Főleg, mióta nemcsak egy napig, hanem egy egész hétvégén, egyes kereskedőknél egész héten át tart a „óriási leárazás”, a „kihagyhatatlan ajánlat” és a „soha vissza nem térő lehetőség.” Kicsit olyan, mintha ezekben a napokban csalárd mailek szerkesztői fogalmaznák a reklámszövegeket is: az üzenetek azokat is vásárlásra buzdítják, akiknek eszük ágában sem volt költeni. Aggasztó hírek szerint egyre többen vannak, akik ha kell, hitelfelvétellel rohannak az akciók után.
A vásárlás ünnepének is nevezett akció időzítése nem véletlen: a november végi Black Friday remek alkalom a kereskedelem számára, hogy karácsony előtt egy hónappal berúgja a motort, és idejekorán pénzköltésre buzdítson. Sok vásárló pedig úgy van vele, inkább most, az „akciók és árengedmények időszakában” veszi meg szerettei karácsonyi ajándékait, mint pár héttel később, amikor nemcsak drágább lesz, de esetleg el is fogy. De vajon tényleg olyan zseniálisak ilyenkor az árak? Tényleg kihagyhatatlan lehetőség ilyenkor vásárolni? Szakértők szerint ebben az időszakban több tényező is inkább abba az irányba hat, hogy végül mi járjunk pórul.
A Black Friday akciók a csalókat is aktivizálják
A Black Friday időszaka nemcsak a tisztességes (bár kétség kívül profitorientált) kereskedőket sarkallja akciózásra. Aktivizálják magukat a csalók is, nekünk pedig sokszor nagyon nehéz megkülönböztetnünk a törvényes reklámokat a csalásoktól, melyek a kétségbeesett, már az ünnepekre vásárlók és a fekete péntek híveinek gyenge pillanatait szeretnék kihasználni. Nemcsak a kereskedők, de a csalók is nagyon jól érzik magukat a néhány napos fejvesztett vásárlási pánik időszakában, utóbbiak a technológia fejlődésével egyre ügyesebbek, és ebben a forgalmas vásárlási időszakban tökéletes lehetőséget kapnak arra, hogy kihasználják a megnövekedett tranzakciómennyiséget, és lesből csapjanak le.
Nem csalás, csak ámítás
A Black Friday nemcsak a csalóknak kedvez, a kereskedők is (érthető módon) hasznot akarnak húzni abból, ha úgy költünk, mintha nem lenne holnap. Ez abból is látszik, hogy a cégek gyakran a fekete péntek utáni napokban, sőt hónapokban is fenntartják a fekete pénteki ajánlatokat, és ezt a napot inkább arra tartják fenn, hogy az ajánlataikat jobbnak tüntessék fel, mint amilyenek valójában.
Könnyen előfordulhat, hogy egyes termékek a következő hónapokban is megmaradnak a kedvezményes áron, ami azt jelenti, hogy a látott kedvezmény mégsem volt olyan exkluzív.
A Which? nevű angol próbavásárlási és tesztoldal nemrég mini kutatást végzett a témában és arra az igen érdekes eredményre jutottak, hogy a fekete pénteken kínált vizsgált termékek mindössze 2%-a volt valóban a legalacsonyabb áron aznap. A 208 vizsgált termék közül mindössze ötről derült ki, hogy a Black Friday leárazások során volt a legolcsóbb, míg a fennmaradó 98% vagy olcsóbb volt később, vagy megtartotta ugyanazt az árat az eseményt megelőző vagy követő hat hónapban.
Feleslegeset venni, rosszat venni
A Black Friday akciók során sokszor saját magunkat is becsapjuk. Az öles betűkkel figyelemfelkeltő színekkel megfogalmazott akciók arra csábítanak, hogy olyasmit is megvegyünk, amire valójában semmi szükségünk, hiszen a termék vonzerejét egyedül jó (vagy annak tűnő) ára jelenti. Az akciók hevében hajlamosak lehetünk arra is, hogy a terméknek kizárólag erre a tulajdonságára figyeljünk és annak paramétereit nem vetjük össze más termékekével. Így végül egy valóban olcsó, de könnyen lehet, hogy rossz minőségű termékhez jutunk, annál is inkább, mert ezt az időszakot a kereskedők arra is felhasználják, hogy az egyébként kevésbé kelendő termékek készleteit kiseperjék.
Mit tehetünk? Tippek Black Friday vásárláshoz
Szakértők a következő óvintézkedéseket javasolják:
Kutassunk!
Ha valóban szükségünk van egy termékre, akármikor is szeretnénk megvenni, végezzünk előtte alapos kutatómunkát. Hasonlítsuk össze különböző gyártók hasonló termékeinek paramétereit, majd ha kiválasztottuk a nekünk tetszőt, járjunk utána, milyen áron kínálják azt a különböző kereskedők. Kiderülhet, hogy az egyik cég „nem akciós” ára kedvezőbb a másik Black Friday ajánlatánál. Ebben a cikkben is adtunk tippeket ehhez.
Gondoljuk át!
Tényleg szükségünk van, pláne karácsony előtt az adott holmira? Ha nem ajándéknak szánjuk, és emiatt nem feltétlenül szükséges a fa alá kerülnie valamilyen terméknek, sokkal jobban járunk, ha megvárjuk a karácsonyi roham végét, és a jövő év elején, már valóban jelentős kedvezményekkel vesszük meg a kiszemelt holmit. Ha egyáltalán még vágyni fogunk rá akkor…
Legyünk résen!
Eben az időszakban akcióba lépnek a csalók is: nemcsak mailben találnak meg, de egyre több a csaló oldal, ahol nagyon kedvezménnyel vásárolunk, végül azonban nem kapjuk meg a terméket, vagy még súlyosabb csalás áldozatai leszünk. Ahogy a csaló mailek esetében is: álljunk meg egy pillanatra, amikor sürgetnek bennünket és mindig fogjunk gyanút, amikor nem tökéletes szövegezéssel teszik ezt.
Legyünk észnél akkor is, amikor emailben vagy más formában adataink megadására kérnek bennünket!
Álljunk ellen
Bár kétségtelen, hogy sokan fognak ki az évnek ebben a szakaszában igazán jó ajánlatokat, az esetek jó részében a fekete péntek inkább csak ürügy a túlfogyasztásra vagy a túlköltekezésre, amire a jelenlegi gazdasági helyzetben talán még annyira sincs szükségünk, lehetőségünk, mit 1-2 évvel ezelőtt. Nemcsak a Black Friday régi, több mint 30 éve annak is, hogy ezen a napon a túlfogyasztás elleni tiltakozásként Ne vásárolj semmit! napot is tartanak, felhívva a figyelmet saját felelősségünkre a a bolygó és saját erőforrásaink túlhasználásban.
Érdekel, hogy próbálnak átverni onlone? Ebben a cikkben a csalárd emailek természetrajzáról írtunk.
Kiemelt kép: Getty Images