Sérült vagy idős embereket hív táncba – Tóth Sára mozgásterapeuta története

Csupa tűz ez a lány. Mozdulataiból szenvedély árad, de megfontoltság is. Olyanoknak segít, akik előtt ezek a kapuk általában zárva maradnak. Tóth Sárának köszönhetően arra is új lehetőséget kapnak, hogy (ismét) találkozzanak önmagukkal.

Lyukas tüdővel született, és talán már akkor eldőlt, hogy nagy küzdő lesz belőle. A szívósságára az iskolában is szüksége volt, pontosabban az iskolákban, többes számban, ugyanis Sára tizenkét év alatt tíz intézményben próbált boldogulni. Mint ma már tudja, háromszoros „diszes” volt (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás,­ vagyis olvasási, írási és számolási nehézséggel küzdő), ami eléggé megnehezítette a dolgát. Sokszor érezte azt, hogy kilóg a sorból. Egy eset különösen élesen megmaradt benne. 

– Új voltam az iskolában, amikor a tanár kihívott az osztály elé felelni a korábbi tananyagból. Nem tudtam a jó válaszokat, és teljesen leblokkoltam. A tanár ekkor eloltotta a lámpát, és így szólt: „Sötétség borult ránk, mert te elhoztad azt nekünk.” Sokszor eszembe jut, hogy ma szívesen odaállnék elé, felmutatnám neki a bölcsész-pedagógus diplomámat és a hat további képesítésemet, vagy elmondanám, hogy egy magazin beválogatott a fiatal tehetségeket felkaroló mentorprogramjába, meg hogy romaként az amerikai nagykövetségen dolgoztam gyakornokként.

Felkapom a fejem a szóra, nem is tudtam Sáráról, hogy roma. Kellett volna tudnom? Számít ez egyáltalán? – kérdezem rögtön magamtól. Nem számít, vagyis csak annyira számít, amennyire ez megnehezíti az ember életét. Egy-két beszólás előfordult, de ezek alapvetően nem rendítették meg az önbecsülését és a derűjét. Örökbe fogadott gyerek, akit a szülei feltétel nélkül szeretnek, és mindig mindenben támogatnak, tőlük kapta azt a szilárd értékrendet, ami alapján éli az életét.

Folyamatos tanulás

Édesanyja mindig jó érzékkel kitalálta, milyen irányba induljanak, hároméves korában például elvitte Sárát dzsesszbalettra, és a tánc örök szerelem lett. Olyannyira, hogy a lány az általános iskola után két évig táncművészeti szakközépiskolába járt, de végül nem ott érettségizett le, hanem egy szabad szellemiségű alternatív iskolában, ami szintén meghatározta a világlátását.

– A tánciskolában rengeteget balettoztunk, mert az mindennek az alapja, és éreztem, hogy ez nem teljesen az én műfajom – mondja Sára. – Arra is rájöttem, hogy elsősorban nem táncművész szeretnék lenni, sokkal jobban izgat a tanítás, és az, hogy közösen létrehozzunk valamit. Már ezekben az években is szívesen mutattam egy-egy figurát az osztálytársaimnak, és végül a szalagavatón előadott táncot is én tanítottam be.

Édesanyja sugallatára Sára pedagógusvégzettséget is szerzett, ami most nagyon jól jön. Folyton tanul, nem nyugszik, amíg ki nem kaparja magának a fejlődés lehetőségét. Annak idején úgyszólván bekönyörögte magát a híres Dévény Annához, hogy első kézből ismerhesse meg speciális manuális technikán alapuló módszerét, amelynek fókuszában koraszülött és sérült gyerekek és felnőttek mozgásrehabilitációja és -korrekciója áll. Aztán kinézett magának egy amerikai táncterapeuta-képzést. Írt a szervezőknek, és kiderült, hogy még abban az évben tartanak egy néhány hónapos oktatást Bécsben. 

– Mondtak egy olyan összeget, amire visszaírtam, hogy egy magyar átlagembernek ez megfizethetetlen – meséli Sára. – Megkérdeztem, van-e valamilyen „deal”, meg tudunk-e esetleg egyezni valamilyen speciális ajánlatban. A szervező azt válaszolta, rendben: a feleségével és a gyerekeivel érkezik, és nagy segítség lenne nekik, ha a képzés után pár órát mindennap segítenék nekik a háztartásban, ennek fejében nem kér pénzt a kurzusért. Persze igent mondtam, már „csak” azt kellett kitalálni, hogy három hónapig hogyan élek meg Bécsben, de családi összefogással megoldottuk.

Kalap és hokiütő

Sára ma, harminchárom évesen szabadúszó tánc- és mozgásterapeuta. Már a szakdolgozatát is abból írta, hogy milyenek az oxigénhiányos állapotban született gyerekek lehetőségei a tánc és a mozgás világában, és azóta is elsősorban azokkal foglalkozik, akik nem feltétlenül urai a testüknek, a mozdulataiknak. Például mert sérültek, vagy mert idősek. Különösen a szívén viseli a demenciával élők sorsát. Mint mondja, a statisztikákból levonható következtetések szerint 2050-re világszerte átlagosan minden harmadik családban lesz demens személy, ezért igenis foglalkoznunk kell azzal, hogy utat találjunk hozzájuk. Például a táncon keresztül.

Most biztosan felmerül a kérdés az olvasóban, hogy mégis hogyan tud táncolni egy kerekesszékes vagy egy gyenge, bizonytalan mozgású idős ember. Nos, például ülve. Légzőgyakorlatok, törzscsavarások, láb- és karemelések: szinte az egész test átmozgatható, természetesen óvatosan. Sára igyekszik minél több játékosságot belevinni a koreográfiákba, legutóbb például kalapokat szerzett, vagy éppen hokiütőket. Egyik idős vendége meg is lepte, amikor legközelebb érdeklődött: „Hoztad az ütőket?” Olyasvalaki kérdezte ezt, aki Sára nevére nem feltétlenül emlékezett, de arra igen, hogy hokiütők voltak nála. Ez is csodálatos a táncban. A zene és a zenére végzett mozdulatok az emlékezet olyan regisztereiből hívhatnak elő élményeket, ahová egy-egy demens beteg a hétköznapi pillanatokban esetleg már nem ér el.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .