Juhász Anna Tompos Kátya Pura Poesia

„Az író megpróbál magához felemelni… ha nem adom fel” – A Pura Poesia vendége Tompos Kátya

Milyen vers lenne az, ami Tompos Kátya életéről szólna? Miért gondolták azt anno az osztálytársai, hogy Kátyának nincs egyénisége? Mi az a fontos szempont, ami miatt a szépirodalom sokkal többet tud adni, tanítani nekünk, mint az önsegítő könyvek? Íme egy elmélyült, nyugodt és elgondolkodtató beszélgetés művészetről, életről, lélekről.

Ismerjük őt filmekből, színpadról, rajongunk a törékenység álcája mögül kirobbanó erejéért, kisugárzásáért, akár prózai műben, akár zenésben, akár énekesnőként áll színpadra. Holdjárat és Keresztül Európán című albumaival is hatalmas rajongótábort toborzott magának. A karantén alatt Corinne bőrébe bújva humorral, zenével próbálta oldani a mindenkiben munkálkodó feszültséget. Juhász Annánál visszatérő vendég, hisz ők ketten soha nem fogynak ki a közös irodalmi témákból.

A beszélgetés rövid kivonata a videó alatt olvasható.

A lassúság dicsérete

Kátya nagyon nehezen tartott lépést a világ diktálta tempóval, a járványhelyzet alatt viszont úgy élhetett, ahogy szeretett volna: mindent át tudott gondolni, nem volt számára ijesztő a bezártság, inkább úgy érezte, időt nyert vele. Olyan dolgokkal tudott foglalkozni, amiket fiatal korában szívesen csinált, de aztán kikopott az életéből, mint például a festés, a rajzolás vagy a dokumentumfilmek. Ezt a lassúbb tempót igyekszik tartani a mostani életében is.

Kátya Anna kérdésére a versekhez fűződő viszonyáról mesél. Mivel nagyon sok volt életében a kötelező vers iskolai memoriter vagy előadásra megtanulandó szövegek formájában,

magától sokáig nem nyúlt a költészet után, sőt, gyakran úgy szavalt, hogy igazából nem is értette a mondanivalót.

Mostanában viszont visszatalált hozzájuk, szívesen keresgél, olvas és elemez verseket – csak úgy kedvtelésből, hisz ő amúgy is hajlamos a hosszas, csendes elmélkedésre.

Önismeret, önelfogadás, empátia

Juhász Anna Tompos Kátya

Fotó: Nők Lapja

Anna és Kátya beszélgetnek az önsegítő könyvekről, azok népszerűségéről, és arról a jelenségről, hogy ebben az irgalmatlanul gyors tempóban mindenki keresi a kapaszkodókat. Az önismeret és az empátia ilyen fontos kapaszkodók lehetnek. Kátya szerint ezekre a szépirodalom is tanít, ráadásul a szépirodalmi művek a komplex képek, mondatok használatával fejlesztik a kognitív, elemző képességeinket is – neki nagy sikerélmény, amikor azt érzi, gazdagodott, nyert valamit egy-egy mű elolvasása után: „kinyit egy kaput egy író, és fejleszt rajtam valamit, egy kicsit megpróbál magához felemelni – ha nem adom fel…”
Édesanyjának köszönheti, hogy elsajátította az orosz nyelvet és közel áll hozzá az orosz kultúra – bár volt életében olyan időszak, amikor lázadt az anyai elvárások ellen, amikor túl nagy tehernek érezte a orosz tanulást, gyakorlást, de ma már nagyon hálás ezért az anyukájának, és ezt el is mondta neki.

A színpadon

Sokáig rettegett a színpadtól, egyedül a szobájában szeretett szövegeket mondani, „szerepelni”, a közönségre nem volt szüksége. De mindig is érdekelte, hogyan tudna mások bőrébe bújni, gyakran utánozta barátait, osztálytársait, olyan magas szinten, hogy még a beszédhibáikat is eltanulta. Aztán rájött lassan, hogy ez olyan ember tulajdonsága, aki szeret karakterekkel foglalkozni, hogy ez tulajdonképpen maga a színjátszás, és azt is felismerte, hogy ehhez viszont nélkülözhetetlen a közönség.

Kiemelt kép: Canva