„Már most rengeteg olyan kutatásunk van, amelyek eredménye a betegágy mellett hasznosul” – Interjú Prof. Dr. Nagy Péterrel

Világlátott tudós; dolgozott svéd, amerikai, svájci és új-zélandi egyetemeken, de neki az otthont mindig Magyarország jelentette. Negyvenegy évesen lett az Országos Onkológiai Intézet tudományos igazgatója, a tudomány egyszerre a hivatása, a hobbija és a szívügye. Ha rákgyógyításról van szó, nem fél nagyot álmodni, és vele beszélgetve megértjük, hogy sokkal több ez, mint álom.

Lassan harminc éve ismerjük egymást, de azt nem tudom, miért lettél vegyész. 

Ebben hatalmas szerepe volt a középiskolai kémiatanáromnak, dr. Andó Jánosnénak, ő olyan pedagógus volt, amilyenből nagyon sokra lenne szükség. Berendezett egy teljes oktatólaboratóriumot, folyamatosan kísérleteztünk, ez akkoriban a gimnáziumokban nem volt szokás. A gyerekeket mi érdekli? Az, hogy a westernfilmekben miért tudták a cowboyok meggyújtani a csizma sarkán a gyufát? Azért, mert akkoriban a gyufafejekben fehér foszfor volt, nem a most használatos vörös, és annak a gyulladási hőmérséklete levegőn sokkal alacsonyabb. Szünetben a fehér foszfort kitettük a radiátorra, elkezdtük kopácsolni, és felrobbant, majdnem kirúgtak minket az iskolából. Az én kémiatanárom megértette velünk a kémia szépségét, ő készített fel az OKTV-re, különböző versenyekre, majd a felvételire. 

Úgy, hogy édesapád nőgyógyász, édesanyád gyógyszerész, nem éreztél szülői nyomást, hogy válaszd inkább az orvosi egyetemet? 

Nagyon szerencsés vagyok, hogy olyan neveltetést kaptam, amilyet mindenkinek kívánok; igazán komoly odafigyelés mellett, óriási szeretetben nőttem fel. Mindketten lelkesen és nagy elhivatottsággal beszéltek a szakmájukról, de soha nem erőltettek semmit, csak az volt egyértelmű, hogy a tanulás fontos, illetve hogy életünk végéig képezni kell magunkat. Azt az elvet vallották – amit egyébként én is követek azóta a saját családomban –, hogy a gyerekek találják meg, mivel lesznek boldogok. De nyilván hat az emberre az, amit otthon lát, a lányaim is kutatóorvosok akarnak lenni. 

Mi volt a terved az egyetem utánra? 

Akkoriban még nem voltam annyira tudatos, mint most, amikor részletesen kidolgozott, hosszú távú tervek mentén élem az életem. A vegyész szakot szép eredménnyel végeztem, mert gyorsan átláttam azokat a dolgokat, amelyeket nehezebb volt megérteni, és már viszonylag fiatalon részt vettem tudományos kutatómunkákban. Az egyetem utolsó éveiben jött a stockholmi ösztöndíj, és teljes vállszélességgel a kísérletezés irányába fordultam, belemerültem a kémia legmélyebb részleteibe, de meg kell mondanom, a munkánk gyakorlati alkalmazhatósága csekély volt. Ez egy idő után zavart, ezért a PhD megszerzését követően váltottam a fizikai szervetlen kémiáról, és az USA-ban az első posztdoktori éveim­ben biokémiával kezdtem foglalkozni. Mindig élveztem, ha olyan problémákat oldottunk meg, amelyeket másoknak korábban nem sikerült, ha van egyféle verseny, hogy ki tud egyedülálló eredményt felmutatni. A versenyszellem az egész életemet végigkíséri. 

Örülök, hogy ezt mondod, mert gyakran találkozom azzal a véleménnyel, hogy a verseny mindent elront, a gyerekeket meg kell tőle kímélni, mert megnyomorítja őket, miközben sokan kifejezetten élvezik a vetélkedést. 

Szerintem a világot ezek a gyerekek viszik előre, nekem ez szívügyem. Ezért is hoztuk létre a Kémia ­Koor­dinációs Intézetet, ahol többek között a fiatalokra koncentrálunk, a tehetséges gyerekekre. A Debreceni Egyetemen meghirdetett érettségifelkészítőre közel háromszázan jelentkeztek, de elindítottunk egy PhD kiválósági ösztöndíj programot is, ezt tizennyolcan nyerték el. Tartunk nekik tudományhasznosítási mesterkurzust, ami a tudományos innováció világára neveli őket, mert a tanterv nem tartalmaz bizonyos kulcselemeket, amelyekre szükségük lesz, ilyen például a pályázatírás vagy a szabadalmi stratégiák. A tudomány világában folyamatosan versenyben lesznek, és ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani, időben el kell kezdeni a felkészülést. 

A legutóbbi érettségi találkozón sok régi barátom azon háborgott, miért kell egyáltalán fizikát, kémiát, biológiát tanulni középiskolában, ezeket a tárgyakat csak azoknak kellene oktatni, akik orvosi vagy tudományos pályára készülnek.  

Én hiszek benne, hogy nagy súlyt kell fektetni gimnáziumban a természettudományokra, és erre egyértelmű bizonyíték volt a Covid. Akkor sokaknál hiányzott a tudás, hogy pontosan mi a vírus, hogy például miért csak a gazdasejtben tud továbbszaporodni, döbbenetes agymenéseket lehetett a Facebookon olvasni. Azért kell kémiát és bioló­giát tanulni, hogy a balgaságokat ne ­higgyük el. 

Mennyire változott meg a tudomány megítélése? Mindig elkeserít, amikor az emberek húsz másodperces videók­ra, tízsoros posztokra hivatkozva kérdőjelezik meg többéves tudományos kutatások eredményét. 

Alapvetően konzervatív szemléletű vagyok, de a modern gondolatokat mindig a magaménak tudtam, és ez a mi szakmánkban alapkövetelmény is. A tudományt nemcsak a szaklapokban kell publikálnunk, hanem a nagy tömeget is tájékoztatnunk kell a megfelelő csatornákon, befogadható, érdekes módon. Úgy érzem, most – bizonyára a két Nobel-díjnak köszönhetően is – a tudomány újra divatos lett, új lendületet kapott az orvostudomány, a természettudományok. Amerre én járok, akikkel az oktatás során találkozom, mind lelkesek, az intézetben pedig egyedülálló csapatom van, a tagjai mind „világsztárok”, a legtehetségesebb tudósokkal dolgozom együtt, élnek-halnak azért, amit csinálnak.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .