Magyarországon is a Barbie-t keressük – de jó lesz ez a gyerekeknek?

A Barbie-hatás mindenhol jelentkezik, természetesen az eladásokban is. Jó lesz ez a gyerekeknek?

A Barbie-hatás nemcsak mozitörténeti mérföldkövet hozott (Greta Gerwig lett az első női rendező, akinek filmje elérte az egymilliárd dolláros bevételi álomhatárt), de igazi popkulturális jelenséggé is vált: a fél világ rózsaszínben úszik. Vannak, akik nagy hatású alkotásnak tartják, mások szerint nem is túl forradalmi (kritikánkban is írtunk róla), és persze vannak helyek, mint például Kuvait vagy Libanon, ahol be is tiltották a film forgalmazását. (Libanon, ami alapvetően az LMBTQ+ közösség menedékének számít a meglehetősen konzervatív Közel-Keleten, és ott tartottak először Pride felvonulást 2017-ben a régióban, tavaly újra ellenséges hangot ütött meg az LMBTQ+ közösséggel, amikor is Bassam Mawlawi ügyvezető libanoni belügyminiszter határozatot hozott arról, hogy betiltja a „szexuális perverziót népszerűsítő” rendezvényeket az országban.)

De Barbie tarol, és mint az várható volt, ez nemcsak a filmeseknek, de a Mattelnek, vagyis a babát forgalmazó cégnek is igen jól jön. A Mattel – csakúgy, mit oly sok más játékgyártó cég, hatalmas visszaesést produkált a Covid óta, ez viszont most megfordulni látszik.

A Mattel legalább 100 márkakapcsolatot kötött olyan cégekkel, mint a Gap, H&M, Zara és egyéb ruházati márkák – sőt még padlóburkoló vállalat is van közöttük –, amelyek mind meglovagolják a Barbie-hullámot, és ontják magukból a babás termékeket.

A Mattel azonban a licencelt termékek eladásából származó bevételeknek csak töredékét szerzi, így a vállalat továbbra is a saját játékai eladására támaszkodik az eredményesség érdekében. Ami, mint azt még júliusban jósolták, legkorábban az év vége felé hozhat látványos adatokat. A folyamat kétségtelenül elindult.

A film babái (Kép: Mattel)

„A babák eladásai 56%-kal nőttek” – mondta Harley Finkelstein, a Mattel e-kereskedelmi platformját működtető Shopify elnöke. A  Mattel játékgyártó részvényeinek értéke viszont még ennél is jobban kilőtt. A Daily Mail összesítése szerint év eleje óta közel 1,3 milliárd dollárral többet érnek a cég részvényei, mint egy évvel korábban. Gazdasági elemzők szerint a Barbie-jelenség olyan mértékben járulhat hozzá a Mattel részvényeinek értéknövekedéséhez, hogy év végére akár a 8,5 milliárd dolláros összértéket is elérheti a cég.

Barbie babák mindenfelé

Természetesen már a piacon van a filmes babakollekció is, amelyet nem csak gyűjtőknek ajánlanak, bár természetesen gyűjtői darabok is készültek a szereplőkről, például a Kate McKinnon által alakított furcsa Barbie-ról is. Az Amazonon már július végén a legeladottabb játékok top 100-as listájára került két Barbie-tematikájú játék is. Új adatok még nincsenek, de nem lennénk meglepve, ha elárasztanák a listát a Barbie-k, Kenek és mindenféle kellékeik.

A furcsa Barbie (kép: Mattel)

Itthon is Barbie-t keressük

Magyarországon és a régióban a premier után szinte azonnal az ikonikus babákat kezdték keresni a fogyasztók, például az árukereső.hu-n is. Itthon 75 százalékkal ugrott meg az érdeklődés Barbie iránt, míg Csehországban és Szlovákiában 30% körüli értékkel nőtt a keresések száma. Egyértelmű tehát, hogy az élőszereplős adaptáció újra felkeltette az érdeklődést a termék iránt. Ha valaki szokta nézegetni a Facebook Marketplace nevű virtuális piacát, bizonyára tapasztalta, hogy egyre több Barbie-s „kincs” jön szembe mostanában. Előfordulhat, hogy a film a szülőkben izzította fel a nosztalgia tüzét, de az is lehet, hogy új rajongókat vonzott maga köré a márka.

Babázásra fel!

A gyerekek szempontjából csak jól jön a Barbie-láz, hiszen amint azt egy 2020-as tanulmány is kimutatta, babázás közben aktivizálódik az agy társas készségekért, például az empátia kifejlődéséért felelős része. Ezek a készségek pedig meghatározóak lehetnek a gyerekek későbbi érzelmi, szociális élete, valamint iskolai sikerei szempontjából. A szociális információ feldolgozási képességért felelős agyi terület működése nagyobb az egyedül folytatott babázás, mint mondjuk tabletezés során.

A felfedezések a fiúk és lányok, valamint a különböző korcsoportok (4 és 8 éves kor között) egybehangzóak voltak.

Ami ráadásul ahhoz is vezet, hogy felnőttként sikeresebbek legyenek. A tanulmányról, illetve a babázás lányokra és fiúkra egyaránt gyakorolt jó hatásairól ebben a cikkben írtunk bővebben.

Kiemelt kép: Egy Barbie babákkal teli játékbolt kirakata a Barbie film és divat című kiállítás mellett 2023. augusztus 3-án Madridban, Spanyolországban – Fotó: David Benito/Getty Images