- Ha egy repülőgép hangjára felkapjuk a fejünket és felnézünk az égre, nagy valószínűséggel hófehér gépet látunk majd.
- Több évtizedes hagyomány, hogy a repülőgépeket fehérre festik.
- Annak, hogy a repülőgépek általában fehérek, több oka is van.
Bár természetesen vannak kivételek (például, amikor valamilyen világsport-esemény kapcsán borul mondjuk nemzeti színbe egy repülőgép), az utasszállító repülőgépeket ma többnyire fehérre festik, és színüket csak kisebb minták vagy színes sávok, esetleg feliratok törik meg itt-ott. Miközben autóink és egyéb járműveink a szivárvány minden színében pompáznak, a repülők többsége hófehér. Mi pedig annyira megszoktuk már ezt, hogy el sem gondolkodunk azon, mi lehet ennek az egységességnek az oka.
Pedig nem volt mindig így. A kereskedelmi repülés kezdeti időszakában még meglehetősen ritka volt a fehérre festett repülőgép. A gyártók és a különféle légitársaságok többnyire nem is festették le a csupasz fémfelületeket, a legtöbb gép ezért fémes, krómszínű volt. Az elmúlt évtizedekben azonban a repülőgépipar fokozatosan elfordult a fémtől és a krómtól, elsősorban azért, mert ezek a felületek hamar erodálódtak, és folyamatosan fényezni kellett őket ahhoz, hogy bizalomgerjesztő látványt nyújtsanak.
Ebben a korábbi cikkünkben a Malév egyik legkomolyabb repülőgép-szerencsétlenségéről írtunk (ami egy még nem fehérre festett géppel esett meg).
Ezért fehér színű majdnem minden repülőgép
Jó ideje a fehér a repülőgép-ipari alapvetés. De vajon miért? Nos, az egységes festésnek több érdekes oka is van.
1. Fehér festék és napfény
A legfontosabb ok, amiért ma csaknem minden repülőgép hófehér színű, az, hogy ez a szín az, amely a legjobban visszaveri a napfényt. A repülőgépek mind repülés közben, mind pedig a földön parkolva hosszú órákig ki vannak téve a napfénynek, hatalmas fémfelületeik pedig könnyen átforrósodhatnak.
A fehér festékkel festett géptest viszont kevesebb hőt nyel el, a sugarak egy jó részét visszaveri a festék, így csökkenti a gép testének felmelegedését és minimalizálja az esetleges fény okozta sérüléseket. Úgy is mondhatnánk, hogy a fehér festék úgy viselkedik a repülőgép testén, mint a mechanikai fényvédők a bőrünkön, vagy a nyári melegben egy szellős, de hosszú ujjú fehér ing.
2. Fehér festék és tartósság
A repülőgépek számos intenzív légköri és időjárási körülménynek vannak kitéve. A jég, a szél, az eső és a rendszeres (és óriási) hőmérsékletingadozás erősen kikezdik a festést. A színes festékek gyorsabban fakulnak, látványosabban kopnak, mint a fehér, miközben egy repülőnek mindig makulátlanul kell kinéznie, mert ez az egyik legfontosabb kulcs az utasok bizalmának elnyeréséhez. Ha egy színesre festett repülőgép megfakul, az adott légitársaságnak óriási költséget jelent újrafestetni a repülőgépet.
A festés nemcsak hosszú idő (hiszen a gépet el kell szállítani, a festett felület óriási és a száradás is több nap, összesen akár egy-két hetet is igénybe vehet), de ez idő alatt a repülőgép a földön áll, azaz nem termel bevételt. Az eljárás költsége egyetlen utasszállító repülőgép esetében is tízmilliós nagyságrendű összeg lehet.
Ráadásul minden új réteg festés plusz súlyt, akár plusz 500 kg-ot is jelenthet a repülőgépnek.
A súly növeli az üzemanyag-fogyasztást, így csökkenti a légitársaságok haszonkulcsát.
3. Fehér festék és madarak
A repülő madarak becsapódása jelentős és gyakori veszélyt jelent a repülőgépek biztonságára. Bár első olvasatra meglepően hangozhat, kutatások igazolják, hogy ha egy repülőgép fehérre van festve, az csökkenti a madárbalesetek számát. 2019-ben nem kevesebb mint 17 228 repülőgép és madár közötti ütközést regisztráltak csak az Egyesült Államokban. Egy ilyen ütközésnek nagyon komoly következményei lehetnek, ha esetleg ablak sérül meg, vagy a hajtóműbe kerül egy a repülőhöz közel merészkedő madár.
Ezeknek a baleseteknek a legnagyobb része fel- és leszálláskor, a repterekhez közel történik meg, hiszen a repülőgép az utazómagasságát elérve már nem találkozik madarakkal.
A fehér színű festés lehetővé teszi a madarak számára, hogy idejében észrevegyék az adott repülőgépet és elkerüljék azt.
A sötétebb (pláne a színes) festéskombinációk csökkentik a kontrasztot a repülőgép és a háttérben lévő városkép vizualitása közt, ezért növelik a madárbecsapódás kockázatát. A fehér festék azonban épp ellenkező hatással bír. Mivel itthon a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környékének kifejezetten gazdag az élővilága, az üzemeltetőknek mifelénk is folyamatosan gondoskodniuk kell arról, hogy csökkentsék az estleges ütközések esélyét.
Egy kis plusz érdekesség: a védekezés egyik lelkes segítője sokáig egy, a téren tevékenykedő, betanított sólyom volt, aki a kisebb madarak távoltartásáért felelt.
4. Fehér festék és karbantartás
A repülőgépek bonyolult mérnöki munkával készülnek, és biztonsági okokból rendszeresen ellenőrzik őket. Az ellenőrzések célja a szerkezeti hibák, például a sérülések vagy kopások felismerése. Ezt minden repülés előtt elvégzik a mérnökök és a pilóta. Az egységes fehér szín megkönnyíti a repülőgépen lévő kisebb hólyagosodások, repedések, madárnyomok vagy épp rozsda észrevételét.
Ezek a sérülések ugyanis mindig sötétebbek a fehérnél.
A fehér szín tehát megkönnyíti és lerövidíti a biztonsági rutinvizsgálatot, ezáltal védi a pilótát és utasait.
5. Fehér festék és gazdaságosság
Gondolom, nem lep meg: a repülőgépen alkalmazott festék speciális keverék, nem olyasmi, amit a sarki barkácsboltban akcióznak le. Speciális összetételük révén ezek a festékek sokkal drágábbak, mint a szupermarketben kapható, belsőépítészeti célú festékek. Ráadásul a repülőgépen festendő felület nagyon nagy: egy méretes utasszállító lekenéséhez akár több ezer liter festékre is szükség lehet.
Mivel ez a leggyakoribb szín, a fehér festék még drágasága ellenére is kedvezőbb árú, mint színes társai.
Ezért is van az, hogy sok légitársaság ezt a színt részesíti előnyben repülőgépeinél. Emellett pedig szintén fontos szempont, hogy ez a szín érhető el a leghígabb festékkel, ezért ez a legkevésbé nehéz, arról pedig már volt szó, hogy a könnyű repülőgép olyan repülőgép, amely kevesebb üzemanyagot fogyaszt.
6. Festék és későbbi eladás
A fehérre festés végül öngerjesztő dolog is: részben azért festik fehérre a repülőgépeket, mert fehérre szokták festeni a repülőgépeket… Mivel a legtöbb légitársaság erre a színre fest, ha egy cég el szeretne adni néhány darabot a flottájából, de a gépeik festése nem ehhez a sztenderdhez igazodik, valószínűleg jóval kisebb összegért lehet csak megválni tőlük, mert az új tulajdonosaiknak újra kell festeniük őket. A repülés egyre inkább fapados világában pedig senki sem szeretne pluszköltséget.
Érdekel minden, ami repülés? Ebben a korábbi cikkünkben egy nagyon érdekes, repülőgéphez kapcsolódó optikai illúzióról írtunk.
Kiemelt kép: Getty Images