A divat a kezdetektől fogva szerves része a filmkészítésnek, ahogyan évezredekkel, a mozik létezése előtt is meghatározó szerepet játszott a világ színházaiban. És nem véletlenül: mivel az öltözködés részben az önkifejezés eszköze, a filmekben szereplő karakterekről is többet tudhatunk meg általa.
A divat mint önkifejezési eszköz ma már nemcsak az elit kiváltsága, a fokozódó érdeklődéssel párhuzamban pedig a populáris kultúrában – filmekben, sorozatokban, televíziós műsorokban és könyvekben – is hangsúlyosabb szerepet kapott. Persze vannak olyan „sikkes” alkotások, amelyek még mélyebbre ásnak a témában, és magát az öltözködést, illetve a divatipar megosztó és különös világát állítják középpontba – gondoljunk csak Az ördög Pradát visel című filmre Meryl Streep és Anne Hathaway briliáns főszereplésével. Legyen szó olyan hatalmas és világhírű márkák születéséről, mint a Gucci, vagy arról a kritikáról, miszerint a divatipar kegyetlen hely is tud lenni, számtalan alkotás született és születik manapság a témában – íme, a kedvenceink!
Pret-a-porter – Divatdiktátorok (1994)
A divatcégek szatírájaként elhíresült filmvígjáték jeleneteiben fotósok, divatújságírók és gazdag vásárlók gyűlnek össze, hogy szemrevételezzék világ legkapósabb divattervezőinek alkotásait a párizsi Prêt-à-Porter divatbemutatón. A komédiában a divatszakma kulisszái mögé is betekintést nyerhetünk, miközben a párizsi rendőrség egy feltételezett gyilkosság ügyében nyomoz. Unatkozni pedig egy pillanatra sem fogunk, hiszen a divat fővárosában bármi megtörténhet…
A neves színészek (Julia Roberts, Sophia Loren, Kim Basinger) mellett pedig a divatszakma nívós képviselői is feltűnnek: többek között Naomi Campbell, Linda Evangelista és Claudia Schiffer is tiszteletét teszi a vígjátékban.
A Gucci-ház (2021)
A Gucci luxuscéget alapító család életét bemutató film 2021-ben debütált a mozikban. Ridley Scott alkotása a mindig önazonos Lady Gaga (Patrizia Reggiani) átütő főszereplésével hozza felszínre a család mögöttes problémáit: a rokonok, házastársak között húzódó hatalmi harcokat, áskálódásokat, félbeszakított divatbemutatókat, adóhatósági vizsgálatokat és különös haláleseteket.
Bár gazdag cselekményszál ide vagy oda, a kritikusok szerint a rendezés meglepően unalmasra sikerült, és tulajdonképpen Lady Gaga kiemelkedő játéka az egyetlen, ami megmenti a divatfilmet. De persze ott vannak azok a bizonyos ízlések és pofonok is…
Szörnyella (2021)
A finoman szólva divatérzékeny Szörnyella de Frász a 101 kiskutya című rajzfilmmel robbant be a popkultúrába. Miután Glenn Close főszereplésével két élőszereplős mozifilm is napvilágot látott, a Disney úgy döntött, hogy elkészíti a démoni karakter igencsak megrázóra sikerült eredettörténetet is, melyből megtudhatjuk, miért is akar Szörnyella de Frász (Emma Stone) kutyabőrből készült kabátokat hordani.
Mivel a fiatal Szörnyella édesanyja gyilkosán igyekszik bosszút állni, illetve ez viszi előre az életben, Disney ide vagy oda, mi nem ajánlanánk családi mozinak. Azonban ha valakit az átlagnál jobban érdekel a divattervezés világa, és Emma Stone-t is szívesen látná egy igazán testhezálló szerepben, annak a film szuper kikapcsolódást nyújthat a hétvégére.
A szomorúság háromszöge (2022)
A cannes-i filmfesztiválon bemutatott svéd szatirikus film nem véletlenül nyerte el az esemény legnagyobb értékű díját, az Arany Pálmát. A történet a mai divatszakmában dolgozók számára ismerős jelenettel kezdődik: férfimodelleket castingolnak egy fotózáshoz. Az egyik fiú közülük Yayával, egy népszerű, ám annál felszínesebb influenszerrel jár, akivel meghívást kapnak egy luxushajóra.
A hajón egyszerre vannak jelen a dúsgazdag gyártulajdonosok, az oligarchák, az ingyenes utat élvező internetes tartalomgyártók, utaskísérők, takarítók és karbantartók. Az utazás során a szegények és gazdagok közötti határvonal idővel azonban elmosódik, ezzel pedig egy olyan üres és kegyetlen világba nyerhetünk betekintést, amit ma kapitalista társadalomnak hívunk.
Utolsó éjszaka a Sohóban (2021)
Az Anya Taylor-Joy és Thomasin McKenzie főszereplésével készült pszichothriller a mai kor és a ’60-as évek között ugrál: Ellie (McKenzie) Anglia zord vidékéről Londonba költözik, hogy beteljesítse álmát, és divattervezést tanuljon egy neves helyi iskolában.
A beilleszkedés azonban nem megy egyről a kettőre, és amikor albérletre cseréli a kollégiumot, Ellie hirtelen a múltban találja magát, ahol bálványával, a káprázatos Sandie-vel találkozik (Taylor-Joy). A dolgok azonban csak a felszínen csodálatosak, a ’60-as évek Londonja ugyanis nem egészen az, mint aminek elsőre látszik…
Kiemelt kép: Jelenet Az örgöd Pradát visel című filmből (YouTube)