A világ első divatdiktátorának az 1825-ben született Charles Frederick Wortht tartják. Ő volt az első, aki a korábbi gyakorlattal ellentétben nem úgy elégítette ki megbízói igényeit, hogy figyelembe vette összes kívánságukat, hanem divatházat alapított House of Worth néven, és kerek perec megmondta, mit viseljenek a vásárlói. A divattörténészek őt tartják az haute couture atyjának is. Worth 1895-ben meghalt, az általa kialakított modell azonban több mint száz évig megmaradt. Napjainkban viszont fordult a kocka, akár egy eldugott faluban élő tinédzser is lehet divatikon, és a trendek alakulását ma már számos másik tényező is befolyásolja.
A hagyományos nagy divatházak persze most is hatással vannak a divatra, a populáris trendek alakulásában azonban egyre kisebb szerepet játszanak. Ma több kulcsfontosságú forrás is létezik, ahonnan a trendek erednek, majd duzzadnak akár világméretűvé. Ilyen forrást jelentenek a kifutók, az utcai stílus, azaz a street style, a hírességek, valamint a bloggerek, influenszerek. Lássuk szép sorjában, hogyan hatnak öltözködésünkre az imént felsoroltak.
A kifutók hatalma
Napjaink aktuális trendjeinek alakulásában természetesen még mindig nagy szerepet játszik, hogy a tervezők milyen kreációkat álmodnak meg és mutatnak be a New York-i, a milánói, a párizsi vagy épp a londoni divathéten. A klasszikus divatrajongók minden alkalommal kíváncsian várják, hogy mivel rukkolnak elő kedvenc tervezőik. Annak, hogy ez mindig hatással van a divatra, igen egyszerű és prózai oka van: a divattervezők rendszerint nagyon tehetséges művészemberek, akik tudják, hogyan mutatnak majd kreációik a lehető legvonzóbban a kifutón. Előfordul az is, hogy egy-egy divatbemutató olyan meghatározóra sikerül, hogy önmagában képes trendet teremteni. A 2014-es tavaszi New York-i divathéten Diane von Furstenberg elárasztotta rendezvényét úgynevezett crop topokkal (olyan felsőkkel, amelyek láttatni engedik a rekeszizmokat), és ez az áradás nem állt meg a kifutón: 2014 tavaszának egyik legmeghatározóbb divattrendje lett.
Az új diktátor: az utca embere
Bár a street style kifejezés talán újnak hat, a divattörténészek szerint az utcai stílus már a második világháború utáni időszaktól kezdve formálja a divatot. A mai értelemben vett street style a brit divatkultúrából származik, és egészen átfogó módon közelít a divathoz. Keresztezi egymással a különböző stílusokat, különbözik a tömegízléstől, nem köti magát szigorúan az aktuális trendekhez, és az egyént, az utca ismeretlen emberét helyezi a középpontba. Az ő egyénisége és önkifejezése legalább annyira fontos, mint a ruhadarabok, amelyek segítségével ezt megteszi. Ez több mint stílus, valahol performansz is, amelyben az egyén – nem visszariadva akár a túlzásoktól sem – demonstrálhatja saját stílusát, aktuális hangulatát. A street style a divat egyik leginkább virális, azonnali, akár függőséget is okozó aspektusa, amely komoly hatással van a divat alakulására és a fogyasztók szokásaira. Az Instagram tökéletes táptalajt biztosít e stílus burjánzásának. Míg azelőtt külön blogok léteztek, amelyeken a fotósok kimondottan erre specializálódtak (ennek egyik legikonikusabb képviselője a The Sartorialist nevű blog volt), az Instagram térnyerésével ellepték a közösségi médiát az amatőr street style rajongók is, illetve még nagyobb népszerűségre tettek szert az ezzel foglalkozó profik.
De mit is jelent tulajdonképpen a street style kifejezés? Nincs mögöttes jelentése, azokra a mindennapi viseletekre utal, amelyek bármikor szembejöhetnek velünk az utcán, és ha ez megtörténik, inspirálhatnak bennünket. A street style az egyik legékesebb bizonyítéka, hogy tulajdonképpen bárki hatással lehet nemcsak arra, hogyan tekintünk a divatra, de magára a trendekre is. Ez egy rendkívül népszerű irányzat, hiszen ezek az öltözékek könnyen leutánozhatók, és az emberek nagyobb kedvvel követnek egy hozzájuk hasonló „hétköznapi” embert, akivel tudnak azonosulni, mint egy bikinimodellt.
Arra, hogy mekkora hatással van a street style a trendek alakulására, kiváló példa a fesztiváldivat, amely ha nem is az utcán, de legalábbis a szabadtéren kezdődött, mégpedig a világhírű amerikai Coachella Fesztiválon, amelyet a kétezres évek elején rendeztek meg először, és amely a street style jeles képviselőinek Mekkájává vált. Már az első évben olyan meghatározó stílusjegyek jelentek meg a fesztiválozók körében, hogy a tervezők inspirációt merítettek belőle, beépítették következő kollekcióikba, és kisebb módosításokkal több szezonon keresztül használták.
Sztárok, akik diktálnak
A hírességek mindig is nagy szerepet játszottak a trendek alakulásában, nem véletlen, hogy a világmárkák fontosnak tartják, hogy megszerezzék valamelyik szupersztárt aktuális kampányukhoz, vagy hogy az ő ruháikat válasszák a vörös szőnyegre. A híres embereket a paparazzók kora óta szinte mindenhova követjük, a közösségi média térnyerésével pedig soha nem látott mértékű bepillantást kaphatunk az életükbe. Akivel szimpatizálunk, vagy akiért netán rajongunk, az nagy hatással lehet saját ruhaválasztásainkra is. Számokkal is bizonyítható, hogy a hírességeknek sokkal nagyobb eléréseik vannak a közösségimédia-felületeken, mint a divatmagazinoknak. A cikk írásakor Selena Gomeznek 426 millió követője van az Instagramon, míg a Vogue magazin ennek alig az egytizedével, 45,4 millió követővel büszkélkedhet, súlyosan lemaradva további olyan divatikonok mögött, mint a Z generációs szupersztár, Zendaya (184 millió követő) vagy a kortalan Jennifer Lopez (249 millió követő). Az elmúlt években több híresség is kivívta magának a trendteremtő státuszt. Ilyen például Sarah Jessica Parker, Blake Lively vagy Meghan Markle.
Követőik árgus szemekkel figyelik, milyen fazonokat választanak, milyen kiegészítőkkel dobják fel öltözékeiket, milyen kézitáska válik ikonikussá a kezeik között. A tervezők számára is fontos támpontot jelentenek, hiszen rajtuk keresztül nagyon jól felmérhető, mi tetszik az embereknek, miért rajonganak, és mi jelenti számukra az inspirációt az öltözködésben. A hírességek hatása olyan nagy, hogy tervezőket tehetnek egy pillanat alatt világhírűvé, trendeket alkothatnak a semmiből. Hányan vagyunk, akik még soha nem hallottunk Manolo Blahnikról, Carrie cipőgyűjteménye azonban a Szex és New York sorozatból az egész világot meggyőzte, hogy ő az egyik legnagyobb név a cipőtervezők között. De biztosan sokan emlékeznek Brigitte Bardot ejtett vállú felsőire, Kate Moss leopárdminta-mániájára vagy épp Paris Hilton plüss szabadidőruháira. Ezek mind olyan viseletek, amelyek az ő közreműködésükkel váltak világtrenddé.