vekerdy-tamas-nok-lapja-kulfold-tanacs

Ha már muszáj külföldre költöznünk, a gyerek érdekében csináljuk így!

Vekerdy Tamás örök érvényű tanácsa a Nők Lapja archívumából.

Vekerdy Tamás rengeteg hasznos tanáccsal látta el a Nők Lapja olvasóit évtizedeken át. Ahogy a szülőség leggyakoribb problémái közül sok továbbra sem változott, úgy Vekerdy Tamás tanácsai szintén ma is segíthetik a Nők Lapja olvasóit abban, hogy túljussanak a gyereknevelés nehéz időszakain.

Ezúttal egy kétségbeesett édesanya levelét idézzük, aki azért kérte Vekerdy Tamás segítségét, mert amióta külföldre költöztek családjával, egyre súlyosabb, pszichés eredetű problémákkal kell szembenézniük.

Nők Lapja olvasójának kérdése Vekerdy Tamáshoz

Ősz óta élünk külföldön a férjemmel és két gyerekünkkel. A fiam hétéves elmúlt, a kislányom alig féléves. A fiam tavaly otthon végezte az első osztályt egy kedves tanító néninél, három percre a lakásunktól, óvodából ismert barátaival együtt. A kislányom születése kicsit megviselte, azóta sokkal többet bújik hozzám, ő is kisbaba akar lenni. Egyébként kedves a kicsivel, és otthon még rá is lehetett bízni. Eleinte itt is elég vidám volt, élvezte az új környezetet, az anyagi értelemben is kitágult lehetőségeket, de két-három hónapja aggasztó változáson esik át. A férjem kívánsága az volt, hogy ne veszítsen évet. Itt is másodikba írattuk, bár nem tudott angolul. (Angol nyelvű környezetben élünk.) Itthon pedig délutánonként a magyar anyagot vesszük, hogy ha egy év leteltével úgy döntünk, hogy nem hosszabbítunk, otthon tudja folytatni a harmadik osztályt. Az iskolában azt mondták: tudják biztosítani, hogy egy tanárnő korrepetáljon a külföldi gyerekekkel angolból, de szerintük Áronnak erre nincs szüksége, úgyis belefog jönni, és ők nem tartanák jónak, hogy a játéktól, sporttól, mozgástól a korrepetálásra elvegyük az időt. A férjem azonban – és ez némi feszültséget okoz köztünk – úgy véli, hogy egy ilyen lehetőséget nem szabad kihagyni, és így Áron hetenként háromszor (ebből kétszer sport- illetve játékórák helyett) angolból is korrepetál.

Eleinte csak azt vettük észre, hogy visszahúzódó, feszült, aztán az a riasztó hír érkezett, hogy az iskolában dühkitörései vannak, s ilyenkor agresszív, majd itthon a kishúgát is gyötörni kezdte, kihúzta a kezéből, ha valamit megfogott, és élvezte, hogy sikoltozik, nyivákol. Többször szóltunk neki, hogy ezt ne tegye, aztán a férjem meg is verte. A helyzet nem javul, csak rosszabbodik. Az iskola pszichológusa kérte, hogy menjünk be hozzá, de a férjem erről hallani sem akar, legfeljebb engem küld, de a pszichológus ragaszkodik mind a kettőnkhöz. A férjem azt mondja, hogy sem ő, sem a gyereke nem hülye. Ő is feszültebb, amióta kint vagyunk, és nagyon ki akarja használni a helyzetet mindenféle értelemben. Bár sokkal többet keres, mint otthon, úgyszólván fukarrá vált, azt mondja, hogy ez a többlet csak látszólagos, és Áron ettől a szigortól is szenved. Mit tegyünk?

Vekerdy Tamás válasza a Nők Lapja olvasójának

Levelét olvasva többször az volt az érzésem, hogy ön is pontosan tudja, mit kéne tennie, csak esetleg bizonytalan benne, vagy nem akarja a férjével fennálló véleménykülönbséget a feszült helyzetben fokozni.

Áronnal az elmúlt egy évben nagyon sok minden – túl sok minden – történt. Kishúga született. Hét év után most nem ő az egyetlen gyerek, és sokkal kevesebb jut neki az anyjából, mint a későbbiekben majd újra jutni fog. Elszakadt a tanító nénitől, az osztálytól, a barátaitól, kiszakadt egész megszokott környezetéből, és egy idegen nyelven beszélő, s így kezdetben teljesen érthetetlen, idegen környezetbe került. (Az idegen nyelv tartós, huzamos használata, még ha lassan belejön is a gyerek, önmagában is fárasztó, megterhelő.)

Azt hiszem, én semmiképpen nem írattam volna második osztályba, ahol ráadásul már egy éve összeszokott társaságban ő az új fiú, hanem elsőbe adtam volna újra, ahol a gyerekek többfelől jöttek össze, és még mindenkinek akklimatizálódnia kell. Ami pedig a délutáni magyar iskolát illeti, ebbe semmiképpen nem kezdtem volna bele. Így délután sincs mamája, aki netán sétál vele és a kicsivel, esetleg játszanak, mesélnek, hanem korrepetitora van.

Sokszor beszéltünk arról, hogy úgyszólván minden szülő a saját gyerekének a legrosszabb korrepetitora.

Az ilyen helyzet mérgezi a szülő-gyerek kapcsolatot, és megfosztja a gyereket az otthon biztonságot adó hátterétől, az érzelmi biztonság táptalajától.

Nagyon egyetértek az iskola tanárnőjével: ne korrepetáljon Áron angolból! Fel fogja szedni a nyelvet a környezetéből, sokkal jobban és sokkal gyorsabban, mint ezt a felnőttek gondolnák. (Esetleg áthidaló megoldás lehetne, hogy időnként segít a tanárnő, hol kéthetenként, hol hetenként egy-egy délután, amikor Áron megkérdezhetne néhány dolgot, amit nem ért.) Áronnak sokkal nagyobb szüksége volna most a közös sportra és játékra.

Külföldön nehezen fogják megérteni – amit Magyarországon olyan sokan jól értenek –, hogy az apa nem akar elmenni a pszichológushoz.

Mindenki tudja ugyanis, hogy a hülyéken a pszichológusok, sajnos, nem tudnak segíteni, hanem éppen azokon, akik értelmesek, s minél értelmesebbek, annál inkább.

A fukarságról pedig Mérei Ferenc egy mondása jut eszembe: „Nem kell mindig jól járni.” Aki feszülten erre törekszik, az szinte biztos, hogy a végén mégse jár jól.

Az élet minőségét, az élet derűjét kellene előcsalogatni körülményeinkből, és amennyire lehetséges, megőrizni. Mert akkor igazán jól járnánk, s a család – és ezzel Áron – feszültsége is minden bizonnyal csökkenne. Hogy a verés ilyenkor nem segít – szerintem máskor se –, azt önök is megtapasztalták. Úgy van, ahogy írta: nem segít, csak ront a helyzeten.

Vegyék le a terhekből Áronról mindazt, ami levehető – még így is elég sok marad –, és kérjék a pszichológus segítségét, tanácsát a családi feszültség (az apai feszültség) enyhítésére is.

vekerdy-tamas-nok-lapja-kulfold-tanacs

vekerdy-tamas-nok-lapja-kulfold-tanacs

Nők Lapja 2000/8. (Forrás: Nők Lapja archívum)
Kiemelt kép: Pexels