NL: Sokszor halljuk, hogy egyre több a probléma az iskolában, a gyerekpszichológusok naptára hónapokra előre betelik, a gyerekek, a szülők és a pedagógusok is túlterheltek és nem jut elegendő idő arra, hogy a lelki egészségükkel foglalkozzanak. Hogy látod a helyzetet, mit tudnánk holnaptól tenni azért, hogy megelőzzük a súlyosabb problémákat?
SZV: Valóban, a felmérés eredményei aggodalomra adnak okot. A gyerekek folyamatosan romló mentális egészségét akár egy „csendes pandémiának” is nevezhetnénk. A jelek sokszor láthatatlanok, nincs elegendő szakember, aki folyamatosan figyelemmel tudná kísérni a gyerekek lelki jóllétét, így könnyen elindul egy rossz folyamat, ami életre szóló problémákat okozhat és az utógondozás is sokkal hosszabb ideig tarthat. Tudjuk, hogy minimum 500 gyerekre jut egy pszichológus az iskolákban, de vannak olyan megyék az országban, ahol szakemberhiány miatt egyszerűen nem áll rendelkezésre olyan szakember, aki időben észrevehetné, ha probléma van, pedig az első lépés a megelőzés lenne.
NL: De ki veszi észre, ha egy gyerek nincs jól?
SZV: Pontosan itt kezdődik el a folyamat. A pedagógus vagy a szülő látja a gyereket napról napra, de a kortársak is láthatják, ha egy társuk viselkedése megváltozott, sokszor azonban nem tudják, hogy hogyan segíthetnek. Hozzáteszem, hogy egy másik felmérésből tudjuk azt is, hogy világszerte minden negyedik gyerek él olyan felnőttel egy háztartásban, aki mentális problémákkal küzd, pedig
egyértelmű, hogy egy gyerek csak akkor lehet jól, ha a körülötte élő felnőttek is jól vannak.
Ez volt a kiindulópont, amikor megterveztük a Lélekemelő Programunkat. Szerettünk volna létrehozni egy olyan tudásanyagot, ami a gyerekek és fiatalok mellett a szüleik, tanáraik és a velük foglalkozó felnőttek lelki egészségére is fókuszál. Az e-learning anyagokat speciálisan szülők és pedagógusok számára is elkészítettük, hogy támaszt és segítséget kapjanak abban, hogy képesek legyenek felismerni és lehetőség szerint meg is előzni gyermekük komolyabb mentális problémáit – valamint megőrizni, adott esetben helyreállítani saját lelki egészségüket is. Az 5 részes, videókkal és kvízekkel kiegészített e-learning anyagot bárki ingyenesen letöltheti a weboldalunkról.
NL: Hogyan épül fel ez az anyag? Milyen témákra számíthatunk szülőként?
SZV: Olyan anyagokat alakítottunk ki, amik valóban gyakorlati segítséget nyújtanak, ötleteket adnak, az olvasottakat kvízek és videók színesítik. Olyan témákat boncolgatunk, mint például a pozitív nevelés, vagy azok a tabutémák, amikről nem illik beszélni, de sok szülő életét nehezítik meg, mint például a gyerekek túlzott jelenléte az online térben, az iskolai zaklatás, vagy éppen a gyerekek drogokkal való találkozása. Minden téma nagyon fontos, de azt reméljük, hogy a tudásanyagok abban is megerősítik a gyerekekkel foglalkozó felnőtteket, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal és nem szabad elhallgatni őket, beszélnünk kell magunkról, a gyerekeinkről és ha szükséges segítséget kell kérni mielőtt még túl késő lesz. A lelki problémák régen a tabutémák közé tartoztak. Az UNICEF többek között azért is küzd, hogy ez véglegesen megváltozzon. A tavalyi évben, a Gyermekek Világnapján, november 20-án Gyermekjogi Konferenciát szerveztünk Budapesten kimondottan szülők, nagyszülők és gyermekekkel foglalkozó szakemberek számára. Több mint 2000 résztvevő regisztrált az eseményre, ami szintén megerősített minket abban, hogy óriási szükség van arra, hogy kihangosítsuk a gyereknevelés legnagyobb kihívásait, beszélgessünk, kérdezzünk és kérjünk segítséget, ha szükség van rá. A konferencia előadásai elérhetőek honlapunkon.
A LÉLEKEMELŐ ingyenes online kurzusra itt lehet jelentkezni:
SZÜLŐKNEK: ITT!
PEDAGÓGUSOKNAK: ITT!
Kiemelt kép és fotók: UNICEF Magyarország