Ő készítette minden idők legjobb címlapját John Lennonról, majd a második legjobbat is a várandós Demi Moore-ról. A világ egyik legjobb és legismertebb fotósa, akinek minden híresség állt már a kamerája előtt, még II. Erzsébet is. Hogy mitől ő a legjobb? Mert modelljének olyan arcát mutatja meg, amit előtte még senkinek nem sikerült észrevennie.

Anna-Lou Leibovitz 1949. október 2-án született Connecticutban. Anyja tánctanár volt, apja pedig a légierő alezredese, akinek a munkája miatt a hatgyerekes család két-három évente új városba költözött. Ekkor tanulta meg, hogyan kell gyorsan új barátokat szerezni, és kollégái máig ezt a közvetlenséget tartják legjobb tulajdonságának. Pillanatok alatt eléri, hogy modelljei közel érezzék magukhoz, és levetkőzzék a tartózkodásukat – gyakran a ruhájukkal együtt. Meglepően sokszor készít ugyanis aktképeket. Azt mondja, azért, mert ahogy lekerülnek a ruhák, velük együtt a gátlások és a modorosságok is semmivé foszlanak. Ami marad, az a személyiség lényege. Ő pedig ezt akarja megörökíteni.

Eredetileg rajztanárnak készült, de hamar rádöbbent, nincs ahhoz türelme, hogy hónapokig üljön egyedül egy műteremben. Ekkor iratkozott be egy fotótanfolyamra, ahol először az bűvölte el, milyen gyors a folyamat. Az ember kattint egyet, majd bemegy a sötétszobába, és néhány óra múlva a kezében tarthatja az eredményt. Innentől kezdve mindig nála volt a kamerája, magával vitte akkor is, amikor elment egy háborúellenes tüntetésre. Az ott készült képekkel kopogtatott be 1970 nyarán a Rolling Stone magazinhoz. A szerkesztő szeme megakadt az egyik fotón, amelyen a korabeli Amerika egyik legnagyobb költője, Allen Ginsberg épp egy füves cigit szívott. Ez a kép annyira különbözött mindentől, amit korábban látott, hogy a fotót a címlapra tette, a fia­tal lánynak pedig munkát kínált. Két év múlva Leibovitz­ lett az újság vezető fotóriportere, és a következő tíz évben száznegyvenkét címlapfotót gyártott. Köztük azt, amelyet azóta is minden idők legjobbjának tartanak: ahol a meztelen John Lennon szinte rátekeredik a mellette ruhában fekvő Yoko Onóra. Bár eredetileg csak Lennont kellett volna lefotóznia, a férfi ragaszkodott hozzá, hogy páros portré készüljön róluk. Leibovitz ekkor mindkettejüket arra kérte, hogy vetkőzzenek le, de Ono erre nem volt hajlandó, és milyen jól tette! A kép felforgatja a hagyományos művészettörténeti kánont, amely a nők meztelenségére épül, és sebezhetőnek, kiszolgáltatottnak mutatja a férfit, akit akkoriban istenként imádott a világ. Persze abban, hogy a kép legendássá vált, szerepe van annak is, hogy mindössze öt órával később lelőtték a híres énekes-zeneszerzőt, így ez az utolsó portré róla. 

Leibovitz a magazinnál töltött évek alatt lefotózta a kortárs rockzene minden hírességét, és Mick Jaggerrel még egy féléves turnéra is elutazott. Ahhoz, hogy jó képeket csinálhasson, láthatatlanná kellett válnia, ezért mindent megtett, hogy ne lógjon ki a banda tagjai közül. Ezért fogadta el az általuk kínált kábítószert is, aminek sajnos rabja lett. Egy túladagolás után döntött úgy, hogy elvonókúrára megy, és munkahelyet vált. Így lett 1983-ban a Vanity Fair, majd 1998-tól a Vogue fotósa. 

Határtalan ragyogás

Ezek a magazinok, akárcsak korábban a Rolling Stone, teljes művészi szabadságot adtak neki – plusz óriási büdzsét. Igazi világsztárokat fotózhatott, elképesztő díszletek között, gyönyörű ruhákban, hihetetlen helyszíneken, harminc-negyven fős stáb kíséretében. Semmi nem szabott határt a fantáziájának, ő pedig élt a lehetőséggel, és hagyományos sztárfotók helyett igazi műalkotásokat hozott létre. Olyan ikonikus képeket, amelyek a mai napig meghatározzák, hogyan látjuk a világot. Modelljei között nemcsak Hollywood hírességei voltak, de Václav Havel, a dalai láma és még Donald Trump is. 

Igazán híressé azonban az 1991-es Demi Moore-címlap tette, amely mai szemmel nézve teljesen megszokott, sőt szinte közhelyes is, de a kilencvenes évek elején az anyai test tabu volt, amit rejtegetni illett. Maga a felkérés is úgy szólt eredetileg, hogy Leibovitz­ csak portrét készítsen a színésznőről, és ügyesen rejtse el, hogy gyereket vár. Ő azonban nem fogadott szót. Olyan képet készített, ahol semmi más nincs a gyönyörű színésznőn, mint a harminchárom karátos gyémánt­gyűrűje. Egyik kezével a mellét takarja, másikkal hatalmas pocakját öleli át gyengéden. A szerkesztőség végül beleegyezett, hogy ez kerüljön a címlapra – ám a döntés óriá­si felháborodást keltett. A képet egyesek sértőnek találták – mások viszont úgy vélték, épp itt volt az idő az anyaság szépségének bemutatására. Leibovitz később, amikor maga is gyereket várt, önmagát is ilyen pózban fotózta le, és 2017-ben a teniszbajnok Serena Williamset is.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .