Emlékeznek Boggie Parfüm című klipjére? Tudják, arra, amelyikben egy átlagos lányból a Photoshop segítségével átlagon felüli szépség válik. Előttünk, valós időben. Majdnem hétmillión látták világszerte, mert ami a képernyőn történik, lenyűgöző. Benne van minden, amire a technika jelenleg a női test tökéletesítéséért képes (bár itt csak egy arcot látunk, el tudjuk képzelni, mit tehet a Photoshop egy fenékkel, csípővel, hassal…). Benne van az is, ami napjainkban újra és újra felkavarja a kedélyeket. Az ábrázolás hamissága: az idealizált idomok, külső előállítása, illetve az, hogy a tökéletes csak a retus segítségével jöhet létre. Az agyunkkal tudjuk, hiszen annyiszor hallhattunk már erről, a szemünkkel mégis elhisszük azt, amit a reklámfotókon, a magazinok címoldalán, az óriásplakátokon látunk. És belül irigykedünk, szomorkodunk, és elkezdjük utálni a saját mellünket, fenekünket, csípőnket. Az arcunkat. A számítógép egerével csiszolt testek látványának hatása van a nőkre: az önértékelési, evési, párválasztási zavarok táptalaja.
Október elsejétől hatályos Franciaországban az a rendelet, amellyel a mérleg nyelvét kicsit az egyensúly felé tuszkolnák, és amely szerint a kereskedelmi forgalomban használt felvételeken, azaz a hirdetésekben felhasznált fotókon a jövőben kötelező lesz jelölni, ha a szereplők testét digitálisan módosították. Egy feliratot kell elhelyezni a kép szélén arról, hogy ez egy módosított fotó. Ha valaki változtat a modellek testén, de ezt nem tünteti fel, 37 500 eurót (több mint 11 millió forintot), vagy a hirdetés költségének harmadát kitevő büntetést szabhatnak ki rá. Hasonló rendelkezés Izraelben már érvényben van, mindkét kormány arra törekszik, hogy megakadályozza a kórosan sovány modellek szerepeltetését, és ezzel a testképzavarosok számának növekedését. Két francia luxusvállalat, a Kering és az LVMH a New York-i divathét előtt jelentette be, hogy nem alkalmaznak többet túl sovány (32-es méretű) és túl fiatal modelleket (tizenhat év alattiakat nem állíthatnak be felnőttként a képeken, divatbemutatókon). A vállalatok olyan ismert márkáknak a tulajdonosai, mint a Saint-Laurent, a Louis Vuitton, a Christian Dior és a Gucci.
Mindeközben azért a divathetekről készült fotókat nézve nem az „átlagos” alkatú nők hódítanak modellként továbbra sem. Most például Cindy Crawford lánya, Kaia az új üdvöske a maga tizenhat évével és testével – már legálisan „felnőtt” sminkben, ruhákban… Naivitás lenne tehát azt gondolni, hogy most majd ellepik a kifutót a hétköznapi vagy a plus size méretű modellek, és a divatimádók nem a „képtelen vagyok meghízni” típusú genetika után vágyódnának.
Szigeti Hajni
A jegyzet eredetileg a Nők Lapja 2017/41. lapszámában jelent meg.