önmaguk megvalósításában és a céljaik meghatározásában rendkívül nehéz feladat elé állította őket. Így sokan tengődtek, életcél nélkül a szüleik nyakán éltek, jelentéktelen munkákat vállaltak el.

Ennek a sok esetben lusta és kilátások nélküli ifjúságnak a megtestesítői játsszák a Shop-stop főszerepeit is. A cselekmény egy vegyesboltban és a mellette lévő videókölcsönzőben játszódik és egy munkanap eseményeit veszi sorra. A beszélgetéseken keresztül, a karakterek által szépen kirajzolódik, hogy a generáció tagjait milyen témák foglalkoztatják , hogy mennyire utálják, amit éppen csinálnak és valójában van igényük a kitörésre, de nincs semmilyen tervük arra, hogyan vigyék véghez.

Tökéletlen idők

A leginkább nosztalgikus generációnak is nevezik az X-generációt, így a középiskolás éveket egy végzős csoport szemszögéből bemutató film is nagy sikert aratott. A főszereplők 17 évesek, ilyenkor pedig az embert nem sok dolog foglalkoztatja a szexen és a szórakozáson kívül. A generáció fiataljai a filmben a mindennapi gondokkal nem törődnek, és azt sem tudják, mit hoz a holnap. Inkább újra visszaülnének a gyűlölt iskolapadba és folytatnák a tanulást – amit nem is vesznek komolyan -, csakhogy elhúzzák az időt és minél tovább ne kelljen dolgozniuk.

A film erőssége többek közt abban rejlik, hogy nagyon valósak a karakterábrázolásai, így könnyen bele tudjuk képzelni magunkat a benne szereplő fiatalok helyzetébe.

Y generáció

Amerikai pite

Az Y-generáció tagjai a fogyasztói társadalom szülötteiként nagyon különbözni akarnak a szüleiktől. Ők már nem akarnak beleroppanni a mindennapokba, nem kemény és nehéz munka árán akarnak boldogulni a munkaerő-piacon, hanem karriert akarnak építeni, jól szeretnének keresni, és egzisztenciális biztonságot alakítanának ki. Mivel azonban a szüleik nem tudnak ezzel kapcsolatban hasznos tanáccsal szolgálni nekik, nehezen találják az útjukat. Legtöbbjük ennek elősegítése érdekében sokáig a szülői házban él, nehezen adja fel annak kényelmét – közben pedig saját igényei szerint alakítja az életét. A technológia nagyban meghatározza az életüket, amit modern technikai eszközök nélkül el sem tudnak képzelni.

Ez nagyon pontosan megjelenik az Amerikai pite című folytatásos film első részeiben. A főszereplőkkel a gondtalan gimnáziumi évek végén találkozunk először, amikor az érettségire készülve szövögetik terveiket, a későbbiekben pedig azt követhetjük végig, hogyan boldogul a baráti társaság a felnőtt élet buktatóiban. Mindezt rendkívül humorosan és persze elnagyolva, de épp az őket érintő problémákra rávilágítva teszi az alkotás, ami ma az Y-generáció felnövekedését követi nyomon és ifjúsági filmek sorában alapműnek számít.

Juno

A jövővel kapcsolatos tanácstalanság jelenik meg a Juno című filmben is, amelynek középpontjában egy tizenéves lány áll, akinek nem kívánt terhességgel kell szembesülnie. Sokáig hezitál, mit tegyen, végül úgy dönt, mégsem megy el abortuszra, hanem megszüli a babát és örökbe adja.

A film – ami elsöprő sikert aratott a kritikusok körében – egy olyan problémára világít rá, ami az előző generációknál is gyakran előfordult, ám az Y-generáció tagjai már szabadabban kezelhették a helyzetet, és több lehetőség is adott volt arra, hogy megoldást keressenek a problémáikra. Közben pedig vívódásaik, szerelmeik, mindennapjaik is helyet kapnak a moziban, ami szerintünk kötelező darab.

Z generáció

#Sohavégetnemérős

Az Z-generáció tagjai a digitális technológia virágzásakor születtek, használatát szinte az anyatejjel szívták magukba. Rendkívül kreatívak és nyitottak, hashtagekkel kommunikálnak, az online térben élik a mindennapjaik jelentős részét. Rengeteget adnak a közösség véleményére, illetve a külsőségekre. Kikozmetikázott világukban az élmények halmozásának hatalmas jelentősége van, a rendelkezésükre álló lehetőségek tárháza miatt pedig mindenkinél jobban hisznek a lecserélhetőségben. Ez az emberi kapcsolataikra is rányomja a bélyegét, a párkeresést pedig hihetetlenül megnehezíti.

Éppen ezt mutatja meg a Wellhello zenés szkeccsfilmje, a #Sohavégetnemérős is. Az erőssége abban rejlik, hogy nagyon pontosan ábrázolja a mai, Magyarországon élő fiatalabbak és huszonévesek gondolkodásmódját, életérzését párkapcsolatait, illetve problémáit. A mozi által a hazai viszonylatok tükrében tudhatunk meg többet erről a generációról.

Skam

Az elmúlt évek egyik legsikeresebb tinédzser sorozata szinte teljesen mellőzi a felnőttek jelenlétét, és kizárólag a fiatalok szemén keresztül ábrázolja a világot, a kapcsolataikat. Ezzel is utal rá, hogy ők gyakran úgy érzik, magukra vannak hagyva a problémák megoldásában, csupán a barátaikra hagyatkozhatnak. Ez egyébként valós problémát ábrázol, hiszen a Z-generáció tagja annyira különböznek az előző generációktól, hogy joggal érezhetik úgy, őket nem érti meg a társaikon kívül senki.

A sorozat gyorsan reagál az aktualitásokra is, legyen az a tinédzserek körében népszerű mai dal vagy sorozat feltűnése, emellett minden fontos társadalmi kérdést felvázol, amivel a mai fiatalok már korán találkoznak és emiatt nyíltabban kezelnek, úgy mint a nemi erőszakot, a bevándorlást, a mentális betegséget vagy a homoszexualitást. Ennek fényében ez tekinthető az egyik legfontosabb alkotásnak, amiből a Z-generáció világa megismerhető. Egyelőre.

 

Összeállította: F.R.

Fotó: Pinterest