Iskolába járás Fotó: Canva

Egy új felmérés szerint a brit szülők harmada csalódott az oktatásban

A válaszadó szülők 28%-a vélte úgy, hogy nem fontos a gyereknek minden nap bejárni az iskolába.
  • Egy friss brit tanulmány szerint minden harmadik szülő csalódott az iskolarendszerben.
  • A szakértők szerint mindehhez a koronavírus járványnak is köze van.
  • Az oktatásért felelős hivatal szerint az iskoláknak és a szülőknek közösen kell megoldaniuk a helyzetet.

Egy új, az Egyesült Királyságban végzett felmérés szerint majdnem minden harmadik szülő úgy véli, hogy a koronavírus-járvány bebizonyította, hogy a gyermekeknek nem feltétlenül szükséges minden nap iskolába járniuk – írta meg a Sky News. (A távoktatással kapcsolatos tapasztalataikról, nehézségeikről a mi olvasóink is beszámoltak.) A YouGov által a Centre for Social Justice (CSJ) agytröszt megbízásából a szülők és az iskolák közötti kapcsolatról készített felmérés szerint 28%-uk vélekedik így.

Az adatok szerint mindössze 70% szülő biztos abban, hogy gyermekének szükségletei kielégülnek az iskolában, ami a középiskolások körében tovább csökken, mindössze 61%-ra.

Az eredményekre reagálva a CSJ vezérigazgatója, Andy Cook kiemelte, hogy „munkára van szükség a családok és az iskolák közötti kapcsolat újjáépítéséhez”.

A brit szülők harmada szerint nem szükséges minden nap bejárni az iskolába (Fotó: Canva)

A brit szülők harmada szerint nem szükséges minden nap bejárni az iskolába (Fotó: Canva)

Közös érdek az iskola

Cook szerint a felmérés jelzi, hogy továbbra is jelentős kisebbségben vannak azok, akiknél megszakadt a bizalom a családok és az iskolák között. Hangsúlyozta, hogy ez nem csak az iskolák és tanárok feladata, hanem

a szülőknek is felelősséget kell vállalniuk a gyerekeik iskolára való felkészítéséért, az iskolában való részvételükért és az oktatási folyamatban való elkötelezettségükért.

A CSJ The Missing Link: Restoring the bond between schools and families (A hiányzó kapocs: újraépíteni az iskolák és a családok közötti kapcsolatot) címet viselő jelentésében egy hétpontos tervet is bemutat, mely hangsúlyozza a szülők részvételének és a családok teljes körű támogatásának fontosságát. Az intézkedéscsomagban szerepel az öt órás heti kötelező kötelezően választható iskolán kívüli tevékenységek, a fiatalok ifjúsági klubok iránti érdeklődésének felkeltése, valamint az ún. jelenléti mentorok bevezetése, akik arra ösztönzik a tanulókat, hogy vegyenek részt a tanításban. A jelentés továbbá azt javasolja, hogy vizsgálják meg a hiányzásokra kiszabott bírságok és büntetések hatékonyságát, és hozzanak létre egy Nemzeti Szülői Részvételi Stratégiát, mivel a tanulmány szerint az angliai diákok közel negyede (24,2%) állandóan hiányzik az iskolai tanórától.

Itthon is megéreztük az online oktatást

Magyarországon a Szülői Hang Közösség széleskörű online felmérése szerint az iskolai járványkezeléssel kapcsolatban a válaszok 90 százaléka jelzett problémát a kormányzati intézkedések betartását, betarthatóságát illetően. Az adatok alapján 2020-as tanévben az osztály vagy iskola szintű távoktatásban résztvevők véleménye alapján 33 százalék kifejezetten elégedetlen volt a távoktatás minőségével, 18 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy érdemben nem is volt távoktatás.

A Covid-19 által érintett tanévben a járvány következményei (sok tanulói és tanári hiányzások, helyettesítések, túlterheltség, távoktatás) miatt 30 százalékban keletkeztek lemaradások,

és az iskola csak az esetek kb. harmadában (29%) tudott legalább részben segíteni ezek behozatalában. Azonban nálunk elsősorban nem abban látták a megoldást az érintettek, hogy a diákok minél kevesebbet járjanak be fizikailag az iskolákba, sőt: az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete által közzétett állásfoglalás az iskolabezárás és a távoktatás káros hatásaira hívta fel a figyelmet.

Az online tanítást megsínylette a diák, a szülő, és a pedagógusok is (Fotó: Canva)

Az online tanítást megsínylette a diák, a szülő, és a pedagógusok is (Fotó: Canva)

Nemzetközi kutatásokra (UNESCO és a School-Barometer) hivatkozva amellett érveltek, hogy „az iskolák bezárása nem egyszerűen azzal növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, hogy a hátrányos helyzetű tanulók kevésbé fejlődnek, mint szerencsésebb társaik, hanem ezek a gyerekek az iskolába visszatérve hátrébb vannak, mint ahol az iskolák bezárásakor tartottak”. A szülők túlnyomó többsége (71%) szerint inkább a központilag előírt megtanulandó tananyag mennyiségét kellene csökkenteni. A brit felméréshez hasonló, a Covid és az online oktatást hatásait vizsgáló tanulmány egyelőre nem készült még el hazánkban.

Kattints ide, hogy megtudd, mi a véleménye Vekerdy Tamásnak a gyerekek iskolai eredményeiről!

Kiemelt kép: Canva