Az egyre szélsőségesebb időjárási jelenségek és a nyomukban megszaporodó természeti csapások – áradások, földcsuszamlások és -rengések, erdőtüzek és hurrikánok – következtében sokak érezhetik úgy, hogy a világba vetett biztonságérzetük megrendült. Sokfelé a hétköznapok részévé vált felkészülés a legrosszabbra. S hogy ez egyre többeket érint, mutatja az a megnövekedett érdeklődés is, ami az Egyesült Államokban tapasztalható a kifejezetten válsághelyzetekben bevethető felszerelésekkel, készletekkel összefüggésben – számol be a jelenségről a CNN.
Az Egyesült Államok Katasztrófavédelme (Federal Emergency Management Agency – FEMA) egy 12 pontos iránymutatás részeként többek közt túlélőkészlet összeállítását is javasolja a lakosság számára. Bár sokan azt választják, hogy maguk gyűjtik össze az ehhez szükséges felszerelést, számos kiskereskedő csapott le a lehetőségre komplett készletek forgalmazásával.
„Tapasztalataink szerint az emberek általában maguknak szeretnék összerakni a saját készleteiket. Ez viszont sokkal több időbe telik és jóval drágább, mintha egy, már összeállított csomagot vásárolnának meg.
A célunk az, hogy leegyszerűsítsük ezt a folyamatot”
– idézi az egyik legnagyobb vészhelyzeti készleteket szállító vállalat, a Ready America alelnökét a CNN.
Az ilyen típusú készletek az alapvető elsősegélycsomagoktól kezdve az autóindító „kézi bikázókon” át nem romlandó élelmiszereket, takarókat, vízálló gyufát, vízszűrőket is tartalmaznak – sok más egyéb holmi mellett.
A gyártók az elmúlt években – nem meglepő módon – növekvő eladásokat tapasztaltak a piacon. Trevyn Reese elmondása szerint a Ready America 2017 és 2022 között 83%-kal növelte értékesítését: csak a Hilary trópusi vihar betörése előtti héten a vészhelyzeti hátizsákok több mint 350%-kal, a vészhelyzeti tápegységek eladásai pedig 2300%-kal nőttek Kaliforniában. A Sirius Survival és az Uncharted Supply Company, melyek az Amazonon és a Walmarton keresztül árulnak készleteket, szintén növekedést tapasztaltak az elmúlt években: az Uncharted becslése szerint 2023 lesz az eddigi legjobb évük. Néhány vállalat a növekedést a természeti katasztrófáknak tulajdonítja.
„A természeti katasztrófák szinte mindig növelik az eladásokat”
– fogalmaz Joel Stuart, a Sirius tulajdonosa, hozzátéve, az utóbbi időben több készletet szállítanak Hawaiira, az ottani tűzvész óta. Az Uncharted vezérigazgatója és alapítója, Christian Schauf ugyanakkor azt mondja, ők nem tapasztaltak kiugró értékesítési hullámokat a hurrikánok vagy tornádók nyomán. A kaliforniai erdőtüzek idején azonban kissé megugrottak az eladásaik, amik általában hosszabb ideig tartanak. „Úgy látom, hogy az emberek még mindig inkább reaktívak, mint proaktívak” – teszi hozzá Shauf.
Abban viszont mindhárom vállalat vezetője egyetért, hogy a Covid-19 világjárvány 2020-as berobbanása egyértelműen a katasztrófakészültséget helyezte előterébe. A pandémia terjedése, a bizonytalanság jelentősen fellendítette a piacot: ebben az évben mindegyikük jelentős növekedést könyvelt el.
„Nagy volt akkor a bizonytalanság a világban – mondja Stuart. – Azóta pedig már egyre többen elgondolkodnak azon, hogy valamilyen szinten megpróbáljanak felkészülni egy vészhelyzetre”– fűzi hozzá.
Ezt pedig a szövetségi adatok is alátámasztják: a FEMA 2022-es felmérése szerint a felnőttek 55%-a több lépést is alkalmazott az ajánlott 12-ből, ami bár a 2020-as 68%-hoz képest csökkenést jelent, ugyanakkor még mindig majdnem 10%-kal magasabb, mint 2017-ben.
Több kutatócég becslése szerint a túlélőeszközök globális piaca több mint egymilliárd dollárra tehető, és évente várhatóan további 7%-kal fog növekedni: a következő évtizedben pedig meghaladja a 2 milliárd dollárt.
Amit pénzzel nem lehet megvenni
A kiskereskedők által értékesített vészhelyzeti készletek ára elég nagy szórást mutat: a 30 dollártól akár 500 dollárig is terjedhet (a felső kategóriás készletek már többnapos és többszemélyes túlélőcsomagok). Bár sok szakértő szerint a túlélőkészletek vásárlása hasznos lehet, a legfontosabb felkészülési intézkedések nem a pénzen múlnak.
„Senki ne gondolja, hogy ha valamit nem engedhet meg magának, akkor nem lesz felkészülve
– üzeni Lea Crager, a FEMA Ready Campaign igazgatója, aki szerint sokmindent anélkül is meg lehet tenni, hogy komoly összegeket adnánk ki érte. – Akinek van gyereke, üljön le, és beszélgessen el vele, például arról, hogy mi lesz, ha épp akkor történik valamilyen váratlan esemény, miközben iskolában vagy táborban van? Menjetek végig velük a különböző forgatókönyveken” – hívja fel a figyelmet, hozzátéve, a gyermekteleneknek is természetesen ugyanúgy át kellene gondolniuk ezeket a dolgokat.
Crager óva int attól, hogy a katasztrófakészletek beszerzésével bárki hamis biztonságérzetbe ringassa magát.
„Az ember elkölt egy bizonyos összeget a készletre, azt hiszi, hogy készen áll.
De vajon mindenki (a háztartásban) tudja is, hogy például mit kell kezdeni azzal, ami benne van?” Schauf azt is mondja, hogy egy készlet megvásárlása nem jelenti automatikusan azt, hogy valaki felkészült, ezért is indított egy közösségi hírlevelet, hogy segítsen másoknak a katasztrófatervek elkészítésében.
A Vöröskereszt szerint – már ha van – érdemes bizonyos időközönként felülvizsgálni a vészhelyzeti tervet, továbbá azt is nagyon ajánlja, hogy vegyünk részt elsősegélynyújtási, újraélesztési tanfolyamon: például arra az esetre, ha egy válsághelyzetben nem állna rendelkezésünkre segítség.
Kiemelt kép: Getty Images