Sikeresen átszínezett Fekete Péntek

Vajon mi a jobb: adni vagy kapni? Esetleg adni, kapni és ráadásul ezzel segíteni? Létezik a WIN-WIN fokozása. Ismerd meg, mit éltet a #givingisthenewblack mottó!

—SZPONZORÁLT TARTALOM—

Az USA-ból induló shoppingnap idén november 24-én volt. A „Black Friday”-nek keresztelt napon az üzletek és az online shopok egymást felülmúlva óriási kedvezményekkel buzdították többletvásárlásra az embereket. Egy itthon is népszerű drogéria öt évvel ezelőtt úgy döntött, hogy átszínezi ezt a napot: a „kapok” helyett az „adokra” hívja fel a figyelmet, és akciók helyett a teljes aznapi forgalma 5 százalékát jótékony célra ajánlja fel. A program mottója: #givingisthenewblack

A drogéria vásárlói már megszokhatták, hogy a vállalat a Black Friday napján árzuhanás helyett a jótékonyságra hívja fel a figyelmet. Így történt ez idén is, amikor újra átszínezték a „Fekete Pénteket”, és a november 24-i forgalom 5%-át egy fontos kezdeményezés támogatására ajánlották fel.

A Black Friday hatalmas akciói nem illenek a dm-hez, hiszen az üzletekben az év többi napján sem kínálnak akciókat, a drogériában évek óta Mindig megéri tartós ár startégiával találkozhatunk. Ennek lényege, hogy a 4 hónapon át nem emelkednek az árak. A jelenlegi hektikus gazdasági körülmények között bevásárlásainknál különösen felértékelődik ez a megbízhatóság és kiszámíthatóság. A dm ezzel az ár startégiával a tudatos fogyasztásra hívja fel a figyelmet: nincs szükség felhalmozásra, a vásárló akkor veheti meg a termékeket, amikor arra valóban szüksége van.

A Mindig megéri koncepció a tudatos fogyasztást támogatja, így a fenntarthatósággal is szoros összefüggésben van.

Sokan időzítik pénteken, munka utánra nagyobb bevásárlásaikat, hiszen jóleső érzés úgy kihasználni a hétvége két teljes napját, hogy tudjuk, az otthoni készletek fel vannak töltve. Azonban a november végi akcióvadász Black Friday nap mára az indokolatlan túlfogyasztás szimbóluma is lett, ezért a dm tudatosan alakította át ennek a napnak a koncepcióját és üzenetét. Azok, akik ezen a napon amúgy is a dm-ben vásárolnának, így automatikusan egy társadalmilag hasznos ügyet támogatnak, és átélhetik, hogy milyen az, amikor egy fontos ügy mellé állnak.

Kiket támogattunk a Giving Friday vásárlásainkkal?

Nos, mára a lista igen sokszínű, évről évre a legváltozatosabb társadalmi problémákat igyekszik enyhíteni:

  • 2019-ben a Katolikus Karitász „Akarom” elnevezésű programja tudatosságra és öngondoskodásra edukálhatta a résztvevő hátrányos helyzetű családokat.
  • 2020-ban a Máltai Szeretetszolgálat karácsonyi akciójának keretében országszerte ajándékcsomagokkal segítették idősotthonok lakóit.
  • 2021-ben a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány, „Fontos vagy! – Kamasz krízisek a koronavíruson innen és túl” elnevezésű kampánya támogatta a fiatalok mentális egészségének megőrzését.
  • 2022-ben a befolyt összeget az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) és a Zöld Kör egyesület projektjére ajánlották fel, hogy bárki kipróbálhassa a biogazdálkodás fortélyait.

A projektek kiválasztásánál fő szempont, hogy a projekt mennyire illik a támogatási startégiába, miközben a jelen társadalmi kihívásaira is reagál. Az idei évben az országos kezdeményezés keretében az vitalitás támogatását állította a középpontba, mert az egészséges életmód segítése kulcsfontosságú. A drogéria szortimentkompetenciájának kiemelkedő területe az egészségvédelem, polcain preventív és tüneteket enyhítő termékek is nagy számban megtalálhatók.

Illusztráció: Freepik

2023-ban a gyermekek egészséges életmódjának támogatására fordítják a Giving Friday során befolyt összeg 5 százalékát, fókuszálva arra, hogy preventív módon segítsék a gyermekkori elhízás rizikó faktorának csökkentését. Ezért esett a választás a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Felelős Gasztrohős Egyesület közös, kortárs edukációs projektjére.

A dm, vásárlói segítségével idén is átszínezte a Black Friday napot: a november 24-i forgalom 5%-át
30 890 576 forintot a Mentor Palánták program támogatására ajánlották fel,

hogy hozzásegítsék a gyerekeket az egészséges és fenntartható életmód kialakításához, ezzel is csökkentve a gyermekkori elhízás kockázatát.

Egészségesebb gyermekkor

Az iskoláskor kulcsfontosságú a növekedés, a pszichoszociális fejlődés, valamint az egész életen át tartó helyes táplálkozási és életmódszokások kialakulása szempontjából. A helyesen összeállított étrend táplálja a növekvő agyat és testet, javítja az iskolai teljesítményt és a megismerési képességeket, nem is beszélve a magas energiaszintről és az egészséges önbizalomról. A megfelelő tápanyagbevitel lehetővé teszi azt is, hogy egyes gyermekek behozzák a kora gyermekkorban elszenvedett elmaradásokat, és felzárkózzanak társaikhoz.

Mégis, ma sok gyermek nem olyan étrendet követ, amely megteremti számukra a hosszú, egészséges és produktív felnőtt élet alapjait. Sokan közülük kihagyják a reggelit; túl kevés gyümölcsöt, zöldséget, halat és tejterméket esznek; rendszeresen fogyasztanak magas cukor-, só- és telítettzsír-tartalmú élelmiszereket.
Az iskolások mintegy

  • 21 százaléka naponta kevesebb mint egyszer fogyaszt zöldséget;
  • 34 százalékuk naponta kevesebb mint egyszer eszik gyümölcsöt;
  • 42 százalékuk naponta iszik üdítőitalokat;
  • 46 százalékuk pedig legalább hetente fogyaszt gyorséttermi ételeket.

Az egészséges táplálkozási ismeretek bővítése alapvető fontosságú a helyes étrendi szokások kialakításában. A MDOSZ olyan egészségnevelő programot dolgozott ki, amely a egyetemi dietetikusképzésben, valamint az általános iskola felsőbb évfolyamában tanuló diákok aktív részvételére épít. Célja az egészséges táplálkozáshoz kötődő ismeretek könnyen befogadható, szerethető, élményszerű átadása, módszere pedig a kortárs edukáció.

Tudatos felnőttek, példamutató iskolások

A kortárs edukátorok olyan fiatalok, akik mellérendelt szerepből, a velük (közel) egykorú társaiknak adják át tudásukat, sokszor a híd szerepét betöltve a fiatalok és a szakemberek között. A módszer különösen hatékony, hiszen az így átadott információkat hitelesebbnek, jobban érthetőnek tarthatják a gyermekek, ezáltal könnyebben elfogadják, alkalmazzák azokat. A kortárs oktatás módszere ezen túl fenntartható, hiszen az ismeretek átadása az adott közösségen belül történik, így a folytonosság is biztosított az egyes iskolai évfolyamok között.

A fenntarthatóság más formában is megjelenik a projektben. A Felelős Gasztrohős Alapítvány 2012 óta dolgozik a környezetbarát étkezési kultúra elterjesztésén hazánkban. Foglalkozásaikon megmutatják, hogy környezetbarát gasztronómiai megoldásokkal zöldebbé és egészségesebbé tehetjük étkezéseinket, s ezáltal jót teszünk magunkkal és környezetünkkel is. Mindenki lehet hős, és falatonként képesek vagyunk megváltoztatni a világot!

A Felelős Gasztrohős csapata az élelmiszerek és a fenntarthatóság kapcsolatával ismerteti meg a gyerekeket játékos élményfoglalkozások keretében. Megmutatják, miért jó helyi, szezonális alapanyagokat beszerezni, hogy miért érdemes tudatosan, tervezetten vásárolni, és miért inkább piacon vegyük az alapanyagokat a szupermarket helyett. Játékosan tanítják meg, hogy miket figyeljenek a termékek csomagolásán, és hova kerüljenek ezek a csomagolások, miután kiürültek. Felhívják figyelmüket az ételpazarlás kerülésére, és ehhez kapcsolódóan beszélnek a komposztálásról is.

A dietetikus hallgatók bevonása több egyetemet érint, az iskolai edukációhoz általános iskola 7. osztályos diák ambassadorokat, azaz nagyköveteket választanak ki (16-24 fő/általános iskola). A táplálkozás-edukáció a 20 kiválasztott általános iskolában zajlik majd, összesen 5.594 fő bevonásával.

Kiemelt kép: Freepik