tiktok nagyik

Így változtatják meg a nagyik a TikTokot: új trend alakult ki

A TikTok 2017-es indulása óta nagy utat járt be. Már rég nem tizenéves fiatalok tátognak és táncolnak rajta, komoly marketingereje lett, és már a nagyik is képviseltetik magukat. Nem is akárhogy!

Először azonban, ahogy egyre nagyobb lett a követőtábor, és egyre kevésbé figyeltek az oldal szabályozására, a TikTok veszélyes hellyé vált. Olyan káros trendeknek, kihívásoknak adott helyt, mint az otthoni fogfehérítés, ami tönkreteszi a fogzománcot, a betörés (igen, a bűncselekmény), a Watertok, azaz a színes, ízesített víz ivása evés helyett, a banánhéj különös használata, a Candle Study káros tanulási módszer vagy a legging legs.

Idővel aztán már megjelentek az elképesztően magas nézettségű platformon a valódi tippek, szakértők videói is, amelyek tényleg értékesek. Újabban pedig a nagymamák derítik fel maguknak az online terepet.

Nagyik a TikTokon

Ők a többiekkel ellentétében azzal vonzzák magukra a figyelmet, hogy viccesek, okosak és valódiak. A granfluencerek melegsége, hitelessége minden generációt megérint. A granfluencerek (a grandparent, vagyis nagyszülő és az influencer szavakból kialakított mozaikszó)

az egészséges öregedést, testpozitivitást és a vitalitást hirdetik,

amire nagyon nagy szükség van az oldalon, ami annyi káros, furcsa viselkedést, embert mutatott már be.

A nagyik nem stresszelnek azon, mit szólnak bolondos vagy furcsa dolgaikhoz a követők, hiszen rég túl vannak azon a koron, amikor még mások véleményével foglalkoztak. Ez a bátorság, vidámság, könnyedség lengi át videóikat, amiket igazi öröm nézni.

A TikTokon manapság már fontos témák is vannak, például a biztonsági pisilés hátulütőit is ott kezdték széles körben terjeszteni. Mi is írtunk róla!

Új generációk a közösségi oldalakon

Míg a felület évekig csak a gyerekek és tinédzserek, maximum fiatal felnőttek terepe volt, az utóbbi években egyre több az idősebb felhasználó. A tizenéves userek aránya a 2014-2015-ös 71 százalékról 2022-re 32 százalékra esett vissza. 2023-as adatok szerint pedig a Z generáció tagjai és az ezredfordulókor születettek 95 százaléka rendszeresen használja a YouTube-ot és 67 százalékuk jár a TikTok-ra.

A jelenlegi felhasználók többsége fiatal, 80 százalékuk 16-34 év közötti.

A boomerek azonban folyamatosan jönnek fel, aminek természetesen a hirdetők nagyon örülnek, hiszen önálló döntéseket hozó, fizetőképes réteget jelentenek. A marketingesek már #tiktokmademebuyit (jelentése: a TikTok vetette meg velem) hashtaggel ellátott kampányokat terveznek, és izgatottan várják a még idősebb, még tehetősebb embereket. Nos, nagyik mindenképpen előrelépést jelentenek a korfa szempontjából, de azért nagyon reméljük, nem tudják rávenni őket felesleges dolgok vásárlására.

tiktok nagyik

A nagyik a TikTokot is letarolták (Fotó: Getty Images)

Ezért követik a nagyikat

A szénné filterezett, mesterséges intelligenciával gyártott fényképek és videók után az emberek szinte szomjazzák a valódiságot, a hitelességet. A nagyik túllépnek a hagyományos kor- és szépségnormákon, és nem játsszák meg magukat, nem akarnak szexinek vagy menőnek tűnni. Ugyanakkor abba sem hajlandók beletörődni, hogy otthon kötögessenek és etessék az unokáikat.

Megmutatják, hogy az időskor nem egyenlő a mentális és szociális leépüléssel,

ők bizony humorosak és életrevalóak. Üdítő színfoltot jelentenek minden közösségi oldalon.

Nem öregek influenszernek sem

Viccelődnek, táncolnak, főznek, vicceket mesélnek, csínyeket űznek, fittek, tanácsokat adnak. Test- és korpozitivitást sugároznak. Azt mondják, amit gondolnak, és emiatt nagyon szórakoztatóak. Ezt pedig nemcsak mi gondoljuk így. Érdekes módon a granfluencerek viszonylag kevés gyűlölködő, gonosz kommentet kapnak. Nincs mivel megfogni a nagyikat, hiszen nem akarnak mindenáron beilleszkedni, lazák és magabiztosak, csak játszanak. Aki erre kiakadna trollként, az még a szokásosnál is butábbnak tüntetné fel magát.

A kötösségi média új sztárjai nem mismásolnak

A tipikus influenszerekhez hasonlóan a granfluencerek is széles témakört ölelnek fel, sőt most már ott tartunk, hogy gyakran uralnak egy adott piaci rést, fizetett kampányokban vesznek részt, és nyíltan megosztják az életüket több ezer, sőt millió követővel.

Megtörik a sztereotípiákat arról, hogy milyen (nem) lehet egy sikeres influenszer, aki online jelenlétével rengeteg pénzt keres. A granfluencerek arra bátorítják közönségüket, hogy ne üldözzék, hanem ünnepeljék a különbözőségeiket, és éljenek szabadon, az ítélkezéstől való félelem nélkül. Ez a pozitív szemlélet az egyik, ha nem a fő oka a sikerességüknek.

Egyre több márka dolgozik nyugdíjasokkal

Ezt a nagy márkák is felismerték, akik a bölcsesség, a valóság és az élettapasztalat elemeivel akarják építeni a márkaképüket. Az Aura Frames tökéletes példa erre: tavaly a márka legsikeresebb influencer-kampánya nem egy fiatallal zajlott, hanem egy 65 éves nyugdíjas tanácsadóval, @travelingblackwidow-val.

Az ő posztja nemcsak a cég az évi legjobban teljesítő hirdetése volt, de nagyságrendekkel több követőt és aktivitást hozott, mint bármely korábbi hirdetés.

A Fashion Nova már 2018-ban a 90 éves Helen Van Winkle-lel dolgozott együtt. Nemrég egy nagypapa, az 59 éves pedagógus, Irvin Randle volt a fizetett márkaarcuk. A férfiruhákat népszerűsítő influenszer Mr. Steal Your Grandma néven szerzett magának nevet.

Az Instagramon majdnem félmillió követővel osztja kedvenc meg ruháit, a Fashion Nova embereként pedig a legutóbbi TikTok posztja 22 245 lájkot kapott.

Virtuális nagymamát mindenkinek!

A nagymamáktól, nagypapáktól nem csak azt tanulhatjuk meg TikTokon vagy éppen az Instagramon, milyen volt modern technológia nélkül élni. Figyeljük csak meg @grandma_droniak humorát, a nemrég elhunyt @iris.apfel vagy a @baddiewinkle (a 92 éves Helen Ruth Elam 85 évesen ment fel először az internetre, és körülbelül 3,5 millió követője van az Instagramon) stílusát vagy @brunchwithbabs menő ételeit.

Vagy ott van@iconaccidental, azaz Lyn Slater, a New York-i Fordham Egyetem 67 éves jogászprofesszora. Az Instagramon közel nyolcszázezer követőt gyűjtött, miután egy rendezvényen a fotósok összetévesztették egy divattervezővel.

Az idősek emellett olyan társaságot nyújtanak, amilyet senki más. Rengeteg embernek nem élnek már a nagyszülei, vagy olyan messzire laknak, hogy csak elvétve találkoznak egymással. A TikTok lehetőséget nyújt arra, hogy kicsit átéljük a nagyis energiákat, és töltekezzünk belőlük. A nagyszülőktől kapott, sokkal kevésbé szigorú, játékosabb, nyitottabb odafigyelés és szeretet mindig megmelengeti a szívünket, még akkor is, ha csak a TikTokról érkezik.

Kiemelt kép: Getty Images