Titkos bűnös élvezeteim közé tartozik, hogy állandóan figyelek egy Instagram oldalt, @watchingnewyork a neve, és elképesztő öltözékeket mutat be a metropolisz utcáiról. Divatinspiráció tekintetében mindig is sokkal jobban vonzott az utca, mint a kifutók, és ezzel nem vagyok egyedül. Street style, azaz utcai stílus régóta létezik, és fontos szerepe van a trendek alakulásában. De vajon miért?
Egy kis street style történelem
A street style mint fogalom nem a legmodernebb kori találmány, hiszen már a 20. században is jelen volt. A divatra gyakorolt hatása már a második világháború után is érezhetővé vált, gyökerei pedig a brit divatkultúrában keresendők. A ruházkodási előírások és szabályok nagy hatást gyakoroltak a divatra már a háború idején is. A polgári öltözködésben komoly határokat szabtak a szűkös erőforrások és a durva anyagok, mivel az árak az egekbe szöktek. És mégis, a divat valahogy túlélte ezeket a rendkívül nehéz időket.
Ahogyan a neve is mutatja, a street style az utcáról származik, és nem a kifutóról, mint a trendek általában. A kifejezés arra a széles spektrumra és nyitottságra utal, amellyel bátran lehet a divatra tekinteni.
A street style nem fél eltérni a fősodor gondolkodásától, és bátran keveri egymással a különböző stílusokat.
Nem foglalkozik az aktuális trendekkel, sokkal inkább a kombinálás nagymestere. Úgy mixeli a stílusokat, hogy közben valami nagyon egyedit teremt, ezért szinte végtelen teret ad az önkifejezésnek. Az öltözködés és a stílus a street style-nak köszönhetően vált fontos tényezővé a különböző társadalmi mozgalmakban is.
Legyen szó a szüfrazsettekről vagy épp a Black Lives Matter-ről, bizonyos ruhadarabok és stílusok fontos szerepet játszanak a társadalmi megmozdulásokban. A történelem során a nagyszabású tettek és a hozzájuk kapcsolódó divat sokszor képes volt arra, hogy változást hozzon. Mivel a társadalmi mozgalmakhoz legtöbbször valamiféle vizuális kultúra is társul, ennek fontos eszköze lehet a divat. Ha már szóba kerültek a szüfrazsettek, akik a 19. század végén és a 20. század elején többek között a nők szavazati jogáért küzdöttek, akkor érdemes azt is megjegyezni, hogy a mozgalom kiemelten használta a divatot politikai és kampányeszközként. A viktoriánus stílusú ruhák helyett ezek a nők nadrágot hordtak, és ezzel új korszakot indítottak el. Megmutatták, hogy elég erősnek és függetlennek érzik magukat ahhoz, hogy megszabaduljanak a rájuk nehezedő társadalmi elvárásoktól. De hasonlót jelentett a 60-as években a miniszoknya is. A rövid szoknya maga volt a politikai ellenérzés, igazi forradalmi tett. És természetesen nem a divatlapokban jelent meg, és nem is a kifutókon, hanem az utcákon.
Az egyéniség ereje
A ruhák és a kiegészítők valóságos kinyilatkoztatások tudnak lenni, és sokat elárulhatnak viselőjük belső értékeiről is. A street style lehetőséget ad arra, hogy az ember megmutathassa személyisége sokféleségét, esetenként önmagában is egy performansz, az ember aktuális ízlésének és hangulatának „műsorba” foglalása. A street style hihetetlenül virális, instant és esetenként addiktív aspektusa a divatnak, sőt, hatással van a trendekre, és arra, hogy a fogyasztók mit kezdenek azzal, amit az ipar kínál nekik.
A street style nagyon sok mindent jelenthet az emberek számára. Lehet alkalmi, vicces, összekeverhet kultúrákat, szólhat a zenéről, új stílusokat teremthet. A fiatalabb generációk ebben (is) nagyon fontos szerepet játszanak. És már egy ideje a tervezők is rájöttek, hogy tényezőként kell tekinteniük a street fashion-re, sőt, inspirációt is meríthetnek belőle. Több nagy divatház is állt már elő luxus „streetwear” vonallal.
Aki figyelmen kívül hagyja, mit kíván és mit diktál az utca, az nagy lehetőségekről marad le.
A street style egyik legnagyobb ereje abban rejlik, hogy hús-vér embereken engedi láttatni az öltözékeket. A nagyobb tervezők sokszor kimondottan arra törekednek, hogy a kifutóikon nagyon egyforma, vagy egyformára „megcsinált” modellek szerepeljenek, ez pedig sokak számára eltávolítja a divatot. A street style ezzel szemben szó szerint tetőtől talpig azt demonstrálja, hogy az adott viselet hordható, megállja a helyét az utcán is. Maximum mindenki azt nézi. Egyre gyakrabban látni, hogy online divatáruházak a ruhadarabjaik bemutatásakor valódi vásárlók Instagram posztjait is megmutatják az adott darabról. Ezzel nem is kettő, hanem még több legyet ütnek egy csapásra. A potenciális vásárló egyrészt nyer egy plusz infót azzal kapcsolatban, ami mindig nagy kérdés: hogy nézhet ki ez a ruha felvéve? A felhasználó, aki megosztotta a képet, kap egy kis promóciót, cserébe azért, hogy használt valami egyezményes hashtaget, ami segített a gyártónak megtalálni, majd felhasználni a posztot. Hihetetlen marketing érték rejlik ebben az egész folyamatban, mindenki profitál belőle, költeni pedig szinte nem is kell hozzá, csak magára a ruhadarabra. A különböző vintage és second hand ruhákat áruló online csoportokban is egyre többen mutatják meg az eladásra szánt ruháikat utcai környezetben, egész egyszerűen mert sokak számára ez meggyőzőbb, mint a kifutó.
A street style zarándokhelyei
Már szóba került, hogy vannak olyan helyek a világon, ahol az embernek az az érzése van, mintha mindenki egy divatlapból, sőt, inkább egy videoklipből lépett volna ki. Ilyenkor általában az is rögtön szembe tűnik, hogy ezek a menő arcok egyáltalán nem feltétlen az aktuális szépségideál megtestesítői. Lehet, hogy túlsúlyosak, lehet, hogy görbe a lábuk, csálé a foguk, ősz a hajuk, lehet, hogy már nagymama korban vannak vagy valamilyen fogyatékkal élnek, de ezzel együtt olyan erőteljes a stílusbeli önkifejezésük, hogy az egyenesen irigylésre méltó.
Azokban a városokban, ahol nagyon nagy hangsúlyt kap a divat, általában az utca embere is sokkal bátrabb az öltözködésben.
Párizsban például az úgynevezett city look nyit egészen új dimenziókat. Bizonyos ruhadarabok, divatkiegészítők és életstílusok egyszerűen képesek arra, hogy megkülönböztessék a világ nagyvárosait egymástól. Ha például a „La Parisienne” fogalomra gondolunk, azaz a tipikus párizsi nőre, akkor nem elsősorban ruhadarabok jutnak eszünkbe, sokkal inkább a városhoz köthető modor, értékek és viselkedési minták, amelyek persze az öltözködésben is visszatükröződnek. De ez messze túlmutat az olyan kliséken, mint egy piros svájci sapka.
Japánban teljesen másképp alakult a street style, ott az iskolás lányok vették a kezükbe az irányítást, és esetenként tudatosan, esetenként akaratlanul a japán divat diktátorai lettek. Utcai stílusuk nem valamiféle szubkulturális vagy politikai állásfoglalás, esetükben sokkal inkább az innovatív megközelítés hozott nemzeti szintű változást.
A felsorolásból London sem hiányozhat, a világ egyik legmeghatározóbb divatfővárosa, ami azért is nagyon különleges, mert stílusa magában hordozza a királyság és a tradíciók erejét. Mivel azonban kifejezetten multietnikus városról van szó, az általánosan népszerű divatkoncepció mellett nagyon nagy szerepet kap a street style mint a társadalmi és kulturális identitás kifejezőeszköze. A brit divatrajongók nyitottan, rugalmasan és innovatívan tekintenek a divatra, és hatalmas bizodalmuk van a fiatal tehetségekben.
És végül, de nem utolsó sorban itt van New York, ahol bármi megtörténhet… és meg is történik. Pizsamában és tűsarkúban kutyát sétáltatni, tüllszoknyában és koronában a pékségbe menni, melltartóban és bundában grasszálni augusztusban… mind teljesen normális dolog. Engem a már említett New York-i street style Instagram-oldal tanított meg arra, hogy nincs olyan, hogy egy ruhadarab mire való és mire nem, nincs olyan, hogy túl kövér, túl öreg, túl vastagcombú legyek bármihez is, nincsenek szabályok, nincs határ, és az egyetlen, aki diktál, az én vagyok. Más kérdés, hogy ez Budapest utcáin egyelőre nem is ilyen egyértelmű…
5 street style lecke, amitől izgalmasabb lehet az öltözékünk
1. Mindenkinek kell egy pár igazán ütős cipő
A lábbeli képes tökéletessé tenni, de akár romba is dönteni egy öltözéket. Nem hiányozhat a ruhatárunkból egy pár igazán különleges magas sarkú. Lehet ez valami élénk színű, vagy drága dizájner darab, de ha illik hozzánk, új szintre emelheti az egész megjelenésünket.
2. Nem kell félni a színektől
Nem cél mindig beleolvadni a környezetbe, sőt! Az élénk, vibráló színek azonnal kiemelnek a tömegből. Ha valakinek egy neonszínű blúz vagy nadrág túl sok, akkor érdemes színes kiegészítőket választani, azok is megteszik hatásukat.
3. A farmer sosem melléfogás
Még a street style-nak is vannak biztos és örök darabjai, ilyen a farmer. A mostani szezonokban különösen menő, mégpedig minden mennyiségben. A street style is arra buzdít, hogy öltözzünk tetőtől talpig farmerbe, és nem hibázhatunk.
4. Egy jó rúzs mindig legyen kéznél
Nem mindenkinek van kedve folyamatosan sminket viselni, főleg ebben a nagy melegben. Egy hangsúlyos, vagy akár extrém színű rúzs mindig azt a hatást kelti, mintha ki lennénk festve, és abban is segítségünkre van, hogy egyedibbé tegyük a megjelenésünket.
5. Élő kiegészítők
Lehet azt fokozni, amikor Carrie Bradshaw valami oltári vagány szettben vonul New York utcáin? Hát persze, mégpedig azzal, hogy a barátnői is vele tartanak. A street style nem feltétlen magányos műfaj, csoportosan is tökélyre lehet vinni. Aki pedig nem bízik embertársai egyediségében, az egy karakteres kutyával is tökéletesítheti utcai megjelenését.
Kiemelt kép: Getty Images / Canva