A gyerekek nem mindig tudják szavakba önteni, mi bántja őket, sokszor csak konkrét tünetek hívják fel erre a figyelmet. Utánajártunk, milyen módszerek segíthetnek közel férkőzni a belső világukhoz.

75 titkok nyomaban

  1. GYERMEKPSZICHODRÁMA – A csodavilágban minden lehetséges!
    A gyerekek mágikus gondolkodására épít a gyermekpszichodráma, amelyet Kende B. Hanna pszichoterapeuta a ’80-as, ’90-es években Franciaországban dolgozott ki. Majd a rendszerváltás után hazajött, és itthon kezdte tanítani módszerét. A csoportban a gyerekek meséket játszanak el. Miközben a gonosz boszorkával vagy a hétfejű sárkánnyal küzdenek meg, valójában az érzelmeiket dolgozzák fel, a szorongásaikat oldják. A foglalkozás elején az egyik gyerek kitalál egy mesét, majd kiválasztja hozzá a szereplőket a csoport tagjai közül. Két csoportvezető van jelen, és mind a ketten szereplőként is részt vesznek a játékban.
  2. MEGOLDÁSFÓKUSZÚ COACHING GYEREKEKNEK – Találd meg a saját megoldásod!
    A megoldásközpontú brief coaching (rövid, tömör segítő beszélgetés) alapvetése, hogy a megoldásnak nem sok köze van a problémához. Ahhoz, hogy megoldódjon egy elakadás, egyáltalán nem szükséges a problémát elemezni. Elég, ha az ügyfél felvázolja a vágyott jövőt – méghozzá minél aprólékosabb részletekben. Angliában már évtizedek óta alkalmazzák ezt a módszert gyerekeknél és kamaszoknál is, hiszen az ő gondolkodásmódjukhoz is sokkal inkább illik a megoldásközpontú megközelítés, mint a problémából kiinduló. Amikor egy gyereknek valamilyen nehézsége van, nem kezdi el azt elemezni, hanem próbálja megoldani, ezért próba szerencse alapon megoldási stratégiákkal kezd kísérletezni.
  3. GYERMEK-SZOMATODRÁMA – Szabad megélni a rossz érzéseinket!
    A szomatodráma módszere abból indul ki, hogy test és lélek állapota szorosan összefügg. A betegségeink, tüneteink mögött mindig áll érzelmi blokk, amire a Gyógyító játékban ráismerhetünk. Embereket választhatunk ki a testrészeink, szerveink, érzéseink szerepére. Abból, ahogy ők egymással viselkednek, rádöbbenünk, mi zajlik a lelkünkben. „A gyerekeknek még sokkal könnyebb kivetíteni az érzéseiket tárgyakra, emberekre, mint a felnőtteknek. Óvodáskoruktól teljesen természetesen működik ez náluk: azt játsszák, hogy a maci éhes, az autó mérges, miközben ezek az ő érzéseik.

Szöveg: Zádrovich Aliz

Fotó: Thinkstock