hajóroncsok

Történetük is félelmetes – a leghátborzongatóbb hajóroncsok a tenger mélyén

Egy emberként rázta meg a világot a Titan merülőhajó tragédiája, melynek utasait a Titanic roncsaihoz vezető expedíció során érte a katasztrófa. James Cameron vallja – a legendás Titanic film rendezője már több mint harminc alkalommal járt az óceán mélyén – az utasszállító roncsa a világ egyik legveszélyesebb helye, a Nemzetközi Titanic Társaság biztonsági megfontolásból be is tiltaná az ilyen jellegű expedíciókat. A meglehetősen költséges és kockázatos mélytengeri kalandokra azonban óriási az igény, az alábbi nevezetes roncsok közül is nem egy szerepel az extrém úti célok listáján.

Az egyetlen tinédzser áldozat szerencsétlen döntése kapcsán nemrég mi is írtunk arról, hogy az indulást követően eltűnt Titan nevű merülőhajó maradványai végül a Titanic orrától mintegy 1600 méterre kerültek elő. A 250 ezer dolláros expedíció tengeralattjárója a rendelkezésre álló információk szerint nem sokkal merülés után felrobbant, és mind az öt utas azonnal életét vesztette – és ezzel egy lett a hátborzongató hajóroncsok közül.

Az OceanGate nevű magáncég tragédiával végződő útja jól példázza, hogy a búvárhajós utazások végzetesek lehetnek, ennek ellenére a csillapíthatatlan kalandvágy, a mélyben lapuló titokzatos hajóroncsok felfedezése továbbra is vonzza a tehetős katasztrófaturistákat.

Az ENSZ becsült adatai szerint ráadásul bőven van választható úti cél, ugyanis megközelítőleg 3 millió hajóroncs hever az óceánok fenekén, az óriási anyagi károkat és emberéleteket követelő tragédiák iránti keresletet pedig még a szívszorító filmek is tovább emelik. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a Netflix a Titan katasztrófáját követően sokak megdöbbenésére visszahelyezte műsorlistájára a Kate Winslet és Leonardo DiCaprio főszereplésével készült Titanic című filmet.

hajóroncsok

A Titanic roncsa a tengerfenéken található, ezért korlátozott és speciális engedélyhez kötött a célzott merülés (Fotó: Getty Images)

A vászonra kívánkozó személyes történetek mellett különösen az elsüllyedt kincsek mozgatják meg a kalandorok fantáziáját, és késztetik őket arra, hogy felkutassák a hajók végső nyughelyét, így az alábbi utasszállítók – már amelyik felfedezhető – veszélyekkel teli roncsait. 

SS Edmund Fitzgerald, a fenséges teherszállító

A monumentális, 220 méteres SS Edmund Fitzgerald amerikai teherszállítót 1958. június 7-én bocsátották vízre, és akkoriban a legnagyobb hajónak számított, mely Észak-Amerika vizein közlekedett. A híres jármű tizenhét éves szolgálata során a Minnesota melletti bányákból szállított vasércet az ohiói, michigani és detroiti vasművekbe, miközben sorra megdöntötte minden korábbi rekordját. Utolsó útjára 1975-ben került sor, ám indulása másnapján viharba keveredett, a hurrikán pedig 11 méter magas hullámokkal csapott le az ércrakománnyal megpakolt hajóra.

Ahogy a tóba süllyedt legtöbb hajó, úgy az SS Edmund Fitzgerald sem került többé felszínre. A partközelben található hajóroncsok ellenben népszerű látványosságok (Fotó: Getty Images)

Az eset a hajózás történetének egyik legismertebb tragédiájává vált, miután a teljes legénység elsüllyedt a teherszállítóval együtt. A hajó titokzatos története már csak azért is lenyűgözi az embereket, mert a Huron-tó fenekén található roncs a búvárok számára nem elérhető, mivel a helyszín veszélyes és mély vízben található. A Great Lakes Shipwreck Museum adatai szerint legalább 6000 elsüllyedt hajóroncs maradványát rejti a tó.

HMHS Britannic, a Titanic testvérhajója

A White Star Line hajótársaság legendás gőzhajóinak egyike a Titanic legfiatalabb testvérhajója volt, melyet eredetileg utasszállítónak építettek. A Britannic az első világháború kitörése miatt kórház – és hadihajóként üzemelt tovább, testvérhajója tragédiájából tanulva kétszer vastagabb acéltesttel és két falú víz szigetelő rendszerrel ellátva. 1916. november 21-én egy robbanás rázta meg, miután ráfutott a német haditengerészet aknájára.

A hajón tartózkodók közül harmincan életüket vesztették, főként a vízen úszó mentőcsónakok mellett is tovább működő lapátok miatt, melyek bezúzták a menekülni próbáló utasokat.

Az eset a görögországi Kea sziget közelében történt az Égei-tengerben. A roncsot 1975-ben fedezték fel és a világ legnagyobb, legjobb állapotú utasszállító hajójaként dokumentálták. (Nemrég mi is írtunk Violet Jessopról, aki nemcsak a Titanic, de a Britannic és az Olímpic tragédiáját is túlélte.)

HMS Curacoa: a „királynő” vonta el a kapitány figyelmét

A HMS Curacoa könnyű cirkálót a Királyi Haditengerészet számára építették, és annak zászlóshajóként működött. Számtalan átalakítása során volt oktatóhajó, légvédelmi cirkáló, majd kísérőhajó, így jutott el 1942-ben az RMS Queen Mary mellé, mely párosítás végül tragédiához vezetett. A RMS Queen Mary körülbelül 15 000 amerikai katonát szállított, és tekervényes úton haladt, hogy elkerülje a német bombázókat és további ellenséges hajókat.

Amikor a Queen Mary utolérte a Curacoa kísérőhajót, megpróbálta megelőzni, a tengerészek egyike, Ernest Watson pedig a „királynőt” figyelte, amikor észrevette, hogy annak orra épp feléjük tart – a két hajó hamarosan összeütközött. A húszszor nagyobb Queen Mary, mely egyébként sértetlen maradt, belegázolt a Curacoa fémlemezébe, és kettévágta. A hajó pillanatok alatt elsüllyedt, a fedélzeten tartózkodó 430 emberből csak 99 tengerész és 2 tiszt maradt életben. 

Kubiláj mongol kán és az ő elveszett flottája

Kubiláj kán, a Mongol Birodalom alapítójának elveszett flottája a régi idők leghíresebb hajóroncsai, melyeket a mai napig keresnek a vakmerő kincsvadászok és tudományos szakértők egyaránt. A Japánt megtámadni készülő mongol flotta 1274-ben és 1281-ben viharba keveredett, melynek következtében több tízezer katona vesztette életét a tengeren, köszönhetően az egymáshoz kötött hajótesteknek. A flottához tartozó értékes műtárgyakat évszázadokkal később találták meg az Imari-öböl fenekén, egy teljes hajóroncsot pedig 2001 októberében fedeztek fel a régészek, amelyről azt állítják, hogy a dél-kínai Fucsienből származik. Nemrég 2015-ben újabb mongol hajó került elő, gyaníthatóan a kán rejtélyes flottájából. 

Hajóroncsok a spanyol armadából

 

Az 1588-ban az angliai megszállásban résztvevő, 130 hajóból álló spanyol Armadát is a nyíltvízi viharok tizedelték meg mintegy 5000 katona halálát okozva. Az áldozatul esett hajók között volt a Barcelona közelében 1570-ben épített, 32 ágyús La Juliana hadihajó és annak legénysége. 1985-ben a helyi búvárok három flottahajó roncsait fedezték fel, köztük a La Lavia, a La Santa Maria de Vision és a La Juliana maradványait, utóbbihoz 2015-ben több ágyút is találtak.

Egy másik híres spanyol hajóroncs, a Nuestra Señora de las Mercedes a spanyol kincstár része volt, és az általa szállított arany és ezüst kincsek még mindig a tengerfenék mélyén találhatók.

Ugyancsak a Spanyol Armada részeként süllyedt el a Nuestra Señora de Atocha nevű spanyol galleon 1622-ben, amely hatalmas kincset szállított az Újvilágból Spanyolországba. A roncs felfedezésére és feltárására több évtizedes kutatás és búvárkodás során került sor a Floridai-szorosban. Az Atocha roncs kincseivel, valamint az azt körülvevő korallzátonnyal együtt ma is vonzza a búvárokat. 

Kiemelt kép: Getty Images